به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ شرکت Novatek تلاش جدیدی را برای بارگیری محمولهها از تأسیسات LNG ۲ آغاز کرده است. کشتی حمل گاز طبیعی مایع Iris در تاریخ ۲۶ ژوئن در اولین خط تولید این کارخانه پهلو گرفت. کشتی حمل گاز طبیعی مایع کلاس یخ در مسیر حرکت خود به ترمینال Utrenniy از میان یخهای شکسته دریا عبور کرد.
Iris در ۲۹ ژوئن پس از بارگیری LNG کارخانه را به سمت مورمانسک ترک کرد.
براساس این گزارش برخلاف تلاشهای مکرر در سال ۲۰۲۴ میلادی برای رسیدن به این کارخانه کشتی Iris سیگنال AIS خود را دستکاری یا خاموش نکرد. تصاویر ماهوارهای ورود کشتی به ترمینال Arctic LNG ۲ را تأیید میکنند. با این حال این سؤال باقی است که آیا Novatek واقعاً خریداری برای محصول تحریم شده خود پیدا کرده است؟ یا اینکه ممکن است درباره تغییر در مسیر تحریمها گمانهزنی کند.
آنا سوباسیچ، تحلیلگر Kpler Insight در این زمینه گفت: این فعالیت احتمالاً نشان دهنده ترکیبی از عوامل فنی و مانور فرصتطلبانه روسیه است، نه اینکه نشانهای از کاهش تحریمها باشد.
به گفته وی در سال ۲۰۲۴ میلادی به مدت ۳ ماه Novatek موفق شد ۸ محموله را بارگیری کند، قبل از اینکه یخبندان زمستانی و کمبود خریدار آن را مجبور به عقبنشینی کند. حدود یک میلیون متمکعب LNG در کشتیهای حمل LNG و در کشتی FSU به صورت شناور باقی مانده است. بر اساس تحلیل کارشناسان با در اختیار داشتن چند کشتی LNG کلاس یخ متوسط در حال حاضر پنجره حملونقل برای Novatek در مقایسه با سال ۲۰۲۴ میلادی تا حدودی بهبود یافته است.
بدین ترتیب روسیه در تلاش برای انتقال مقادیر بیشتری از نفت خام و LNG از پروژههای انرژی قطب شمال خود بارها الزامات کلاس یخنوردی برای تانکرهای نفتی و حاملهای گاز در مسیر دریای شمال را کاهش داده است.
در سال ۲۰۲۳ میلادی این کشور برای اولین بار تانکرهای نفتی متعارف را از طریق اقیانوس قطب شمال ارسال کرد. سال گذشته نیز کشتیهای LNG غیر کلاس یخنوردی این کار را انجام دادند، که این کار باعث نگرانی طرفداران محیط زیست شد. اگر کشتی Iris در هفتههای آینده در حالی که یخهای ضخیم دریا باقی ماندهاند، مسیر شرقی به سمت آسیا را در پیش بگیرد، این کار به معنای ادامه این روش خواهد بود.