۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
پیام رئیس بخش امنیت دریایی آیمو خطاب به بازیگردانان صنعت کشتیرانی؛

ارزیابی مستمر ریسک را در اولویت قرار دهید

ارزیابی مستمر ریسک را در اولویت قرار دهید
خوشبختانه تعداد حوادث دزدی دریایی اُفت شدیدی را در سال‌های اخیر به نمایش گذاشته است. آمار و ارقام‌های منتشر شده نشان می‌دهد که دزدی دریایی به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ۱۹۹۰ تاکنون رسیده است.
کد خبر: ۸۵۷۱۶
خطر به دام افتادن دزدان دریایی یکی از بزرگترین تهدید‌ها برای پرسنل دریا به شمارمی آید. خوشبختانه تعداد حوادث دزدی دریایی اُفت شدیدی را درسال‌های اخیر به نمایش گذاشته است. آمار و ارقام‌های منتشرشده نشان می‌دهد که دزدی دریایی به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ۱۹۹۰ تاکنون رسیده است. سازمان بین‌المللی دریانوردی آیمو از طرق مختلف، کشور‌های عضو که به دنبال توسعه اقدامات ملی و منطقه‌ای برای مقابله با خطر دزدی دریایی، سرقت مسلحانه علیه کشتی‌ها و دیگر فعالیت‌های دریایی غیرقانونی هستند، را مورد حمایت خود قرار می‌دهد. خبرنگار گروه بین‌الملل مانا مصاحبه اختصاصی را با خانم " ترسی پورت" رئیس بخش امنیت و ایمنی دریایی آیمو ترتیب داده است. گزیده‌ای از این گفتگو از نظرتان می‌گذرد.

در سال‌های اخیر کدام مناطق نسبت به حملات دزدی دریایی مستعدتر نشان داده شده اند؟

در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد ۱۶۳ حادثه دزدی دریایی به آیمو گزارش داده شد که ازاین تعداد ۲۲ مورد در ماه نوامبر رخ داده است. آفریقای غربی با ۶۲ مورد، تنگه مالاکا با ۳۳ مورد و دریای چین جنوبی با ۲۸ مورد به ترتیب مناطقی هستند که بالاترین تعداد حوادث دزدی دریایی را به ثبت رساندند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد ۲۲۳ مورد حادثه دزدی دریایی گزارش شده است که در مقایسه با ۲۰۴ مورد ثبت شده در ۲۰۱۷، افزایش 9 درصدی در سطح جهانی را نشان می‌دهد. براساس داده‌های دریافت شده، آفریقای غربی (۸۱ مورد) دریای چین جنوبی (۵۷ مورد) و غرب اقیانوس هند (۳۶ مورد) مناطقی بودند که به ترتیب بیشترین تعداد دزدی دریای و سرقت مسلحانه علیه کشتی‌ها را در ۲۰۱۸ تجربه کردند.

لازم به ذکر است که آیمو بین دزدی دریایی که در (دریا‌های آزاد) - خارج از آب‌های ساحلی متعلق به کشورها- رخ می‌دهد و سرقت مسلحانه که در درون آب‌های داخلی تحت اختیار دولت حاکم و مستقل اتفاق می‌افتد، تمایز قائل است.

بحث دزدی دریایی علیه کشتی‌های تجاری تهدید بزرگی را برای کشتیرانی جهان به وجود آورده، چه اقداماتی ازسوی آیمو برای کاهش این حوادث برداشته شده وهم‌چنین درآینده برداشته خواهد شد؟

سازمان بین المللی دریانوردی از دو طریق، گام‌هایی را برداشته است.

نخست اینکه، تالار گفتگویی را در میان کشور‌های عضو با دیدگاه توسعه و صدور دستورالعمل مصوب برای جلوگیری از رخ دادن حوادث و موفق آمیز بودن آنها، هم‌چنین ارتقا و انتشار بهترین دستورالعمل‌های عملی راه اندازی کرده است. دوم اینکه با کشور‌های عضو برای توسعه ظرفیت آن‌ها به منظور جلوگیری و مقابله با تهدید‌ها به بنادر و امنیت دریایی از طریق بهبود اجرای دستورالعمل و ابزار‌های امنیت دریایی همکاری می‌کند.

علاوه بر این، کارگاه‌های فنی برای مأموران دریایی و بندری برگزار می‌کند. هدف از راه‌اندازی این کارگاه‌ها تأکید براهمیت همکاری بین ادارات دولتی مختلف و نمایندگی‌ها با تمرکز بر نظارت بر فضای دریایی، اشتراک اطلاعات و ظرفیت سازی برای کشور‌ها جهت رویایی با حوادث دریایی که اتفاق می‌افتد، است.

هم‌چنین آیمو در تلاش است مفهوم همکاری نظامی-غیرنظامی در کشف، جلوگیری و پاسخ به تهدید‌های دریایی را ترویج دهد. این سازمان به ویژه در آب‌های سومالی برای حمایت از کشور‌ها دراجرای اصلاحیه کد جیبوتی راجع به دزدی دریایی و حملات مسلحانه علیه کشتی‌ها، تلاش فراوانی کرده است. این حمایت در راستای توسعه ظرفیت کشور‌های عضو در رویارویی با تهدید‌های دریایی شامل دزدی دریایی /سرقت و هم‌چنین قاچاق دارو، تروریسم دریایی، قاچاق سلاح و قاچاق انسان انجام گرفته است.

آیا تکنولوژی‌های جدید مانند دیجیتالی شدن و اتوماتیکی شدن نقش مهمی را در کاهش حوادث دزدی دریایی برعهده دارند؟

قطعا برخی تکنولوژی‌ها می‌توانند به کشور‌های ساحلی در شناسایی و ردیابی شناور‌ها کمک کنند، در این صورت نظارت بر فضای دریایی و شناسایی اینکه چه شناور‌هایی به طور غیرقانونی عمل می‌کنند، برای کشور‌ها میسر خواهد شد؛ بنابراین می‌توان به شناوری که ممکن است در معرض حمله قرار بگیرد، کمک کرد. هم‌چنین تشریک اطلاعات می‌تواند از طریق دیجیتالی شدن بهبود پیدا کند. تشریک اطلاعات در مورد حوادثی که برعلیه کشتی‌ها رخ داده، می‌تواند به کشتی‌های دیگر کمک کند تا آمادگی خود را نسبت به حوادث احتمالی افزایش دهند.

به عقیده شما، ۲۰۲۰ سالی بدتر یا خوبتر از لحاظ تعداد حوادث خواهد بود؟

اگرچه تعداد کلی حوادث در سال‌های اخیر نشان‌دهنده شیب تند نزولی است، اما نقاط حساس و مستعد دزدی دریایی همچنان در سراسر جهان وجود دارند و متاسفانه ارتکاب جنایت‌ها دربرخی مناطق دریایی مانند خلیج گینه، اغلب به گروگان‌گیری خدمه‌های بی‌گناه می‌انجامد. درحالیکه گروگان‌گیری در آب‌های ساحل سومالی کاهش پیدا کرده است، اما همچنان به عنوان یک ریسک فزاینده در آب‌های خلیج گینه به قوت خود باقی است. براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی، خلیج گینه سهم تقریبا ۹۰ درصد گروگان‌گیری و بیش از ۸۰ درصد آدم‌ ربایی درسراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

باید اذعان داشت که پیش بینی اینکه روند به چه گونه خواهد بود، کار دشواری به نظر می‌رسد. اما پیام اصلی به دولت‌ها، مالکان و اپراتور‌های کشتی، ناخدا‌ها و خدمه‌ها این است که باید ارزیابی و برآورد مستمر خطر و ریسک را در اولویت خود قرار دهند. هم‌چنین دستورالعمل‌های موجود آیمو، دستورالعمل بهترین شیو‌های مدیریت BMP، دستورالعمل جدید مقابله با دزدی دریایی جهانی، دستورالعمل به روزشده برای محافظت از دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در منطقه خلیج گینه را به دقت به‌کار گیرند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار