به گزارش گروه بین الملل مانا، سازمان بین المللی دریانوردی آیمو(IMO) لیست اصلاحات کنوانسیون های دریایی که درسال گذشته اجرائی شد وهمچنین آن دسته از اصلاحاتی که قراراست درسال جاری میلادی و سال آینده به اجرا در آید را منتشر کرد.
کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی بین المللی (FAL)
كنوانسيون تسهيل ترافيك دريايي بین المللی (Facilitation of International Maritime Traffic (FAL ازسوی سازمان بين المللي دريانوردي آيموIMO درسال 1965 ميلادي تصويب و درسال 1967 ميلادي لازم الاجرا شد.
هدف کنوانسیون (Facilitation of International Maritime Traffic (FAL تسهيل درامر حمل ونقل دريايي ازطريق ساده سازی و به حداقل رساندن تشريفات و همچنین يكپارچه سازی الزامات اسنادی و مقررات مربوط به ورود، توقف و خروج كشتي هایی است كه درسفرهای بین المللی فعالیت می کنند.
لازم به ذکراست: اصلاحیه الزامات اجباری برای تبادل الکترونیکی اطلاعات درمورد کارگو، خدمه و همچنین مسافران که به ضمیمه کنوانسیون FAL افزوده شده بود، از یکم ماه ژانویه سال 2018 میلادی به اجرا درآمد.
اصلاحیه جدید، استفاده از مفهوم پنجره واحد (Single Window) را ترغیب می کند، بر این اساس تمامی اطلاعاتی که ازسوی مقامات دولتی در رابطه با ورود، توقف و خروج کشتی ها، اشخاص و کارگو ضروری و مستلزم شناخته می شوند، ازطریق یک پنجره واحد و بدون تکثیر ارائه داده خواهد شد.
کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها مارپول ( MARPOL)
کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها مارپول The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships درسال 1973 میلادی ازسوی IMO به تصویب رسید.
لازم به ذکراست: مقررات جدید موسوم به 22A درمورد جمع آوری و گزارش داده براي مصرف نفت کوره کشتی به عنوان اصلاحیه ای به ضمیمه ششم فصل چهارم کنوانسیون مارپول افزوده شد، براساس 22A، کشتی ها با ظرفیت پنج هزارتناژ ناخالص و یا بالاتر مستلزم به جمع آوری داده های مصرف برای هرنوع نفت کوره که آنها استفاده می کنند، خواهند بود.
مصوبه جدید از یکم ماه مارس سال 2018 میلادی به اجرا درآمد.
اصلاحات کنوانسیون STCW ، آموزش اورژانسی بر روی کشتی های مسافربر
در نود وهفتمین نشست کمیته ایمنی دریانوردی (MSC)، اصلاحات کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW پذیرفته شد.
این اصلاحات حداقل الزامات آموزشی اجباری جدید برای کاپیتان ها و افسران عرشه بر روی کشتی هایی که در آب های قطب فعالیت می کنند و همچنین تمدید دوره آموزش اورژانسی برای پرسنل روی کشتی های مسافربری را در برمی گیرد.
شایان ذکراست: این مصوبه از یکم ماه جولای سال 2018 میلادی به اجرا درآمد.
اصلاحات جدید ضمیمه ششم کنوانسیون مارپول
اصلاحات جدید ضمیمه ششم کنوانسیون جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها، مارپول MARPOL که در جلسه هفتاد و یکم کمیته حفاظت محیط زیست دریایی MEPC پذیرفته شد، شامل تعیین دو منطقه جدید کنترل انتشارات NECA وهمچنین بازبینی اطلاعاتی که بر روی برگ تحویل سوخت BDN مندرج می شود، است.
به موجب اصلاحات وارده، دریای شمال و دریای بالتیک به عنوان دو منطقه جدید کنترل انتشارات ( NECA ) شناخته و تعیین شدند. این مصوبه از یکم ماه ژانویه سال جاری میلادی به اجرا درآمد. براین اساس، انتشارات اکسیدهای نیتروژن NOX در دریاهای شمال و بالتیک به طور چشم گیری کاهش خواهد یافت.
کشتی هایی که در مناطق تعیین شده کنترل انتشارات (ECA ) تردد می کنند ملزم به استفاده ازسوختی هستند که میزان گوگرد آن بیش از یک دهم درصد نباشد. درمجموع می توان گفت کشتی ها قبل از ورود به مناطق کنترل انتشارات و درهنگام حضور در آن، باید الزامات سختگیرانه تری را رعایت نمایند.
تبادل الکترونیکی داده تحت کنوانسیون FAL
به موجب اصلاح ضمیمه كنوانسيون تسهيل ترافيك دريايي بین المللی (Facilitation of International Maritime Traffic (FAL، تمامی کشتی ها و بنادر ملزم به تبادل داده به صورت الکترونیکی ازهشتم ماه آوریل سال 2019 میلادی خواهند بود.
کنواسیون مدیریت آب توازن BWM
اصلاحیه وارده به کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی ها (BMW) شامل انطباق کشتی ها با الزامات و استانداردهای D-2 است، این مصوبه از سیزدهم ماه اکتبر سال 2019 میلادی به اجرا درخواهد آمد.
ضمیمه ششم کنوانسیون مارپول ، سوخت با سقف سولفور نیم درصد
محدودیت استفاده ازسوخت با سقف سولفور نیم یا کمتراز نیم درصد از یکم ماه ژانویه سال 2020 اجرائی خواهد شد. این قانون به طور قابل توجهی میزان اکسید سولفورمنتشر شده از کشتی ها را کاهش می دهد و تاثیر مهمی بر روی سلامت و محیط زیست به ویژه جمعیتی که در نزدیکی بنادر و سواحل زندگی می کنند، به جای خواهد گذاشت.