در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی عنوان شد:
نقش اساسی ناوگان ملی در حمل محمولات دوران دفاع مقدس
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در زمان محاصره اقتصادی کشور نقش اساسی در حمل محمولات وارداتی و صادراتی داشت.
مهندس یزدان سیف معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی دولتی ایران در گفتگو با مانا تاکید کرد: اگرکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درعرصه داخلی و بینالمللی یک برند شناخته شده و معتبر است؛ این کار مرهون تلاش افراد و متخصصان این مرز و بوم است که با همت و اراده ایرانی خود این مهم را به انجام رساندهاند.
وی در ادامه به روند شکل گیری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این شرکت روند رو به رشد خود را ادامه داد اما آغاز جنگ تحمیلی و محدودیت حضور خطوط بینالمللی به بنادر کشور باعث شد قدرت رقابت محصول صادراتی کم و قیمت تمام شده محصول وارداتی افزایش یابد که با محاصره اقتصادی کشور؛ در این برهه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقش سنگینی را برعهده داشت و تنها شرکت کانتینری حمل کالا به کشور محسوب میشد. افزون بر این از یک سوی برای حضور در آبهای بینالمللی دچار مشکل بود و از طرف دیگر تعدادی از کشتیهای این شرکت مورد اصابت حملات هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت و خسارات عمدهای به ناوگان ملی کشور وارد شد.
وی یاد آور شد: با شروع تحریمهای بعدی محدودیت مستقیمی از باب مؤسسات ردهبندی و بیمهای سد راه فعالیتهای این شرکت واقع شد بنابراین در هر مرحلهای از تاریخ پس از انقلاب اسلامی با توجه به فشارهای بینالمللی دچار چالشهای فراوانی شده و فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده که توانست از تمامی آنها با صلابت عبور کند. بویژه در حوزه کشتیهای فلهبر و واردات گندم که برای جمهوری اسلامی ایران حیاتی بود سهم بسزایی در تأمین این محصول راهبردی داشته است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی دولتی ایران در پایان گفت: در حال حاضر این شرکت میتواند رقیب سرسختی برای شرکتهای کشتیرانی با برند معتبر دنیا در منطقه خاورمیانه باشد. به ویژه در حوزههای مواد معدنی، شیمیایی و حتی غلات زمینه خوبی برای توسعه ناوگان وجود دارد که امید است به این مهم دست یابد.