۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

اکتشاف اقیانوس‌ها با وسایل نقلیه خودران (+فیلم)

وسایل نقلیه خودران با اکتشاف اقیانوس‌ها و جمع آوری داده‌ها از طریق وسایل نقلیه بدون سرنشین و بدون اتصال، آینده علوم دریایی را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۹۸۸۲۲

اکتشاف اقیانوس‌ها با وسایل نقلیه خودران

به گزارش گروه بین الملل مانا، در حال حاضر توسعه فنّاوری‌های نوآورانه جدید برای کمک به پیشرفت تحقیقات علمی انجام شده در دورترین و سخت‌ترین محیط‌های دریایی در حال انجام است.

می­‌توان گفت وسایل نقلیه خودران آینده علوم دریایی هستند. توانایی اکتشاف اقیانوس‌ها و جمع‌آوری داده‌ها از طریق وسایل نقلیه روباتیک بدون سرنشین و بدون اتصال، دامنه اقیانوس­ها را افزایش داده است.

وسایل نقلیه جدید و نوآورانه خودران که در حال توسعه هستند، محدودیت‌هایی را در مورد چگونگی اکتشاف اقیانوس‌ها اعمال می‌کنند، با قابلیت‌هایی که امکان سفر به اعماق جدید، زیر یخ، در مناطق دورافتاده در دریای آزاد را به وجود می‌­آورد.

وسایل نقلیه خودران می‌توانند در دریا‌ها مستقر شوند و برای چندین ماه در دریا باقی بمانند، داده‌ها را ضبط کرده و پس از خروج، داده‌ها را به ساحل منتقل کنند. شناور‌های خودران می­‌توانند سؤالات بسیاری را در مورد فرآیند‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از اقیانوس­ها که ما به دنبال پاسخ آن‌ها هستیم را جمع‌­آوری کنند.

برخی از وسایل نقلیه خودران که در حال توسعه هستند عبارتند از:- شناور Hover ۱- شناور Autosub۲KUI- شناور ecoSUB- شناور Autosub Long Range ۱۵۰۰ و پروژه گلایدر عمیق BRIGES؛ که این وسایل با استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته امکان تحقیقات مؤثر‌تر و دقیق‌تر در مناطق عمیق اقیانوس‌ها را فراهم می‌کنند.

اکتشاف اقیانوس‌ها با وسایل نقلیه خودران

شناور خودران Hover 1

Auto-Hover 1 اولین وسیله نقلیه زیر آب خودکار مرکز ملی اقیانوس شناسی است که شامل ۶ رانشگر (۳ رانش عمودی، ۲ رانش رو به جلو، ۱رانش جانبی) است و می­‌تواند در آب به صورت ثابت و همچنین به صورت عمودی حرکت کند. تخصص این وسیله نقلیه بررسی نواحی اقیانوس به صورت عمودی خواهد بود، اما همچنین می‌تواند با استفاده از سیستم‌های کیلومتر شمار بصری تصویربرداری کند.

شناور خودران Autosub2KUI

شناور Autosub2KUI به عنوان نسل بعدی از شناور‌های خودران زیر آب با قدرت بالا و قابلیت پرتاب از کشتی طراحی شده است که قادر به انجام فعالیت‌های زیر‌آبی، حتی در محیط‌هایی با یخ‌زدایی، خواهد بود. این شناور به گونه‌ای طراحی شده است که قادر است با کشتی‌های تحقیقاتی از جمله RRS James Cook، RRS Discovery، RRS Sir David Attenborough همکاری نماید.
این شناور جدید مجهز به سونار‌های پیشرفته و سیستم‌های دوربین برای ایجاد نقشه‌های دقیق و تعیین ویژگی‌های زیستگاه بستر دریا می‌باشد. همچنین، دارای قابلیت ناوبری در محیط‌های زیر یخی است، به‌طوری‌که می‌تواند در مناطق وسیعی از یخ دریا یا یخچال‌های طبیعی عمل نماید. سیستم‌های روی شناور به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا فشار در عمق ۲ هزار متر را تحمل کنند.
این شناور جدید بر پایه موفقیت‌های شناور‌های خودران Autosub3 و Autosub6000 فعلی توسعه یافته است و از فنّاوری‌های جدید سیستم‌های خودکار دریایی (MAS) بهره می‌برد.

شناور ecoSUB؛ کوچک و کم هزینه

این شناور برای پرتاب از کشتی و بازیابی خودکار از طریق یک وسیله نقلیه سطحی بدون سرنشین در خصوص رفع نیاز‌های نوظهور نفت و گاز طراحی شده است.

شناور Autosub Long Range 1500

Autosub Long Range (ALR-1500) طولانی‌ترین شناور خودکار ما تا به امروز است که با افزایش استقامت و ظرفیت محموله، ALR1500 برای بررسی فلات قاره و شیب بالا، با پتانسیل تکمیل یک مأموریت کامل فرا قطبی و زیر یخ، بهینه خواهد شد.

ALR اصلی (ALR-6000) یک شناور خودکار است که قادر به حرکت به طول هزاران کیلومتر است و همچنین می‌تواند به مدت چندین ماه (بسته به تخلیه نیرو و سرعت سنسور) در حداکثر عمق ۶ هزار متر دوام بیاورد. برای بسیاری از مناطق کاربردی، مانند اندازه‌گیری در آب کم‌عمق، درجه عمق ۶ هزار متری ALR اصلی مورد نیاز نیست، زیرا اندازه‌گیری‌ها در ستون آب بالایی متمرکز می‌شوند. این فرصت را برای طراحی و ساخت نسخه جدیدی از ALR با مخزن فشار با عمق کم‌تر فراهم می‌کند.
این مخزن فشار با عمق پایین‌تر به گونه‌ای طراحی می‌شود که قابلیت شناوری و ظرفیت بار بیشتری را ارائه دهد، که می‌تواند بسته باتری با ظرفیت ۲.۵ برابر بزرگتر از ALR6000 را در خود جای دهد. این پیکربندی باتری، قدرت کافی را برای استقرار با برد طولانی‌تر، سرعت‌های بالاتر و ادغام سنسور‌ها یا سیستم‌های ناوبری بیشتر تأمین می‌کند.


پروژه گلایدر عمیق BRIGES

مرکز ملی اقیانوس شناسی انگلیس به همراه ۱۹ شریک دولتی و خصوصی از مؤسسات علمی، صنایع و شرکت‌های کوچک و متوسط نوآور از ۹ کشور، ۸ میلیون یورو بودجه از برنامه اتحادیه اروپا Horizon2020 را جهت توسعه دو گلایدر جدید خودگردان در اعماق دریا دریافت کرده است.
دو گلایدر فوق‌العاده (عمیق) EXPLORER با قابلیت کار در عمق ۲۴۰۰ متری (عمیق) و ۵۰۰۰ متری (فوق العاده عمیق) و قابلیت‌های حسی جدید و پیشرفته و همچنین ارائه فرصت‌های منحصر به فرد و هیجان‌انگیز برای نظارت بر ویژگی‌های اقیانوس‌شناسی در اعماق دریا خواهند بود.


اکتشاف اقیانوس‌ها با وسایل نقلیه خودران

 

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات
آخرین اخبار