عبدالرحیم کردی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره پهلوگیری کشتی عمانی درچابهار گفت: در یک سال گذشته برای راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان وتوسعه روابط و مناسبات این دو کشورمذاکراتی انجام شده است تا بتوانند ارتباط دریایی مسافری بین مسقط ـ چابهاررا برقرارکنند.
وی افزود : البته مدت زمان راه اندازی این خط کشتیرانی به علت فقدان زیر ساخت های لازم برای ورود این کشتی به چابهار طولانی شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به افتتاح پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار خاطر نشان کرد:خوشبختانه دریکسال گذشته با توجه به برنامه ریزهای انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای افتتاح پایانه مسافری دریایی چابهار و همچنین تمهیداتی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار برای اقامت مناسب گردشگران عمانی در چابهار در نظر گرفته شد تا این گردشگران بتواند با سفر به ایران و با بهره مندی از خدمات و امکانات فراهم شده به سایر نقاط کشور سفر کنند.
کردی با اشاره به ورود نخستین گردشگران عمانی به چابهار اظهارداشت: درسال گذشته کشتی عمانی در سفر اول خود به ایران، حامل مقامات عمانی همچون وزیر تجارت بوده است. اما سفراخیر این کشتی، حامل گردشگران عمانی بود که توانسته اند از آژانس های مسافرتی عمان بلیط تهیه کنند.
این مقام مسئول با اشاره به زمان تعیین شده برای بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پست اسکله های بندر شهید بهشتی به بهره برداری رسیده است به گونه ای که درهفته های گذشته کشتی 65 هزار تنی در این بندر پهلو گرفته و بار آن تخلیه شده است اما فازهای تعریف شده و اسکله های جدیدی که نیاز به بهره برداری دارند، دارای فازهای یکسانی نیستند که بتوان تخمین زد در چه زمانی این بندر به بهره برداری می رسد چرا که این بندر اسکله به اسکله است و به اقتضای نیاز و نصب تجهیزات مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به برنامه که بندر برای فاز یک اعلام کرده است، اذعان داشت: زمان بهره برداری از فاز یک از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، پایان سال جاری است و تا یایان ماه میلادی 2016 این بندر مورد بهره برداری قرار نمی گیرد اما در حال حاضر برخی از پست اسکله ها فعال است.
وی به آماده سازی زیرساختها همانند ریل در پس کرانه اشاره کرد و یادآور شد با توجه به اینکه بندر شهید بهشتی به ظرفیت پیش بینی شده 80 میلیون تن نرسیده است، حمل کالا با کامیون ضربه به بندروارد نمی کند اما اگر به ظرفیت نهایی برسد و حمل و نقل ریلی راه اندازی نشود، تخلیه و بارگیری این مقدار کالا امکان پذیر نیست.
کردی در این باره اضافه کرد: براین اساس برای هر دقیقه، هفت کامیون باید بارگیری شود و از بندر بیرون رود و اگرهر دقیقه هفت کامیون وارد خط جاده ای چابهارشود، یک خط ترافیکی سنگینی ایجاد خواهد شد که جاده های موجود این ظرفیت را ندارند. طبعا براساس برنامه ریزی انجام شده است تا زمانی که بندر به ظرفیت کامل خود برسد قطعا ریل هم راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: درحال حاضر برای ساخت ریل ازچابهار تا زاهدان، هشت کارگاه فعال است و بصورت سه شیفت مشغول به کارند و امید است با مدیریت صحیح در یک زمان مشخص بندر و خطوط ریلی همزمان به بهره برداری برسند.
وی خدمات دهی با کیفیت را لازمه رشد بندربرشمرد و افزود: با ظرفیت فعلی، به نظر نمی رسد که فقدان خط راه آهن مشکلی را ایجاد کند، چرا که این ظرفیت تنها برای تخلیه و بار گیری است و باری که می خواهد حمل شود بخشی از داخل بندر و بخش دیگری در بندر توزیع می شود و الزاما تمام باری که وارد بندر می شود وارد شبکه جاده ای نخواهد شد لذا در ظرفیت هشت میلیون تنی با مشکلی رو به رو نخواهیم شد اما در ظرفیت کامل 80 میلیون تنی قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
کردی با بیان قوانین مالیاتی مناطق آزاد و تاثیرمثبت بازگشایی بندر شهید بهشتی در عملکرد منطقه آزاد چابهار،عنوان کرد: وجود منطقه آزاد و بندر لازم و ملزوم یکدیگر هستند. بر اساس ادبیات وتعاریفی که از منطقه آزاد وجود دارد، بیان شده است که مناطق آزاد موفق، مناطقی هستند که در کنار بنادر شکل گرفته اند و هر دو بر عملکرد یکدیگر اثر گذاراند و اگربندر عملکرد خوب و مناسبی داشته باشد فعالیت های اقتصادی داخل منطقه توسعه می یابد و همچنین رونق صنایع و تولیدات در مناطق آزاد سبب توسعه حمل و نقل می شود. لذا توسعه و تکمیل این دو مقوله و کارکرد مشترک آنان سبب هم افزایی برای یکدیگر می شوند
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری در محدوده منطقه آزاد نیستند خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار در کنار بندر است و در هر صورت کالا باید از بندر وارد منطقه شود، بنابراین اگر بندر دارای قوانین مناطق آزاد نباشد و یا قوانین و مقررات منطقه آزاد به بندرتسریع پیدا نکند، قیمت تمام شده برای وارد کنندگان کالا افزایش می یابد وتوان رقابت را از بنادر ومناطق آزاد در مقایسه با رقبای منطقه ای خواهد گرفت .
وی در این باره ادامه داد: بنابراین الحاق یا تسریع قانون مناطق آزاد به بنادر یک امر اجتناب ناپذیر است و باید تدبیر شود و درغیراینصورت به رشد بندر صدمه وارد می شود و نمی توان دست کم از لحاظ هزینه ای با بنادر منطقه همانند صحار و گوادر پاکستان در مناطق آزاد کشور خود هستند، رقابت کرد و الزاما اگر الحاق سرزمینی صورت نمی گیرد تسریع قانون به بنادر برای توسعه عملکرد بنادر یک امر ضروری است.
کردی با اشاره به تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تصویب شده درمجلس مبنی بر ایجاد منطقه آزاد است در حالی که برای این منظور نیاز به یک لایحه جداگانه مبنی بر توسعه محدوده مناطق آزاد است که این موضوع در شورای عالی مطرح است و تدبیری برای آن اندیشه خواهد شد.