به گزارش مانا به نقل از سی نیوز جدیدترین آمار بورس بالتیک در لندن نشان میدهد درآمد روزانه نفتکشهای نسبتاً کوچکی که سوختهای پالایش شده را در اقیانوس آتلانتیک تحویل میدهند، هفته گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵ هزار و ۸۵۷ دلار رسید. این هزینه در روز پنجشنبه به تنهایی، ۵۸ درصد افزایش داشت که بزرگترین افزایش روزانه از اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی به این طرف بوده است.
این افزایش هزینه حمل محموله تا حدودی به دلیل دو دسته شدن ناوگان نفتکشهاست. بعضی از نفتکشها در خدمت منافع مسکو بوده و نفتکشهای دیگر در بازار بینالمللی فعالیت میکنند. این وضعیت، منعکس کنندۀ پیامد تدابیری است که محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه را هدف گرفتهاند.
«لارس باستین اوسترنگ»، تحلیلگر شرکت آرکتیک سکیوریتینیز در خصوص گفت: حجم صادرات روسیه کمابیش جریان دارد و این صادرات کشتیهای زیادی را مشغول کرده است. در نهایت، این افزایش نشان میدهد تقاضا کاملاً خوب است و عوامل بنیادین قوی هستند.
حداکثر ۶۰۰ کشتی به ناوگان سایه کشتیهایی پیوستند که به روسیه برای ادامه صادرات نفت کمک می کنند. در نتیجه، کشتیهای کمتری برای سایر صادرکنندگان نفت باقی مانده و این امر، هزینۀ حمل محموله را افزایش داده است. البته این افزایش منحصراً مربوط به نفتکشهایی که محمولههای روسی را حمل میکنند، نیست.
اتحادیه اروپا واردات سوخت روسیه را از پنجم فوریه ممنوع کرده است. پیش از آن این بلوک خرید از مناطق دیگر را افزایش داده بود تا از تأمین کافی سوخت مطمئن شود و این موضوع، به کمبود نفتکشهای موجود دامن زد.
اکنون که خرید مناطق دیگر افزایش پیدا کرده، نرخ حمل محموله نیز بالا رفته است. کشتیهایی که از اروپا به غرب آفریقا میروند، بزرگترین افزایش روزانه نرخ کرایه را داشتهاند.