۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸

دلایل ساده برای سقوط قیمت نفت خام

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۱۵۱۸
دلایل ساده برای سقوط قیمت نفت خام
یکی از دلایل افزایش و کاهش قیمت نفت در نتیجه عکس العمل بازار نفت خام به تغییرات عرضه و تقاضا بستگی دارد. اگر در یک بازده زمانی، جهان بیشتر از میزان تولید نفت خام مصرف کند، قیمت افزایش می یابد و بر عکس اگر جهان کمتر از مقدار تولید مصرف کند قیمت نفت خام کاهش می یابد. نمودار زیر نشان می دهد بازار جهانی نفت خام از سال 2008 میلادی در مقطع مازاد تولید قرار داشته است. با توجه به موقعیت کنونی تولید نفت خام و موازنه مثبت آن با مصرف ،لاجرم قیمت نفت خام باید کاهش می یافت.

نکته مهم در مورد نمودار بالا میزان تولید مازاد در مقایسه با آنچه که در بازده زمانی مارس 2012 الی مارس 2013 رخ داد به مراتب کمتر است. در دوره فوق الذکر قیمت نفت خام به سرعت کاهش یافت اما طی مدت یک سال بهبود پیدا کرد. تفاوت بین دو کاهش قیمت نفت خام، میزان میانگین ماهانه قیمت نفت خام است که در دوره قبلی کاهش 18 درصد و در دوره فعلی تا ماه اکتبر سال 2014 معادل 27 درصد کاهش داشته است. برای پی بردن به دلیل کاهش قیمت نفت خام باید به آزاد سازی کمی در اقتصاد ایالات متحده توجه شود. سیستم مدیریت بانکداری این کشور یا فدرال رزرو سیاست تزریق مبالغ هنگفتی را به اقتصاد کشور مذکور تصویب کرد. سیاست آزاد سازی اقتصادی در ماه ژوئیه سال 2014 متوقف شد و عجبا که قیمت نفت خام هم از همین ماه روند نزولی پیدا کرد. یک انطباق تصادفی! که در نمودار زیر نشان داده شده است.
در این میان باید گفت چه رابطه ای بین آزاد سازی کمی و قیمت نفت خام وجود دارد؟ قیمت نفت خام در بازار جهانی همواره بر اساس دلار تعیین می شود، بنابراین هرچه ارزش دلار بیشتر باشد، قیمت نفت خام کمتر خواهد بود و بالعکس، این یک واقعیت محرز است.
زمانی که فدرال رزرو پس از سقوط اقتصادی سال 2008 میلادی، به صورت بلاانقطاع شروع به چاپ و نشر اسکناس دلار کرد، قیمت دلار در مقابل سایر ارزهای به صورت مصنوعی پائین نگه داشته شد و دلار مداوم رو به ضعف، اثرات مازاد تولید نفت خام جهانی و کسری مربوط به قیمت نفت خام را تعدیل کرد.
زمانیکه آزاد سازی اقتصادی در ژوئیه سال 2014 متوقف شد، دلار تقویت و قیمت نفت خام رو به کاهش گذاشت. انطباق پایان تزریق پول به اقتصاد ایالات متحده و به روز مازاد تولید نفت خام عمدا یا سهوا توفان تمام عیاری را برای کاهش قیمت نفت ایجاد کرد. هیچ تفاوتی بین کاهش اخیر قیمت جهانی نفت خام با سایر تقلیل قیمت ها در گذشته به جز توقف تزریق پول به اقتصاد ایالات متحده وجود ندارد. این کاهش قیمت ارتباطی به برداشت از منابع نفت و گاز شیل یا تایت ندارد، اما با عدم قبول کاهش تولید از سوی برخی کشورهای منطقه به ژرفای آن افزوده شده است. مسائل و موضوعات ژئوپولیتیک فعلأ اثرات موازنه میزان تولید و مصرف نفت خام را طی سال های گذشته مخفی کرده ولی این روند تغییر خواهد کرد. پیغام اصلی شامل بهبود قیمت نفت خام است و شک نباید کرد که سال های طولانی گذران همراه با قیمت نفت خام ارزان همان طوری که برخی پیش بینی کرده اند دیگر وجود نخواهد داشت.
کاپیتان محمدرضا روشندلی
ارسال نظرات
آخرین اخبار