۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

رشد ۶۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید دو هزار و ۵۲۲ تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۶۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر است.
کد خبر: ۹۵۳۲۶

رشد ۶۰ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر


رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید تا کنون در مجموع دو هزار و ۵۲۲ تُن انواع ماهیان استخوانی در آب‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: از این میزان صید استان مازندران با صید هزار و ۲۰۵ تُن بیشترین میزان صید را به خود اختصاص داده و استان‌های گیلان و گلستان هر کدام به ترتیب با صید هزار و ۱۴۶ تُن و ۱۶۹ تُن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان ساخت: میزان صید در مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۸۳ درصد رشد، استان گیلان با ۳۸ درصد رشد و استان گلستان با ۴۳ درصد رشد همراه بوده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با توجه به اینکه سال گذشته در مدت مشابه شاهد صید ۴۲۸ تُن ماهیان استخوانی دریای خزر بودیم؛ صید امسال در مقایسه با سال گذشته تاکنون با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی امسال نیز مانند سال‌های گذشته تا نیمه فرودین ماه ادامه خواهد داشت: گفت: امیدواریم در ادامه فصل صید ماهیان استخوانی، روز‌های پرباری در انتظار صیادان باشد و شاهد افزایش بیشتر صید باشیم.

نادری تصریح کرد: صید ماهیان استخوانی معمولاً هر ساله از بیستم مهر ماه آغاز و تا ۱۵ فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت، اما زمان دقیق اتمام صید نیز ممکن است بنا به انجام گشت‌های تحقیقاتی چند روز زودتر یا دیرتر از ۱۵ فرودین ماه با اعلام نهایی کارشناسی شده مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی به اتمام برسد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۹ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۷۰ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی  تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها وبرنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار