به گزارش مانا ابراهیم ایدنی با اشاره به پهلوگیری اولین کشتی خط کانتینری RCL تایلند پس از لغو تحریم ها در بندر شهید رجایی ، گفت: خط کشتیرانی RCL از خطوط لاینر کانتینری در دنیاست که کالا را به صورت مستقیم و بی واسطه وارد بنادر می کند.
وی به مشخصات نخستین کشتی متعلق به این خط لاینری با نام Diaporos اشاره کرد و افزود: این کشتی300 متر طول و 11.8 متر آبخور داشت و جزو کشتی های اقیانوس پیماست که در سال 2001 ساخته شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ظرفیت این کشتی ها را شش هزار و 627 TEU اعلام کرد و گفت: حدود 531 TEU کانتینر صادراتی و یکهزار و 27 TEU کانتینر وارداتی در اسکله شمار پنج ترمینال یک این بندر تخلیه و بارگیری شد.
ایدنی با اشاره به مدت تخلیه و بارگیری این کشتی خاطر نشان کرد : نرم عملیات تخلیه و بارگیری 75 کانتینر در ساعت برای این کشتی رقم خورد که مطابق با نرم های استاندارد در بنادر پیشرفته دنیاست.
وی در ادامه اضافه کرد: کشتی Diaporos از بندر جبل علی امارات وارد بزرگترین بندر تجاری ایران شده بود که عملیات تخلیه و بارگیری آن در مدت کمتر از 22 ساعت در بندر شهید رجایی به پایان رسید و این بندر را به مقصد بندر کائوسینگ تایوان ترک کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کاهش مدت زمان حمل و نقل و هزینه تمام شده کالا و افزایش اشتغال برای فعالان بندری و گمرکی را از جمله مزایای این تردد مستقیم خطوط لاینر به بنادر ایران عنوان کرد.
شایان ذکر است، خط کشتیرانی RCL تایلند که از خطوط معتبر کشتیرانی دنیاست، تحت پرچم لیبریا به آب های ایران تردد خود را از سر گرفت.
همچنین بندر شهید رجایی با بهره مندی از 40 پست اسکله سریع ترین مسیر دریایی برای کشتی ها در کریدور شمال-جنوب است.
این بندر با برخورداری از 18 دستگاه جرثقیل بزرگ کانتینر، 93 ترانستینر صفافی و 2400 هکتار پسکرانه توانسته به واسطه خدمات برتر، ارزش افزوده جهانی ایجاد کند.