۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

خطوط کشتیرانی کانتینری برسر دوراهی

خطوط کشتیرانی کانتینری به منظور مقابله با کاهش نرخ‌ها با توجه به تعطیلات چین به افزایش نرخ‌ها امیدوارند، اما براساس تحلیل کارشناسان شرایط فعلی ناشی از کاهش نرخ حمل کانتینر مالکان و اپراتور ها را برسر دوراهی قرار داده است.
کد خبر: ۹۷۱۹۸

خطوط کشتیرانی کانتینری برسر دوراهی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Loadstar؛ اگرچه تحلیلگران نسبت به رکود شدید در بخش کانتینر با ورود کشتی‌های جدید هشدار می‌دهند؛ با این حال بازار حمل‌و‌نقل کانتینری برخی اوقات شاهد افزایش مقطعی نرخ‌ها هر‌چند جزئی است. اما اکثر صاحبان کشتی به تعطیلات چین و کریسمس چشم دوخته‌اند.  

در این میان گاهی مشاهده می‌شود اپراتور‌های کشتی‌ها برای تعیین نرخ تصمیم می‌گیرند. برای مثال خط کشتیرانی Hapag-Lloyd چند روز پیش نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی را از آسیا به اروپای شمالی ۱۷۵۰ دلار تعیین کرد.  روز بعد شرکت CMA CGM همین نرخ را به ۱۸۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی افزایش داد.  

تصمیم شرکت‌های Hapag-Lloyd و CMA CGM فرانسه برای افزایش نرخ‌ها از اول نوامبر برای حمل محموله‌ها از آسیا و مدیترانه به بنادر اروپایی به ترتیب ۱۹۵۰ و ۲۰۰۰ دلار بود.

 بر این اساس نرخ‌های استانداردی را نمی‌توان برای مسیر‌های تجاری تعیین کرد.

بر‌اساس شاخص Freightos Baltic Index (FBX) نرخ‌ها از آسیا به شمال اروپا در ماه سپتامبر با ۴۱ درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود رسید. از سوی دیگر نرخ‌ها در مسیر جاری آسیا به مدیترانه ۳۶ درصد از ارزش خود را در ماه سپتامبر از دست داد؛ بدین ترتیب  نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی به ۱۴۹۲ دلار رسید.

بر‌اساس شاخص جهانی کانتینر WCI نرخ‌ها از آسیا به مدیترانه نیز در شش ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی با یک درصد کاهش به ۱۹۹۸ دلار رسید که در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم ۲۶۸۶ دلار بود.

«لارس جنسن» از مؤسسۀ Vespucci Maritime در این زمینه گفت: بازار حمل کانتینر در یک دوراهی قرار دارد و مالکان به درستی نمی‌دانند در این شرایط رکود چه تصمیمی اتخاذ کنند. آیا به همین نرخ‌های پایین فعلی تن بدهند یا مدتی صبر کنند تا شاید روز‌های خوبی در پیش باشد؟ با این حال همچنان با امیدواری چشم به آینده دارند. متأسفانه شبکه حمل‌و‌نقل کانتینری توسط صاحبان کالا  پشتیبانی نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که تحویل کشتی‌های جدید وضعیت را بدتر خواهد کرد.  

وی هشدار داد اگر شرکت‌های کشتیرانی رفتار خود را تغییر ندهند ممکن است در ماه‌های آینده با کاهش شدید نرخ‌ها مواجه شویم.  

در پایان این گزارش آمده است استراتژی لغو برخی برنامه‌ها توسط شرکت‌های کشتیرانی در آخرین لحظه کاهش نرخ‌ها را متوقف نمی‌کند و شرکت‌های حمل‌و‌نقلی برای بازگشت نرخ‌ها به استاندارد ۲۰۰۰ دلار در هر فوت به تلاش خود ادامه خواهند داد.  

در این راستا مشخص نیست وضعیت در تعطیلات کریسمس و تعطیلات چینی چگونه خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار