۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
هادی حق شناس در گفتگو با مانا:

هنوز به موقعیت پیش از تحریم ها نرسیده ایم

هنوز در شرایط تحریم بسر می بریم و طبیعتا به آن حجم و نرم از حضور لاینرها که پیش از سال 90 به بنادر ایران می آمدند، دست نیافته ایم.
نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۵۸۶۳۷
هنوز به موقعیت پیش از تحریم ها نرسیده ایم
دو سال پس از مدیریت جدید در سازمان بنادر و دریانوردی، این روزها ضرورت تغییر و تحول در ساختار مدیریتی این سازمان هر از چندگاهی از گوشه و کنار محافل بندری شنیده می شود. تاخیر برخی از تکالیف تاریخی بنادر جنوبی کشور، سردرگمی در برگزاری مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی و فقدان روزآمد کردن تجهیزات استراتژیک، شاید تنها برخی از معضلاتی باشد که قرار بود طی دوسال گذشته انجام گیرد.
دکتر هادی حق شناس مشاور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی در گفتگو با مانا معتقد است که بسیاری از برنامه های سازمان طبق روال طبیعی در حال انجام است. 
 
*جناب حق شناس با توجه به شایعاتی مبنی بر جابجایی مدیریت ها و احیانا آغاز دوره ای جدید در سازمان بنادر و دریانوردی، ارزیایی شما درباره عملکرد دو ساله سازمان بنادر ودریانوری چیست؟ تصور می کنید طی این مدت تا چه حد نیازهای فعالان بندری تامین شده است؟
- من درباره جابجایی ها نه تایید می کنم و نه تکذیب، اما درحال حاضر هنوز در شرایط تحریم بسر می بریم و طبیعتا به آن حجم و نرم از حضور لاینرها که پیش از سال 90 به بنادر ایران می آمدند، دست نیافته ایم. اگر از حیث تخلیه و بارگیری و جابجایی کانتینری و خطوط کشتیرانی ها مد نظر شماست، به دلیل اینکه به سال 90 و نقطه قبل از تحریم ها نرسیده ایم، نمی توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. اما هم اکنون شرایط تخلیه و بارگیری در بنادر ایران شرایط مطلوبی دارد و حدود 25 اپراتور با روال عادی به کار خود می پردازند.
اما از حیث ساخت و ساز، چه در بنادر شمال و چه در مناطق جنوب در حال انجام است. اسکله، موج شکن، توسعه زیرساخت ها ساخته شده است و در دو سال گذشته نیز این روند ادامه داشته است.
از حیث تجهیز بنادر؛ زمانی که در تحریم بوده ایم اقدامات اساسی شده است و همچنین ازنظر فاینایس های خارجی اگر تحریم ها نبود شاید فاینایس هم تمام شده بود و تجهیزات به بنادر ورود می کردند. لذا چون در شرایط تحریم بوده ایم، بخشی از برنامه ها به نتیجه نرسیده است اما آنچه که مسلم است بسیاری از کارهای جاری با روال طبیعی خود در حال انجام است.
 
* باتوجه به دوران پسا تحریم فکر می کنید این تجهیزات، خدمات بندری مورد نیاز را می تواند پوشش دهد یا به تجهیزات جدیدی نیاز داریم؟
- برای حوضچه شماره دو، 18 دستگاه گنتری کرین برای تخلیه کانتینرهای کشتی نسل جدید نیاز داریم که اقدامات اساسی آن صورت گرفته است. از این 18 دستگاه،  فاینانس 12 دستگاه از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و هشت دستگاه دیگر از طریق منابع داخلی تامین می شود.
 
*آیا با تعمیر تجهیزات کنونی نمی توان این دو حوضچه را پوشش داد؟
ـ نه آن تجهیزات دیگر قدیمی شده است.
 
* چه برنامه های برای حوضچه سوم دارید؟
ـ پیش بینی سازمان این است که میزان تخلیه و بارگیری بنادر متناسب بارشد اقتصادی کشور سیر صعودی داشته باشد و بنابراین نیاز به حوضچه، تجهیزات و امکانات جدید است. البته یکی از سیاست های سازمان بنادر ودریانوردی این است که به سمت سواحل مکران برود و بنادر به بیرون از دهانه خلیج فارس توسعه یابند.
برچسب ها: سازمان بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار