علی رضا محمدی کرجیران در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه بررسی دقیق و به موقع سوانح می تواند به شناخت علل و ریشههای بروز سوانح دریایی اعم از عوامل انسانی، سخت افزاری، نرم افزاری و محیطی منجر شود اظهارداشت : سال گذشته در مجموع 31 مورد سانحه در حوزه دریایی استان به ثبت رسید که 18 مورد آن مربوط به موتور لنجهای باری و صیادی، شش مورد مربوط به کشتیها، سه مورد لندینگ کرافت، دو مورد یدک کش و بارج و دو مورد دیگر هم مربوط به قایق و شناورهای مسافری بوده است .
مدیر کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان با اشاره به بررسی و تحلیل نهایی سوانح دریایی سال گذشته گفت : تحلیلها نشان میدهد آتشسوزی و آبگرفتگی بیش از نیمی از سوانح دریایی استان را به خود اختصاص داده است.
وی استفاده از پمپ کفکش بنزینی، ضعف ساختاری شناورهای سنتی با طول عمر بالا، عدم تعمیر و نگهداری به موقع، مهار نامناسب محموله، بارچینی غیر اصولی، عدم رعایت معیارهای تعادل، عدم رعایت اصول ایمنی دریانوردی از جانب دریانوردان و همچنین اقدام به دریانوردی در شرایط نامساعد جوی برای شناورهای نیمه سبک را مهمترین علل و عوامل بروز سوانح برای شناورهای متردد در استان برشمرد.
محمدی کرجیران خاطر نشان کرد: کمیته بررسی سوانح این اداره کل با مطالعه دقیق بر31 سانحه به وقوع پیوسته در سال گذشته همواره تلاش نموده با ریشهیابی حوادث و بازنگری ساختارها و انجام اقدامات اصلاحی موثر، راه گشای اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم جهت افزایش ضریب ایمنی دریانوردی، ایمنی جان انسانها، ایمنی و حفاظت از تأسیسات و محیط زیست دریایی شود.
به گفتۀ محمدی کرجیران با رویکرد کاهش بروز سوانح دریایی در استان و افزایش دانش دریانوردان، در سال جاری هم مشابه سال گذشته، نکات کاربردی و درسهای آموختنی از سوانح به وقوع پیوسته احصاء و گرداوری شده و برگزاری دورههای آموزشی برای جامعه هدف در قالب وبینار آموزشی سوانح دریایی در دستور کار معاونت دریایی این اداره کل قرار گرفته است.