۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

ضرورت توسعه زیرساخت های ترانزیتی در کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: جابجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین 40 تا 100 دلار ارزآوری و بین 10 تا 15 نفر در زمینه های مختلف بنادر و حمل و نقل اشتغالزایی ایجاد می کند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۲۹۱
ضرورت توسعه زیرساخت های ترانزیتی در کشور
به گزارش مانا، ابراهیم ایدنی ضمن اعلام اینکه ظرفیت ترانزیتی ایران 50 میلیون تن است و در حال حاضر تنها 12 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود، اظهار کرد: تعداد 400 تا 500 میلیون نفر به عنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی می کنند که می بایست از این بازار با استفاده از ظرفیت های ترانزیت استفاده شود.
وی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 2030 قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به 21 میلیون تن در سال برسد.
ایدنی خاطرنشان کرد: بنادر هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی که به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می شود، از این میزان سهم 50 درصدی دارد.
به گفته ایدنی، طی سال گذشته 6 میلیون تن عملکرد جایجایی کالاهای ترانزیتی در هرمزگان به ثبت رسیده است که عمده این کالاها به سمت کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) در شمال ایران جابجا شده است.
این مقام مسئول همچنین از ترانزیت 2.5 میلیون تن انواع کالا از طریق بندر شهید رجایی طی پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد که این رقم با پیش گرفتن شیب صعودی روند افزایشی داشته باشد.
وی تصریح کرد: جابجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین 40 تا 100 دلار ارزآوری و بین 10 تا 15 نفر در زمینه های مختلف بنادر و حمل و نقل اشتغالزایی ایجاد می کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: جریان کالا به دو شکل است؛ نخستین مورد حمل مواد خام از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل می شود. پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که عمدتا کشورهای اروپایی است، ارسال می شود.
ایدنی اضافه کرد: در حال حاضر، عمده کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال می شود، در صورتی که اگر از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کشور ایران استفاده شود، 40 درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین 30 درصد در بحث هزینه حمل کالا صرفه جویی به دنبال خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و قرار گرفتن آن در بهترین نقطه از مسیرهای جهانی جابجایی کالاهای ترانزیتی گفت: به عنوان مثال برای ترانزیت کالاهای ترانزیتی ترکمنستان و قزاقستان به کشورهای جنوب شرق آسیا و بالعکس بهترین مسیر کریدور شمال – جنوب است که حلقه های اتصال دوسوی آن در ایران دو بندر شهید رجایی و امیرآباد است.
این مقام مسئول گفت: توسعه محور غرب کشور یکی دیگر از عواملی است که می تواند در بحث رونق ترانزیت موثر واقع شود که این محور نیازمند توسعه زیرساخت های جاده ای به ویژه در بحث آزادراه ها و بزرگراه هاست.
ایدنی ادامه داد: کشور عراق که بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است، در حال حاضر بازار خوبی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران محسوب می شود؛ به گونه ای که با توجه به بازار مستعد اقلیم کردستان عراق، می توان تنها در این منطقه روی ترانزیت 15 میلیون تن کالا سرمایه گذاری کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان تأکید کرد: هر چقدر در حوزه زیرساخت های ترانزیتی از یکسو و تسهیل قوانین و مقررات و حذف رویه های زاید اداری از سوی دیگر کار شود، نقش استراتژیک کشور ما در منطقه پررنگتر خواهد شد.
برچسب ها: ترانزیت
ارسال نظرات
آخرین اخبار