به گزارش مانا به نقل از سایت لویدز لیست؛ مؤسسه Lloyd’s Register(LR) آخرین موسسهای است که به پروژه LOWNOISER که یک ابتکار جدید برای مقابله با آلودگی صوتی زیرِ آب ناشی از فعالیتهای دریایی میباشد پیوسته است.
پروژه چهار ساله LOWNOISER با استفاده از فنّاوریهای جدید، روشهای عملی و علمی را برای کاهش صدای زیرِ آب ناشی از حرکت کشتیها مورد بررسی و تحقیق قرار میدهد که هم در کشتیهای جدید و هم در کشتیهای مقاومسازی شده قابل استفاده است.
براساس این گزارش این پروژه که توسط اتحادیه اروپا با مبلغ ۶.۳ میلیون یورو حمایت میشود، ۱۵ شریک را برای توسعه فنّاوری کاهش نویز جدید، ایجاد استانداردهای نظارتی و بهبود شیوههای صنعتی برای حفظ زیستگاههای دریایی گردِهم آورده است.
Per Trojgard Andersen، سرپرست فنی مهندسی دینامیک موسسه Lloyd's Register، در این زمینه گفت: مشارکت ما در پروژه LOWNOISER نشان دهنده تعهد ما به ایجاد راه حلهای پایدار و بلند مدت برای حفاظت از اکوسیستمهای دریایی و حفاظت از اقیانوسها برای نسلهای آینده است.
وی افزود: صدای منتشر شده زیرِ آب از کشتیها منبع اصلی آلودگی صوتی مداوم زیرِ آب است. این مسأله برروی همه موجودات دریایی تأثیر میگذارد.
به گفته وی کمیسیون اتحادیه اروپا در دستورالعمل صادره چارچوب استراتژی دریایی خود را تعیین کرده است، که طبق آن باید ۸۰ درصد از زیستگاه گونههای مورد هدف عاری از سطوح سر و صدای خطرناک فیزیولوژیکی باشد.
بر این اساس روشهای کاهش سر و صدا و فنّاوریهای سازگار با محیط زیست شامل سیستمهای روغنکاری هوا، چرخدندههای مخروطی کمصدا و پایههای موتور، سیستمهای مانیتورینگ داخلی و سنسورهای صوتی بین فعالان دریایی توزیع میشود. علاوه بر این، LR به بستههای کاری دیگر، ایجاد روشها و مدلهای عددی و تحلیلی برای نویز تابشی زیر دریا و ارزیابی کارایی راهحلهای کاهش نویز نشان داده شده کمک خواهد کرد.
از جمله این حرکات و فعل و انفعالات کشتی کروز رولد آموندسن شرکت HX Hurtigruten Expedition و تانکر نفتی Montesperanza به طور آزمایشی مورد تحقیق و پژوهش قرار میگیرند تا اثربخشی فنّاوری کاهش صدا با فنّاوریهای عرضه شده مورد آزمایش قرار گرفته و مزایای آنها برای حیوانات دریایی ارزیابی شود.