۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

لایروبی اروندرود تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: لایروبی آبراه اروندرود تکلیف قانونی است و در برنامه ششم توسعه کشور نیز مصوب شده است.
کد خبر: ۹۷۵۳۳

لایروبی اروندرود تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه کشور

به گزارش خبرنگارمانا، سردار غلامرضا جلالی در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی افزود: لایروبی اروندرود برای عبور شناور‌ها و کشتی‌های بزرگ الزام قانونی همه دستگاه‌های اجرایی است.

وی با انتقاد از دولت عراق که تاکنون اقدام و همراهی مؤثری با جمهوری اسلامی ایران برای شروع عملیات لایروبی اروندرود انجام نداده است افزود: منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌کند این ابرپروژه به صورت مشترک وفق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر انجام شود تا شناور‌های با تناژ بالا بتوانند در این آبراه استراتژیک تردد کنند.

وی گفت: هم مرز بودن خرمشهر و آبادان با عراق و سابقه دفاع مقدس در آن لزوم اولویت بازبینی منافع بین دو کشور را بیشتر کرده است.

سردار جلالی تصریح کرد: ملاحظات امنیتی، دفاعی و اقتصادی بعد از یک دوره چهل ساله باید بازتعریف شود و متناسب با منافع مردم منطقه و منافع ملی بتوانیم همکاری‌های مشترکی در لایروبی اروندرود داشته باشیم که هم خرمشهر و هم بندر بصره بتوانند از اروند رود استفاده ارزشمندی داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: لایروبی اروند‌رود برای عبور شناور‌هایی با تناژ بالا که قانون در برنامه ششم توسعه تکلیف کرده، اولویت همه دستگاه‌ها از جمله سازمان پدافند غیر‌عامل خواهد بود.

سردار غلامرضا جلالی در سفر به آبادان و خرمشهر و بازدید از بندر آبادان مسیر منتهی به بندر خرمشهر را با شناور از آبراه اروند‌رود طی کرد.

اروندرود آخرین بار در سال ۱۳۵۶ به صورت مشترک توسط ایران و عراق انجام شده و در پنج دهه اخیر به دلایل مختلف لایروبی اروندرود انجام نشده است.

سازمان بنادر ودریانوردی بار‌ها آمادگی خود را برای اجرای مشترک لایروبی اروندرود با عراق اعلام کرده است.

درصورت لایروبی اروندرود، امکان تردد کشتی‌های با تناژ بالای ۸۰ هزار تُن وجود خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار