نورالله اسعدی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با توجه به تحریمهای ظالمانه و شیوع کرونا و توقف فعالیتهای بندری و دریایی در بیشتر کشورهای جهان بندر خرمشهر توانست با راهاندازی این خط و افزایش صادرات کالاهای کانتینری، تحریمها را با تکیه بر تمام ظرفیتها و زیرساختهای مناسب این بندر، کم اثر کرده و ارزآوری را برای کشور رقم بزند.
وی اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری صادرات کالاهای کانتینری رشد ۳۷۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد که بندر خرمشهر در زمینۀ صادرات و عملیات تخلیه و بارگیری توانست به رکورد بیسابقهای در تاریخ فعالیتهای این بندر دست یابد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: عمدۀ کالاهای صادراتی غیرنفتی از بندر خرمشهر به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس و همجوار را کالاهای فلۀ خشک، کالاهای کانتینری خشک و کالاهای کانتینری یخچالی تشکیل میدهد.
اسعدی اظهار داشت: هماکنون بخش قابل توجهی از صادرات به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس از طریق مسیر دریایی بندر خرمشهر انجام میشود که نرخ حمل مناسب و کاهش تعرفههای تخلیه و بارگیری و نزدیکی مسافت به کشورهای همجوار جاذبۀ مطلوبی را برای سرمایهگذاران و صادرکنندگان فراهم کرده است.
وی از سرمایهگذاران و بازرگانان خوزستان خواست از این فرصت و ظرفیت بندری خرمشهر برای توسعه صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده کنند.
قرار گرفتن بندر خرمشهر در محدودۀ مـنطـقه آزاد تجـاری ارونــد و نزدیکی به پالایشگاه آبادان، صنایع فـولاد خـوزستان و برخورداری از خطـوط ریلی داخلی و اتـصال به شـبکۀ راه آهن سـراسری کشـور بر اهمیت بندرگاه خرمشهر افزوده است.
همه تأسیسات زیربنایی بندر خرمشهر در جریان جنگ هشت ساله از بین رفت، ولی از سال ۱۳۶۷ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، بازسازی این بندر راهبردی شروع شد.