۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵

ابلاغ رییس جمهور برای آغاز عملیات احیای دریاچه ارومیه

رئیس جمهور با ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش هر گونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه های خود قرار دهند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۸۳۴۳
ابلاغ رییس جمهور برای آغاز عملیات احیای دریاچه ارومیه به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با تشکر از گزارش مطالعات کارشناسی ارائه شده، افزود: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه های احیای این دریاچه را تأمین کند.
رییس جمهوری ادامه داد: از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب ها در کشور است که با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب ها مد نظر دولت است.
روحانی با اشاره به دیدگاه های مختلف در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، اضافه کرد: در انجام یک طرح ملی باید همه جوانب و ظرفیت های علمی کشور را در نظر گرفت و مطالعات تطبیقی در خصوص یک طرح در کشوری دیگر، نباید موجب تغییر ملاحظات ملی و غفلت از ظرفیت ها و الزامات بومی شود.
رئیس جمهوری مطالعه همزمان در مورد برخی طرح ها نظیر کشت گیاهان سازگار با نمک، تاثیر سطح دریاچه ارومیه در جلوگیری از تبخیر آب، چگونگی استحصال نمک و نیز متنوع نمودن منابع تامین آب را یادآور شد و بر آغاز اجرای بخش های قطعی از طرح مطالعاتی کارگروه نجات دریاچه ارومیه که مورد اجماع کارشناسان است، تاکید کرد.
رییس شورای عالی محیط زیست، اجرای هر طرحی در زمینه انتقال آب های روان و بهینه کردن مصرف آب در حوزه کشاورزی را منوط به شناسایی آثار اجتماعی و اقتصادی آنها دانست و از وزارت کشور و استانداران استان های حاشیه دریاچه ارومیه خواست تا در مدتی کوتاه، گزارشی مکتوب از الزامات اجرای طرح های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه را ارایه کنند.
روحانی با بیان اینکه دولت وظیفه خود می داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند، خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه دارای شرایط ویژه ای است که ادامه روند خشک شدن آن می تواند آثار زیانباری برای مردم منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.
رئیس شورای عالی محیط زیست تأکید کرد: باید بدون تعصب روی طرحی خاص همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه را مطالعه کرد و پیامدها و آثار اجرای طرح ها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را مورد بررسی دقیق قرار داد.
روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده و بهره برداری صحیح از منابع آب های شیرین، خواستار برنامه ریزی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از منابع آب و ایجاد کشاورزی مدرن در سطح منطقه و کشور شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار