به گزارش مانا مهندس سعداله عبدالهی با اشاره به لزوم اجرای مفاد کنوانسیونهای بین المللی، از جمله کنوانسیون کار دریایی (MLC ٢٠٠٦) که ناظر بر رعایت تمامی حقوق دریانوردان است، گفت: مرکز کنترل و بازرسی کشـــــتی های در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره) موسوم به Port State Control در جریان بازرسی یک فروند کشتی خارجی تحت پرچم کشور لیبریا، پس از مشاهده ی نواقص متعدد؛ از جمله هشت نقص توقیفی و همچنین شکایت ٢١ نفر از خدمه ی کشتی با تابعیتهای مختلف (١٧ نفر فلیپینی، دو نفر روسی و دو نفر یونانی)، مبنی برعدم قرارداد کار(SEA)، عدم دریافت حقوق بیش از چهار ماه، عدم بازگشت به وطن (Repatriation) و نبود سایر حمایت های مالی، اقدام به توقیف کشتی مذکور کرد.
وی افزود: در همین راستا و به منظور پیگیری مطلوب تر حقوق دریانوردان مذکور، سفارت کشورهای متبوع از جمله سفارت فیلیپین و نیز اتحادیهی جهانی کارگران حمل و نقل (ITF) از موضوع مطلع شدند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به رویه های کنترل و بازرسی مصوب سازمان جهانی دریانوردی و سازمان جهانی کار و لزوم اجرای کامل مفاد کنوانسیون های MLC ٢٠٠٦، SOLAS، STCWو COLREG تصریح کرد: این کشتی به مدت دو هفته در مجتمع بندری امام خمینی (ره) توقیف شد و پس از پیگیریهای مرکز کنترل و بازرسی کشتی ها و با همکاری سفارتخانه فلیپین و اتحادیهی جهانی کارگران حمل و نقل(ITF)، با صاحب شناور و دریانوردان شاکی توافقی حاصل شد تا بخشی از حقوق معوقه آنان پرداخت شده و حقوق باقیمانده از جمله حق برگشت به وطن را در بندر بعدی به دست آورند که در پی آن کشتی مورد نظر آزاد شد.
مهندس عبداللهی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از به نتیجه رسیدن این پیگیری ها که به دنبال اجرای موفقیت آمیز بازرسی ها از سوی مرکز بازرسی کشتی های این مجتمع بندری صورت پذیرفته است، سفارت فیلیپین در جمهوری اسلامی ایران به پاس احقاق حقوق دریانوردان تابعهی خود، مراتب تشکر خود را از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ابراز کرد.
شایان ذکر است مرکز کنترل و بازرسی کشتی های در منطقه ویژه اقتصادی بـندری امام خمینی(ره) (Port State Control) از جمله مراکز کنترل و بازرسی پیشگام در بنادر کشور در امر بازرسی مبتنی بر مفاد کنوانسیون های بین المللی بر روی کشتی های ورودی به این مجتمع بزرگ بندری است.