۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

نگرانی از سلامت دریانوردان در منطقه دریای سرخ

موسسه INTERCARGO به نمایندگی از صاحبان کشتی‌های فله خشک جهان با صدور بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل به منظور رسیدگی به وضعیت ناآرام دریای سرخ و همچنین تضمین سلامت دریانوردان استمداد طلبید.
کد خبر: ۹۸۲۱۵

 

نگرانی بابت سلامت دریانوردان در منطقه دریای سرخ

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت safety۴sea، در این ارتباط INTERCARGO با انتشار بیانیه‌ای  یاد‌آور شد: همانگونه که دبیرکل جدید IMO تاکید کرده دریانوردان قربانیان بی‌گناهی هستند که در حال حاضر همانند دوران همه گیری کووید ۱۹ در معرض انواع خطرات در منطقه دریای سرخ قرار دارند.  

این در حالی است که دریانوردان به عنوان نیروی انسانی کلیدی از همه کشور‌ها در کشتی‌ها حضور دارند.  

در پایان این بیانیه آمده قرار است یک دستورالعمل ایمنی  مربوط به کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن توسط شرکت‌های BIMCO، ICS، CLIA، IMCA، INTERCARGO، INTERTANKO و OCIMF در حال تدوین می‌باشد که قرار است به زودی منتشر شود.

 تغییر مسیر کشتی‌ها در دریای سرخ به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر می‌شود

بر اساس تحلیل کارشناسان در صورت ادامه بحران دریای سرخ علاوه بر اینکه  نرخ کرایه حمل بار و سوخت بالا می‌رود، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مسیر‌های طولانی با افزایش غیر قابل پیش‌بینی مواجه می‌شود.

سایت کانتینر نیوز طی گزارشی عوامل ناشی از بحران دریای سرخ و صنعت کشتیرانی را از قول آلن مورفی مدیر‌عامل Sea-Intelligence مورد بررسی قرار داده و نوشت‌: طولانی‌تر شدن مسیر دریانوردی و همچنین بالا رفتن سرعت کشتی‌ها بر میزان انتشار co۲ می‌افزاید.  

وی خاطر نشان ساخت: اگر کشتی‌ها با سرعت معمولی حرکت کنند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای حدود ۱.۱ درصد بیشتر می‌شود، اما در صورتیکه  از سرعت ۱۶ گره دریایی بالاتر رود حداقل ۱۴ درصد به میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر می‌شود، حرکت کشتی‌ها تابعی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که باید رعایت شود.  

بر‌اساس تجزیه و تحلیل مؤسسه Sea-Intelligence با توجه به اینکه کشتی‌های کوچکتر با دور زدن از دریای سرخ به سمت دماغه امید نیک حرکت می‌کنند این قبیل کشتی‌ها انتشار co۲ را تا میزان ۱۴۱ درصد بالا می‌برد.  

آلن مورفی در پایان این گزارش تأکید می‌کند تجزیه و تحلیل کارشناسان این مؤسسه حاکی است که انحراف از دریای سرخ به سمت دماغه امید نیک برای مسیر‌های شمال اروپا و مدیترانه با‌عث افزایش ۲۶۰ تا ۳۵۴ درصد گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود و در این ارتباط هیچ راه واقع بینانه‌ای برای پایین آوردن میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به نظر نمی‌رسد.  

ارسال ۲۰۰ هزار کانتینر از بندر پیرائوس یونان به تعویق افتاد

با توجه به بحران در دریای سرخ ارسال ۲۰۰ هزار کانتینر از بندر پیرائوس یونان به دلیل بحران دریای سرخ به تعویق افتاد و مالکان و اجاره کنندگان کشتی با توجه به تهدید‌ها و حمله شبه نظامیان حوثی فعلاً از ارسال این میزان کانتینر خودداری می‌کنند.

«یانیس شاتزیتئودوسیو» رئیس اتاق بازرگانان آتن می‌گوید: ارسال کالا‌ها از  بندر پیرائوس با ۲۰ روز تأخیر مواجه می‌شوند و به همین جهت ارسال ۲۰۰ هزارکانتینر به علت وضعیت دریای سرخ هنوز بلاتکلیف است.  

وی در گفتگو با تلویزیون یونان گفت: تا زمانی‌که بحران دریای سرخ ادامه دارد کشتی‌ها نمی‌توانند از منطقه دریای سرخ عبور کنند و این کار معادل ۲۰ روز تأخیر برای رسیدن محصولات به بندر پیرائوس و بالعکس است.  

به گفتۀ وی هزینه حمل کانتینر که قبلاً  ۱۸۰۰  یورو بود به دلیل مسافت طولانی و استفاده از دماغه امید نیک حمل هر کانتینر به ۶۵۰۰ یورو رسیده است.  

وی در پایان گفت: مشکل سوخت کشتی‌ها از جمله مسائلی است که باید مورد بررسی کارشناسانه از سوی مسئولان کشور‌ها قرار گیرد.  

تاخیر در اعزام کشتی‌های حامل LNG قطر

قطر ارسال محموله‌های LNG را به اروپای جنوبی به علت بحران در دریای سرخ عقب انداخت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ دریایی قطر به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان برخی محصولات را به علت بحران دریای سرخ و طولانی شدن زمان سفر به تعویق انداخت که این حرکت قطر مورد اعتراض تاجران و دلالان نفت وگاز در اروپا است.

بر‌اساس داده‌های ردیابی شده توسط بلومبرگ از ۱۵ ژانویه، قطر حداقل شش محموله را به مقصد اروپا از طریق دماغه امید نیک راهی کرده، اما با توجه به مسیر‌های طولانی هنوز به هیچ مقصدی نرسیده است، زیرا دور زدن از دریای سرخ و انتخاب مسیر آفریقا حداقل دو هفته به مدت زمان سفر ضافه می‌کند.  

شرکت قطر انرژی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تحولات دریای سرخ برنامه ریزی برای تحویل LNG را به تعویق انداخت که این کار باعث انتقاد شدید مشتریان در کشور‌های اروپایی می‌شود.  

در بیانیه قطر انرژی آمده است: قطر صادرات خود را به هیچ عنوان کاهش نداده و صرفاً سعی دارد با طی مسیر‌های طولانی پاسخ مشتریان را بتواند حتی با تأخیر بدهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار