به گزارش مانا، سیامک سید مرندی، در مورد مهم ترین چالشها و مشکلات مربوط به دریانوردان، اظهار کرد: دریانوردان را باید به دریانوردان سنتی و آنهایی که مدارک مربوطه را کسب کردهاند تقسیم بندی کنیم، حال در صورتیکه این پیش فرض را مدنظر قرار دهیم باید تأکید کرد عمده نگرانیها در این حوزه مربوط به دریانوردان سنتی است که روی شناورهای سنتی مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: متاسفانه سن شناورهایی که دریانوردان سنتی روی آنها مشغول به فعالیت هستند بالا بوده و بحثی را که در مورد جایگزینی شناورهای جدید داریم این است که شاید دریانوردان سنتی قابلیت تطبیق با شناورهای جدید را نداشته باشند که در این زمینه مقوله آموزش از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است و در عین حال باید تصمیمات و فعالیت ها به گونه ای پیش برود که با جایگزینی شناورهای مناسب دریانوردان سنتی کمترین آسیب را ببینند.
مرندی با اشاره به اینکه یکی دیگر از نگرانی ها در حوزه دریانوردان مربوط به مباحث حمایتی است، عنوان کرد: باید چالشهای موجود در زمینه مالیاتها حل شود تا با افزایش حمایتها، شرایط بهبود یابد؛ آنچه باید به صورت کلان مورد توجه واقع شود ایجاد شرایط مناسب در حوزه حمل و نقل است که تبعات مفید آن نیز در نهایت دریانوردان را نیز شامل می شود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در ادامه به شرایط معیشتی دریانوردان اشاره کرد و در مورد پیشنهادها و راهکارهای لازم به منظور بهبود وضعیت این قشر، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که دریا، معیشت دریانوردان است و در حال حاضر نیز اقدامات متفاوتی در حال انجام است تا فشارهای وارده به ویژه در بخش اقتصادی به دریانوردان کاهش یابد.
مرندی با اشاره به اینکه در بخش شناورهای فیدری در دوران تحریم، فعالیتهای ارزندهای صورت گرفت و باری از دوش اقتصاد کشور برداشته شد، اظهار کرد: به دلیل اعمال تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی آمریکاییها حوزۀ دریایی کشور با محدودیتهای مختلفی روبهرو شد و برای شناورهای بزرگ مشلات عدیدهای به وجود آمد که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می داد، اما باید بدانیم که در بخش شناورهای فیدری به خوبی توانستیم فعالیتهای را در حوزه دریایی پیش ببریم و اینگونه فشارهای اقتصادی را در بخش حمل و نقل دریایی کاهش دهیم.
وی در ادامه به ظرفیتهای بالای کشور در حوزۀ دریایی و نیروی انسانی اشاره و تاکید کرد: باید دریانوردان متخصص و آموزش دیده ایرانی را به تدریج جایگزین نیروهای خارجی کنیم.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به اینکه حتماَ نیازمند آن نیستیم که کشتی تولید کنیم، بیان کرد: باید به قوانین داخلی توجه و آنها را رعایت کرده و از آن تبعیت کنیم و بتوانیم از نیروی داخلی خود به جای نیروی خارجی در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه دریانوردی بهرهمند شویم و به شرایطی دست یابیم که بتوانیم با تربیت نیروی دریایی متخصص، روزی به صادرات در حوزه دریانوردان ایرانی فکر کنیم و آن را محقق سازیم.