۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸

اختصاص 500 میلیون ریال جهت ساخت آزمایشگاه دریایی

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان از ایجاد کلینیک منطقه ای فک خزری در قالب آزمایشگاه دریایی در بندر آستارا خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۹۲۸۷
اختصاص 500 میلیون ریال جهت ساخت آزمایشگاه دریایی

محمد رضا برجی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آغاز ساخت آزمایشگاه دریایی در بندر آستارا گفت: به منظور ساخت این آزمایشگاه در سال جاری مبلغ 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه این آزمایشگاه در جهت نجات و بهبود شرایط زیست بوم دریای خزر می شود؛ پایش، شناخت و ریشه یابی علمی آلودگی های زیست محیطی خزر و منشاء پیدایش این آلودگی ها از جمله اهداف مهم این آزمایشگاه دریایی عنوان کرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان در ادامه به منتقی شدن ساخت کلینیک فک خزری که قرار بود در دولت گذشته با همکاری مرکز تحقیقات و احیای فک کشور هلند صورت گیرد، اشاره کرد و گفت: قصد داریم کلینیک منطقه ای فک خزری را در قالب این آزمایشگاه دریایی ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به طوری که این کلینیک، حفاظت و بهبود تمام فک های خزری در سه استان ساحلی را تحت پوشش خود قرار دهد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر یکی از مهمترین گونه های در معرض خطر است.
به گفته وی در آخرین سرشماری صورت گرفته از فک های خزری تعداد آنها از یک میلیون قلاده به 100 هزار قلاده کاهش یافته است که این آمار در نوع  خود بسیار نگران کننده است.
وی تاکید کرد: البته فک خزری به عنوان گونه شاخص دریای خزر یکی از موجوداتی است که کاهش تعداد آنها برای ما محسوس شده است.
این مقام مسئول در استان گیلان گفت: فک خزری به عنوان بزرگترین موجود زنده دریای خزر در بالای هرم غذایی در این دریاچه قرار گرفته که اثرات منفی ناشی از کاهش جمعیت این گونه در زنجیره غذایی اکوسیستم دریای خزر بسیار زیاد است.
برجی یادآور شد: بدون شک در کنار کاهش چشمگیر تعداد فک های خزری، تعداد سایر موجودات زنده دریای خزر کاهش یافته است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان اظهار داشت: این امر حاکی از آن است که اکوسیستم دریای خزر در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.
وی ورود آفت کش ها و سموم کشاورزی، فاضلاب ها و آلودگی های نفتی را از جمله مهمترین دلایل آلودگی آب دریای خزر و به دنبال آن از بین رفتن حیات موجودات زنده این دریاچه دانست.
برجی، تاکید کرد: به منظور حفاظت از اکوسیستم دریای خزر باید هر چه سریعتر اقدامی بین المللی در خصوص جلوگیری از آلودگی و صیدهای بی رویه در بزرگترین دریاچه دنیا صورت گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار