۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

مراکز تحقیقاتی دریانوردی و مطالعات فرهنگی خلیج فارس ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از ایجاد دو مرکز تحقیقاتی دریا و دریانوردی و مطالعات فرهنگ و تمدن خلیج فارس در دانشگاه آزاد اسلامی این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۷۱

مراکز تحقیقاتی دریانوردی و مطالعات فرهنگی خلیج فارس ایجاد می‌شود

به گزارش مانا، اسماعیل عبدالهی دبیر هیئت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون دائمی دانشگاه آزاد اسلامی این استان با بیان اینکه ایجاد، گسترش و تعالی مراکز تحقیقاتی و امور دانش بنیان یک وظیفه و مأموریتی مهم در دانشگاه است، گفت: خوشبختانه ظرفیت مراکز تحقیقاتی در استان بوشهر به خوبی شناسایی شده و در حال گسترش و فعال سازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر همکاری و تعامل اعضاء هیئت علمی و گروه‌های آموزشی با دانشگاه در بسترهای پژوهشی و دانش بنیان را موضوعی مهم و قابل اهمیت دانست و اذعان کرد: فعالیت اعضاء هیئت علمی نباید فقط حضور سمبلیک باشد، بلکه باید همکاری‌ها در قالب مأموریت‌ها تعریف شود و دانشگاه را از نظر فکری و عملی یاری کنند.

عبدالهی با طرح این سؤال که اعضاء هیئت علمی چگونه، کجا و چه کاری برای تعالی دانشگاه باید انجام دهند، توضیح داد: اگر فعالیت‌ها و مأموریت‌ها در چارچوبی ساختارمند، هدفمند و با وحدت رویه صورت نگیرد، در بلند مدت چالش‌های جدی به وجود خواهد آمد.

وی با تأکید بر هدایت اعضاء هیئت علمی و دانشجویان در زیرساخت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: در این چارچوب‌ها تکلیف و جایگاه اعضاء هیئت علمی نسبت به یکدیگر و با دانشگاه بدون معارضه و تضاد، کاملاً مشخص است و انجام امور براساس خرد جمعی و در بستر قوانین و مقررات صورت می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه تصمیمات و برنامه‌های اجرایی در دانشگاه از ابعاد فردی و شخصی کاملاً مجزاست، تأکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی که عزت آفرین هستند، بهره گرفت و امور را پیش برد.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج مرکز تحقیقاتی نخل، انرژی های نو، علوم رفتاری، علوم ورزشی و آبزیان گرمسیری در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مجوز هیئت امناء را گرفته‌اند، عنوان کرد: بی شک یک اتفاق مهم در برنامه‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، فعالیت کنسرسیوم تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی در استان است که ظرفیت معتبر برای استان بوشهر و عاملی مهم در تبدیل و بالفعل نمودن ظرفیت‌های بالقوه استان و دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر باشد.

عبدالهی با اشاره به سفر مدیرکل مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه و رؤسای برخی مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی کشور به بوشهر، تصریح کرد: امید است با اتکا به ظرفیت‌های متعدد زیرساختی و انسانی استان بتوان مجوز تأسیس و فعالیت دو مرکز تحقیقاتی دریا و دریانوردی و مطالعات فرهنگ و تمدن خلیج فارس را اخذ کرد.

وی در خصوص دلایل ایجاد دو مرکز تحقیقاتی یاد شده تشریح کرد: استان بوشهر همچون فرهنگ غنی و تاریخ درخشان کشور در حوزه تاریخ و تمدن ظرفیت‌های قابل اعتنایی دارد که با تصویب ایجاد دبیرخانه دانشگاه‌های حوزه خلیج فارس بنابر پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان و تأیید سازمان مرکزی دانشگاه فعالیت در این بخش سمت و سویی هدفمند و جدی به خود گرفته است.

دبیر هیئت امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با تأکید بر اینکه برای اعتلای نام خلیج همیشگی فارس و تاریخ آن باید فعالیت های علمی و آکادمیک را قوت بخشید، گفت: وقتی صحبت از خلیج فارس و مردم تاریخ ساز این خطه می‌شود باید در عمل نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی برای معرفی این بخش از فرهنگ و تاریخ کشور مأموریت و برنامه دارد.

این مسئول در خصوص مرکز تحقیقاتی دریا و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به وفور ظرفیت و بستر فعالیت در این حوزه، متذکر شد: در حوزه دریا و دریانوردی وجود اعضاء هیئت علمی متخصص و رشته‌های تحصیلی متناسب از یک سو و پیش‌بینی ظرفیت دریا در سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر که به تصویب شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور رسیده از سوی دیگر، ضرورت ایجاد این مرکز را اجتناب ناپذیر کرده است.

عبدالهی با ابراز امیدورای از اینکه این مراکز تحقیقاتی همچون دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در استان منشأ خیر و برکت و رونق در استان شود، خاطرنشان کرد: با فعالیت مرکز مطالعات فرهنگ و تمدن خلیج فارس به طور عام و مرکز دریا و دریانوری به طور ویژه و اختصاصی و مشخص شدن اهداف و مأموریت‌ها، دانشگاه با مردم که صاحب اصلی این فرهنگ و تمدن هستند، بیش از گذشته نزدیک و همسو خواهد شد.

وی با اشاره به انعقاد قریب به 30 تفاهم نامه همکاری با نهادهای اجرایی و صنعتی در استان یادآور شد: امید است خداوند متعال به این حرکت‌های الهام بخش دانشگاه برکت دهد تا با گسترش فعالیت مراکز تحقیقاتی که منبعث از ظرفیت های استان است، مأموریت‌های جدیدی در رفع نیازهای جامعه شناسایی و به منصه ظهور رساند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار