فتح الله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: باید جهت سهولت سوختگیری شناورهای صیادی آبادان که مطالبه عمومی جامعه صیادان این منطقه است وارد عمل شد.
وی با اشاره به مشکلات سامانه سازمان بنادر و دریانوردی در ماههای اخیر پیشنهاد داد به منظور جلوگیری از زمینگیر شدن ناوگان صیادی در چنین مواقعی، تامین سوخت شناورهای صیادی از طریق تایید شیلات و به صورت دستی صورت گیرد.
ابوعلی فعالیت غیرمجاز شناورهای صیادی را از چالشهای پیشِ رو جامعه صیادی بیان کرد و افزود: بیش از دو هزار و ۵۰۰ قایق فاقد هویت با عنوان قایقهای صیادی به صورت غیرمجاز مشغول صید در صیدگاههای استان هستند که لازم است با هماهنگی ادارۀ کل حفاظت محیط زیست و ماموران دریابانی از ورود آنها به دریا جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد: شیلات خوزستان برای رفع مشکلات صیادان طی زمانبندی مشخص برنامهریزی میکند.
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: برنامههای خوبی برای حفظ اشتغال موجود در دریا، بازسازی ذخایر دریایی، احداث بنادر صیادی و لایروبی بنادر صیادی داریم که با مشارکت مسئولان محلی، جامعه صیادی و سازمان شیلات ایران محقق خواهند شد.
وی افزود: اگر اعتبارات عمرانی تخصیص یابد تا پایان سال دو بندر در شهرستانهای شادگان و هندیجان به بهره برداری خواهد رسید و ۲۰۰ سازۀ زیستگاه مصنوعی در صید گاههای استان احداث خواهد شد.
حدود سه هزار شناور و قایق صیادی مجاز در ناوگان صید و صیادی خوزستان فعال هستند.
صید غیرمجاز، قاچاق آبزیان دریایی، صید در فصل ممنوعیت و تخم ریزی، ورود شناورهای صیادی خارجی به محدوده صیدگاههای استان، سنگینی ناوگان و مشکل سوخت از مهمترین چالشهای صید و صیادی خوزستان است.
پارسال حدود ۴۸ هزار تُن ماهی و میگوی دریایی در صیدگاههای خوزستان صید شد. هر سال میزان صید و فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، پنج درصد کاهش مییابد.
معیشت حدود ۵۰ هزار خانوار خوزستانی از صید و صیادی تامین میشود.