۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

12 نکته که هنگام عکاسی از دریا باید بدانیم

یکی از جذاب ترین عکاسی ها عکاسی از مناظر دریا، ساحل، صخره ها، سنگ ها، قایق، اسکله و ... است.
کد خبر: ۸۱۴۹۰

به گزارش مانا، قطعا یکی از جذاب ترین راه ها برای عکاسی حرفه ای از منظره دریا، استفاده از شیوه ساده نوردهی طولانی است. در نوردهی طولانی تنها کافیست سرعت شاتر را بسیار پایین بیاوریم و قدری منتظر شویم تا دوربین کار خودش را بکند!

اگر درباره عکاسی چیز زیادی نمی دانید اما مشتاقید تا درباره اصول اولیه اش بیش تر بدانید، حتما مطلب زیر را بخوانید:

۱- کجا عکاسی کنیم؟

محل عکاسی یکی از مهم ترین نکات اولیه است. لازم است ساحلی را پیدا کنید که عناصری جذاب مانند صخره ها، سنگ ها، قایق، اسکله و ... را برای عکاسی داشته باشد. اگر محل مناسبی را نمی شناسید، قدری جست و جو در اینترنت و عکس های دیگر عکاسان حرفه ای، شما را در پیدا کردن محلی مناسب یاری می دهند. علاوه بر این دیدن عکس های حرفه ای می تواند برای شما الهام بخش باشد. 

علاوه بر محل عکاسی، سعی کنید عکاسی را در زوایا و ارتفاع های مختلفی تجربه کنید، خواهید دید که نتیجه چقدر می تواند متفاوت باشد.

آموزش عکاسی از دریا

۲- در ذهن تان مجسم کنید

وقتی منظره ای را انتخاب می کنید، زمانی را برای تجسم عکس نهایی صرف کنید، چرا که چیزی که شما با چشمان خودتان می بینید، با عکسی که به روش نوردهی طولانی گرفته می شود، کاملا متفاوت است. 

تجسم عکس نهایی به شما کمک می کند تا ترکیب بندی بهتری را پیدا کنید و در نتیجه نهایی تأثیر بسیاری دارد.

آموزش عکاسی از دریا

۳- درباره ابرها

یکی از اصلی ترین عناصری که در عکاسی منظره به سبک نوردهی طولانی، نقش مهمی ایفا می کند، ابرها هستند. این اجسام پنبه ای شکل و یا پر شکلی که آرام آرام در آسمان جولان داده و یا غران راه خود را باز کرده، در هر حال تصاویری بدیع خلق می کنند. 

برای آن که ترکیب متوازنی از ابرها را در عکس خود داشته باشید، پیش از عکاسی به جهت حرکت ابرها توجه کنید و همچنین سعی کنید سرعت حرکت آن ها را اندازه بگیرید. این دو مورد به شما کمک می کنند تا سرعت شاتر و زمان مناسب نوردهی را تعیین کنید و در نهایت عکسی رویایی از دریا و آسمان داشته باشید.

البته خوب است به میزان خروشان یا آرام بودن امواج دریا هم دقت کنید و این مورد را نیز در محاسباتتان جا دهید.

آموزش عکاسی از دریا

۴- باد دشمن شما

در لب دریا اغلب با وزش بالای باد رو به رو می شوید، پس به سه پایه ای محکم و ثابت احتیاج دارید تا عکس های شما از لرزش های باد در امان باشد. پس از آن که سه پایه و دوربین را روی زمین گذاشتید، جای پایه هایش را با وسایلی محکم کرده تا از سقوط احتمالی اش جلوگیری کنید. 

خوب است بدانید در بالای صخره ای بر فراز دریا، بادهای شدید اتفاقی معمول محسوب می شوند. در این موارد اگر امکانش هست، بدن خود را محافظ دوربین و سه پایه قرار دهید.

همچنین در ذهن تان داشته باشید، تنها وزش چند ثانیه ای بادی قوی، می تواند دو دقیقه از زمان نوردهی شما را بکاهد. 

آموزش عکاسی از دریا

۵- اول فوکوس کنید

پیش از آن که فیلترهای کاهنده نور یا ND را به دوربین اضافه کنید، روی سوژه فوکوس کنید. چرا که این فیلترها بسیار متراکم و فشرده هستند و به همین دلیل از فوکوس کردن شما را روی سوژه جلوگیری می کنند. پس از افزودن فیلتر، فوکوس اتومات بسیار دشوار می شود و حتی فوکوس دستی هم چندان فرقی ندارد. بنابراین بهترین راه حل این است که ابتدا ترکیب بندی کرده، روی سوژه مورد نظر فوکوس کنید و سپس فیلتر ان دی را روی لنز نصب کنید. 

گرچه این راه کمی دشوار است، اما به یاد داشته باشید که یک عکس با نوردهی چهار دقیقه ای، وقتی سوژه خارج از فوکوس و محو باشد، هیچ ارزشی ندارد.

آموزش عکاسی از دریا

۶- از ریموت کنترل یا وایفای استفاده کنید

وقتی دوربین را برای عکاسی با نوردهی طولانی تنظیم کرده اید، دوربین به هر گونه لرزشی حساسیت دارد. بنابراین اگر از ریموت کنترل و یا وایفای استفاده کنید، از هر گونه تکان خوردن دوربین جلوگیری کرده اید. 

اگر ریموت کنترل ندارید، می توانید از قابلیت وایفای دوربین تان استفاده کنید. 

آموزش عکاسی از دریا

۷- پیش بینی موقعیت خورشید

در عکاسی با نوردهی طولانی برخلاف عکاسی از اجسام بی جان، خورشید نباید در چهارچوب و ترکیب بندی عکس شما باشد. چرا که خورشید تنها پس از گذشت دو دقیقه از نوردهی، شدت نور به قدری خواهد بود که خورشید، اطرافش و تمام سطوحی که نور را منعکس می کنند، اور اکسپوژر می شوند. این اور شدگی یا به اصطلاح سوختگی عکس به قدری است که حتی در فرآیند ویرایش نیز جبران نمی شود و نمی توان پیکسل های سوخته عکس را بازگرداند.

بنابراین لازم است که پیش و در هنگام عکاسی، موقعیت و جهت حرکت خورشید را پیش بینی کنید. برای این کار می توانید از نرم افزارهای موبایلی مخصوص استفاده کنید.

آموزش عکاسی از دریا

۸- دوستان شما: ابر و طوفان

شاید انتظارش را نداشته باشید، اما ابرها و هوای طوفانی دوستان شما در عکاسی از دریاها هستند. حرکت ابرهای سیاه و سنگین به عکس شما شکوه و قدرت می بخشد و طوفان ها نیز باعث مواج شدن پهنه وسیع دریا می شوند و به گونه ای دیگر به جذابیت عکس شما می افزایند. به یاد داشته باشید که بهترین ابرها همیشه در انتهای طوفان ها هستند.

آموزش عکاسی از دریا

۹- زمان نوردهی را محاسبه کنید

برای عکاسی از دریا بهترین زمان نوردهی می تواند چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه باشد. برای محاسبه نوردهی راهی مناسب را به شما پیشنهاد می دهیم:

ابتدا عکسی امتحانی در ایزو و گشودگی دیافراگم مورد نظر و البته بدون فیلتر ND بگیرید. هنگامی که به نوردهی مناسب رسیدید، فیلتر مورد نظر خود را اضافه کنید و برای جبران کم‌نوری، به سراغ سرعت شاتر بروید. 

برای محاسبه دقیق تر میزان نوردهی، استفاده از نرم افزارهای موبایلی چون ND Calc به شما توصیه می شود. اما اگر موقعیت نوری در حال تغییر است، به طور مثال غروب هنگام است و یا خورشید به صورت متناوب با ابرها پوشانده می شود، بهتر است حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به زمان نوردهی خود اضافه کنید. البته در صورتی که در این تغییرات انتظار دارید نور افزایش یابد، از میزان نوردهی بکاهید.

آموزش عکاسی از دریا

۱۰- برای دیدن عکس ها از هیستوگرام استفاده کنید

پس از عکاسی و برای دیدن نتیجه کار، به صفحه نمایش دوربین تان اعتماد نکنید و برای آنالیز بهتر عکس ها به هیستوگرام مراجعه کنید. اغلب اوقات صفحه نمایش دوربین شما نورانی تر یا کم نورتر از عکسی که گرفته اید را نشان می دهد و بازدید عکس ها تنها به استناد صفحه نمایش دوربین، شما را به اشتباه می اندازد. اما با بررسی هیستوگرام عکس ها، به سرعت خواهید فهمید که نوردهی عکس شما مناسب بوده یا خیر. همچنین در صورتی که احتیاج بود تا عکسی دیگر بگیرید، دیدن هیستوگرام به شما کمک می کند تا نوردهی عکس را تصحیح کنید. 

آموزش عکاسی از دریا

۱۱- حواستان به درز نور باشد

در عکاسی با نوردهی طولانی، هر گونه درز نور به داخل دوربین از جایی به غیر از لنز، باعث از دست رفتن عکس شما خواهد شد. راه حل این مشکل، آسان و ساده است. کافیست تا با استفاده از نوار مشکی، درزهای دوربین مانند ویزور و چشمی تا اطراف لنزها را با نوار مشکی بپوشانید. 

آموزش عکاسی از دریا

۱۲- میان هر دو عکس کمی صبر کنید

 هر دفعه که پرده شاتر باز می شود، برق در سنسور دوربین شما جاری می شود که در نتیجه باعث گرم شدن سنسور می شود. این موضوع در دیگر شاخه های عکاسی چندان اهمیتی ندارد، چرا که کل نوردهی در کسری از ثانیه انجام می گیرد. اما هنگامی که نوردهی بیش از یک دقیقه خواهد بود، گرمای سنسور باعث شکل دادن پیکسل های داغ در عکس شما می شود. بنابراین قدری صبر در میان هر دو عکس، به سنسور دوربین شما اجازه می دهد که خنک شود. 

آموزش عکاسی از دریا

ارسال نظرات
آخرین اخبار