۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

کارون پُرآب شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارش‌های مناسب در مناطق بالادست به خصوص ناحیه زاگرس، سبب پرآب شدن رودخانه کارون و کاهش شوری و حجم آلاینده‌ها شده است.
کد خبر: ۹۸۰۱۷

کارون پُرآب شد

عباس صدریان‌فر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: با وجود افزایش دبی رودخانه کارون، خطری متوجه مناطق پایین دست و بروز سیلاب نیست.
وی شرایط زیست محیطی رودخانه کارون را در این موقع از فصل، مناسب خواند و افزود: خوشبختانه میزان شوری رودخانه کارون به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.  
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پیش‌بینی کرد با بارش‌های پیشِ رو در مناطق بالادست، دبی رودخانه کارون باز هم افزایش یابد.
صدریان‌فر افزود: افزایش میزان دبی رودخانه کارون، شرایط را برای تأمین پایدار آب کشاورزی و محیط زیست بهبود بخشیده است.
در همین حال هزاران پرنده مهاجر در سواحل رودخانه کارون فرود آمدند و برخی از دوستداران محیط زیست مشغول غذادهی به این پرندگان هستند.
بهبود شرایط زیست محیطی رودخانه کارون همچنین صیادان محلی را به سواحل کشانده و قایق‌های گردشگری نیز مشغول خدمت رسانی به گردشگران هستند.
با افزایش آب رودخانه کارون، بخشی از آب مورد نیاز تالاب شادگان از طریق لوله به این تالاب منتقل می‌شود تا شرایط زیست محیطی این تالاب بهبود یابد.
رودخانه کارون که از مناطق مرکزی خوزستان عبور می‌کند به مثابه شاهرگ حیاتی این استان محسوب می‌شود و هرگونه تغییرات زیست محیطی در این پهنه آبی کشور، به صورت مستقیم بر معیشت مردم تأثیر می‌گذارد.
رودخانه کارون که از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد پس از عبور از مناطق مرکزی و پرجمعیت خوزستان در خرمشهر به اروندرود می‌پیوندند واز آنجا راهی خلیج فارس می‌شود.
کم‌آبی، شوری، کاهش عمق و آلودگی‌های زیست محیطی و ورود فاضلاب صنعتی و کشاورزی، از چالش‌های رودخانه کارون در دو دهه اخیر بوده است.
رودخانه کارون تا دهه ۴۰ قابلیت کشتیرانی داشت، ولی به تدریج با کاهش دبی و افزایش رسوبات، این قابلیت از دست رفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار