مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اندونزی از سال گذشته صید ترالررا با هدف بازسازی ذخایر در آبهای این ممنوع کرده است.
امان الله حیات داوودی افزود: در پی این ممنوعیت صید 16 فروند کشتی صیادی چینی به منظور بهره برداری از ذخایر آبزیان ایران وارد آبهای کشور ما شده اند.
به گفته وی، مالکان این کشتی ها با عنوان اینکه قصد دارند کشتی های صیادی خود را به صورت اجاره به شرط تملیک به فروش برسانند موفق به ورود به آبهای ایران شده بودند اما نیت واقعی آنها این بود که بتوانند خودشان از ذخایر آبزیان ایران بهره برداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمام پرسنل فعال در این کشتی های صیادی چینی هستند، اذعان داشت: مالکان این شناورهای چینی توانسته اند از طریق دلالان ایرانی اقدام به صدور مجوزهای لازم برای صید در آبهای کشورمان کنند.
وی گفت : از آنجا که این کشتی ها نمی توانستند به صورت مستقیم به عنوان یک کشور خارجی از آبهای ایران بهره برداری کنند لذا با پرداخت مبالغی در حدود پنج هزار دلار برای صدور هر دوره صید از طریق دلالان موفق به صید در آبهای ایران شده اند.
عضو عالی کمیته آبزیان ایران در ادامه خاطرنشان ساخت: این 16 فروند کشتی چینی با هماهنگی دلالان ایرانی، مجوز صید فانوس ماهیان ( میکتوفیده) که یکی از اهداف اصلی صید از سوی سازمان شیلات ایران در برنامه ششم توسعه است را اخذ کرده اند.
وی یادآور شد: مجوز صید ماهیان میکتوفیده به این گونه است که باید 60 درصد صید هر دوره به صید میکتوفیده اختصاص یابد و در کنار آن نیز می توانند 40 درصد سایر ماهیان را صید کنند.
حیات داوودی تصریح کرد: مالکان کشتی های صیادی چینی به اهداف اصلی خود رسیدند و آن بهره برداری کامل از 40 درصد صید ماهیان در کنار صید ماهیان میکتوفیده بود.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده این کشتی ها از ابتدای سال جاری تاکنون100 کانتینر 40 فوتی، ریبون فیش را بدون پرداخت هیچ گونه مالیاتی به کشور چین صادر کرده اند.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی اظهار داشت: این در حالی است که هدف اصلی از صید صنعتی، صید ریبون فیش است که این کشتی ها با صید بی رویه ریبون فیش، باعث شدند صید این گونه از ماهیان توسط کشتی های ایرانی به شدت کاهش یابد.
وی دلیل این امر را قدرت زیاد کشتی های چینی عنوان کرد و گفت: این کشتی ها به دلیل قدرت فنی زیاد قادر هستند در آبهای بسیار عمیق به صید بپردازند اما کشتی های ایرانی این توانایی را ندارند.
حیات داوودی بیان کرد: از سوی دیگر صادرات آبزیان صید شده توسط کشتی های چینی به کشور چین باعث از رونق افتادن صادرات ریبون فیش توسط ایرانی ها به این کشور شده است.
به گفته وی، تنها متقاضی اصلی ریبون فیش همواره کشور چین است که این کشتی های چینی با صادرات ریبون فیش در حجم انبوه به این کشور آن هم بدون پرداخت مالیات ضرر و زیان فراوانی را به صادرکنندگان و صیادان ایرانی وارد کرده اند.
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی خاطرنشان ساخت: حضور کشتی های چینی همچنین باعث کاهش اشتغالزایی و ارزآوری به کشور خواهد شد.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین سالهای گذشته 60 الی 70 تن ماهی شبه شوریده توسط شناورهای صید صنعتی کلاس فردوس صید می شد که امسال به دلیل حضور کشتی های چینی این رقم به 20 تن کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه مالکان 16 فروند کشتی صیادی چینی توانسته اند از ابتدای سال جاری تاکنون طی سه مرحله مجوز صید را توسط دلالان دریافت کنند، بیان کرد: باید اذعان داشت که ذخایر آبزیان ایرانی هم اکنون توسط این کشتی ها در حال به تاراج رفتن است.
حیات داوودی در ادامه گفته های خود بیان کرد: تاراج ذخایر آبزیان آبهای ایران توسط چینی ها در حالی صورت می گیرد که برای این امر سوخت ایرانی در اختیار آنها قرار داده شده است.
عضو عالی کمیته آبزیان ایران اظهار داشت: در صورتی که اقدامی اساسی از سوی مسئولان سازمان شیلات نسبت به جلوگیری از فعالیت این شناورها صورت نگیرد، به زودی شاهد کاهش قابل توجهی از حجم ذخایر آبزیان آبهای کشورمان خواهیم بود.
وی یادآور شد: در همین راستا طی چند مرحله نامه نگاری با رئیس سازمان شیلات ایران صورت گرفته است که امیدواریم هر چه سریعتر اقدامات لازم از سوی ایشان در خصوص ممنوعیت فعالیت این شناور های چینی در آبهای کشورمان صورت گیرد.
عضو عالی کمیته عالی آبزیان تاکید کرد: این در حالی است که همواره سازمان شیلات ایران نسبت به کاهش ذخایر آبزیان آبهای کشور اظهار نگرانی می کند و برای شناورهای صید صنعتی سال به سال محدودیت صید اعمال کرده است.