۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

موسسه رده بندی ایرانیان از یک مرجع دریایی مجوز گرفت

مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان گفت: با دریافت مجوز از فدرال میکرونزی نام موسسه رده بندی ایرانیان دوبار در وبسایت IMO ثبت می شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۰۵۵۷
موسسه رده بندی ایرانیان از یک مرجع دریایی مجوز گرفتمدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به کارکرد موسسات رده بندی گفت: موسسات رده بندی دو وظیفه اصلی همچون رده بندی کشتی ها و انجام بازرسی های قانونی، فنی و ایمنی از سوی دولتهای صاحب پرچم را بر عهده دارند.
حسن رضا صفری افزود : برای تردد قانونی کشتی ها در آب های بین المللی نیاز به گواهینامه های ایمنی و فنی کشتی ها است.
وی با اشاره به اعتبار موسسات رده بندی خاطر نشان کرد: یکی از اعتبارات اصلی موسسات رده بندی دریافت مجوزاز کشورهای متعدد است، چنانچه موسسات رده بندی بخواهند در کشورهای مختلف فعالیت کنند و از طرف دولت هر کشوری گواهینامه صادر کند باید مجوز هر دولت را بصورت جداگانه داشته باشد.
صفری ادامه داد: موسسه رده بندی ایرانیان موفق شده است برای اولین باراین مجوز را از فدرال میکرونزی دریافت کند البته در گذشته مجوز عراق و مغولستان را به صورت موردی دریافت کرده بود.
وی اذعان داشت : مجوز این کشور سبب ایجاد اعتبار برای موسسات رده بندی ایرانیان می شود.
مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با اشاره به جایگاه این موسسه در وب سایت آیمو افزود: در حال حاضر نام این موسسه از سوی دولت ایران در وب سایت آیمو ثبت شده است اما بعد از این قرارداد ازسوی دولت فدرال میکرونز نیز ثبت می شود.
صفری با اشاره به تردد کشتی ها با پرچم مصلحتی عنوان کرد: در حال حاضر درصد بالایی از شناورهای کوچک و متوسط با پرچم های مصلحتی تردد می کنند و ما پیش بینی می کنیم بتوانیم بخشی از بازار رده بندی این شناورها را در منطقه در دست بگیریم و کیفیت کار خود را برروی این شناورها پیاده کنیم و بر تمامی شناورهای که در منطقه عبور و مرور می کنند تاثیر بگذاریم.
وی با اشاره به کارکرد نصب پرچم های آزاد و مصلحتی برروی شناورهای گفت: وقتی صاحب یک کشتی تجاری، کشتی خود را در کشور دیگری به ثبت رسانده و پرچم آن کشور را بر فراز کشتی خود به اهتزاز درآورد. گاهی به دلیل مسائل اقتصادی و رهایی از مقررات ملی، مالکین کشتی تصمیم به ثبت و اخذ مالکیت از کشور دیگری می کند. اصطلاحا به این نوع پرچم ها که هیچ رابطه سیاسی بین مالک کشتی و کشور اعطاء کننده پرچم وجود ندارد، پرچم های مصلحتی گویند. به عبارت دیگر پرچم های مصلحتی توصیف کننده ثبت کشتی در یک کشور خارجی و غیر از کشور مالک کشتی است.
در برخی موارد کشتی‌ها به دلایلی غیر از منافع اقتصادی از پرچم مصلحتی استفاده کرده‌اند. از جمله در زمان جنگ ایران و عراق کشتی‌های کویتی برای جلوگیری از شلیک موشک‌های سرگردان به سوی آن‌ها و برخورداری از حمایت نظامی آمریکا و بریتانیا از پرچم این دو کشور استفاده می‌کردند.همچنین در دوران حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی کشتی‌های این کشور برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی به استفاده از پرچم مصلحتی روی آورده بودند. 
امروزه بیش از نیمی از کشتی‌های تجاری دنیا (بر حسب تناژ) از پرچم مصلحتی استفاده می‌کنند. لیبریا، باهاما و پاناما بزرگترین ناوگان کشتی‌های دارای پرچم مصلحتی را در اختیار دارند.
مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با اشاره به حساسیت کشورها درباره اعطای پرچم کشور خود تاکید کرد: اعطای پرچم به شناورهای خارجی دارای مسئولیت بالایی است و بیشتر کشورها اجازه استفاده پرچم به شناورهای خارجی را نمی دهند و تنها به مالکین داخلی خود این اجازه را می دهند .
شایان ذکر است  فدرال میکرونزی صاحب پرچم و عضو رسمی سازمان بین المللی دریانوردی آیمو است. همچنین این ایالت فدرال میکرونزی کشوری در میان آب‌های اقیانوس آرام است که از مجموعه ۶۰۰ جزیره بزرگ و کوچک تشکیل شده‌است.
هرچند اندازه خاک این کشور اندک است اما محدوده‌ای که در اقیانوس آرام اشغال کرده‌است پنج برابر مساحت فرانسه است و پرچم آن در لیست سفید آیمو است وبه عنوان پرچم های آزاد و مصلحتی تلقی می شود
ارسال نظرات

نظرات کاربران

ناشناس Iran (Islamic Republic of) ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
0
0
سلام

آقای صفری عزیز، به جای این رایزنی های به درد نخور، عزم خودتون را جزم کنید تا قوانین و مقررات موسسه رده بندی ایرانیان را تدوین و توسعه دهید. موسسه ای که زیر ساخت های اساسی آن رو هواست انتشار اینگونه خبرها دردی را دوا نمیکند.

موفق باشید
آخرین اخبار