۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

تصویب آیین نامه جدید حفاظت از دریاها و رودخانه ها

به منظور پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتیها، آیین نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی در خصوص دفتر ثبت نفت کشها و شناورها روز گذشته در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت تصویب شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۴۱۲
تصویب آیین نامه جدید حفاظت از دریاها و رودخانه هابه گزارش مانا آیین نامه مذکور یکی از آیین نامه های مرتبط با قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی (قانون 89) مصوب مهرماه سال 1389 است و براساس ماده3 قانون 89، تاسیسات نفتی، نفتکشها، کشتیها و شناورهایی که در آبهای موضوع این قانون تردد یا توقف می کنند، مکلفند «دفتر ثبت نفت» را نگهداری کنند.
اهم موارد مهم در مفاد آیین نامه یاد شده به شرح ذیل است:
- هر کشتی غیرنفتکش با ظرفیت ناخالص 400 تن و بیشتر و هر کشتی نفتکش با ظرفیت ناخالص 150 تن و بیشتر مکلف است اطلاعات و گزارشهای مربوط به عملیات محوطه موتورخانه در «دفتر ثبت نفت محوطه موتورخانه» ثبت و نگهداری کند.
- هر کشتی نفتکش با ظرفیت ناخالص 150 تن و بیشتر مکلف است اطلاعات و گزارشهای مربوط به عملیات بار و توازن خود را در «دفتر ثبت نفت- بار» ثبت و نگهداری کند.
- تاسیسات نفتی مکلفند اطلاعات و گزارشهای مربوط به عملیات موتورخانه، تلمبه خانه و مخازن خود را در «دفتر ثبت نفت- فضای تلمبه خانه و مخازن» ثبت و نگهداری کنند.
- هر کشتی نفتکش با ظرفیت ناخالص کمتر از 150 تن و هر کشتی غیرنفتکش با ظرفیت ناخالص کمتر از 400 تن و هر کشتی مسافری با ظرفیت حمل 40 نفر مسافر و بیشتر مکلف است اطلاعات و گزارشهای مربوط به فضای موتورخانه و عملیات بار (برای نفتکش ها) را در «دفتر ثبت نفت- کشتی غیرکنوانسیونی» ثبت و نگهداری کند.
- بازرسین ذیصلاح سازمان بنادر و دریانوردی می توانند در هر زمانی «دفتر ثبت نفت» کشتی، تاسیسات نفتی و کشتی غیرکنوانسیونی واقع در آبهای موضوع قانون را به منظور حصول اطمینان از تطابق عملکردها و رویه های عملیاتی در کشتی، تاسیسات نفتی یا کشتی غیرکنوانسیونی با الزامات قانونی مورد بازرسی ایمنی- زیست محیطی قرار دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار