علی محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: به تازگی حمل دریایی هر تُن فولاد ایران به عراق به ۱۳۵ دلار رسیده است که همین افزایش کرایه حمل دریایی، سبب کم رغبتی صادرکنندگان فولاد ایران به عراق شده است.
وی گفت: با توجه به نزدیکی مسیر دریایی ایران به عراق از مرز دریایی خرمشهر، افزایش ۸۰ درصدی نرخ کرایۀ حمل دریایی فولاد منصفانه و اقتصادی نیست.
مدیرعامل گروه صنعتی فولاد ایران خواستار تعدیل نرخ کرایۀ حمل دریایی فولاد ایران به عراق شد.
محمدی افزود: چنانچه نرخ کرایۀ صادرات فولاد ایران به عراق کاهش نیابد احتمال توقف یا کاهش صادرات فولاد به عراق وجود دارد.
وی حمل صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از مرز دریایی خرمشهر را یک مزیت نسبی بیان کرد و افزود: نباید این فرصت طلایی از دست برود و حجم صادرات کالا به بازارهای هدف عراق کاهش یابد.
محمدی گفت: چنانچه نرخ کرایۀ حمل فولاد از مسیر دریایی کاهش نیابد به ناچار از مرزهای زمینی شلمچه و چذابه برای صادرات فولاد استفاده خواهد شد.
هم اکنون کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان)، ترهبار و آبزیان پرورشی از مرز دریایی خرمشهر به عراق صادر میشود.
امسال حدود ۵۰۰ هزار تُن فولاد و آهن آلات از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شده است.