به گزارش مانا، فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده در بنادر کشور مبنی بر پهلوگیری شناورهای رو-رو، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای انتقال ترافیک کامیونها از جادههای کشور و مرزهای زمینی به سمت دریا و همچنین حمل مستقیم کامیونها اعم از پر و خالی از طریق بنادر شمالی کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر، مبادرت به ارائه تخفیف ۸۰ درصدی به شناورهای رو- رو (حمل و نقل ترکیبی ریل به شناور) کرده است.
وی گفت: این تخفیف در حقوق، عوارض و هزینههای مترتب بر شناورهای رو-رو در بنادر شمالی کشور به مدت یکسال اجرایی خواهد شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامهداد: انتظار میرود با ارائه این تخفیف، شرکتهای کشتیرانی فعال در دریای خزر با ایجاد خطوط منظم و شرکت های حملونقل با انتقال کامیونها از طریق شناورهای رو-رو به کشورهای حاشیه دریای خزر، اهداف مصوبه مذکور را محقق کنند.
بندر امیرآباد، در حال تکمیل مرحله پایانی اسکله رو ـ رو ریلی (Train Ferry) خود است که اولین اسکله رو ـ رو ریلی در ایران بهشمار میرود. سازمان بنادر و دریانوردی، احداث اسکله را با اهدافی چون نیاز اقتصاد جهانی به شکلگیری حملونقل چندوجهی، افزایش سهم ترانزیت کالاهای تجاری، فله و مواد نفتی کشورهای آسیای میانه از طریق ایران به آبهای آزاد و همچنین نیاز استفاده از حملونقل ریلی بهمنظور افزایش ظرفیت ترانزیتی ریلی و لزوم افزایش ترانزیت کالا توسط واگن، در دههی اخیر در اولویت خود قرار داده است.
با افزایش سهم حملونقل ریلی در جهان و تمایل کشورها به حملونقل ترکیبی، بنادر بینالمللی به سمت اجرای زیرساختهای ریلی در اسکلهها و استفاده از کشتیهای رو ـ رو مخصوص حمل قطار (Train Ferry) رفتند. بهطور کلی کشتیهای حمل قطار، برای تخلیه و بارگیری بهنوعی از پلی به نام Link-Span که پلی متحرک است، متصل میشوند. این نوع پل دارای قابلیت هماهنگشدن با جزر و مد است.