۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

فنّاوری جدید بازیابی گرمای تلف شده موتور کشتی و تبدیل آن به برق

فنّاوری جدید به منظور بازیابی حرارت و گرمای تلف شده موتور کشتی و تبدیل آن به برق در کشتی‌ها ساخته شد.
کد خبر: ۹۷۱۳۳

فنّاوری جدید بازیابی گرمای تلف شده موتور کشتی و تبدیل آن به برق

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ سیستم بازیابی گرمای اتلاف شده در کشتی از فنّاوری‌های جدیدی است که در حال حاضر توسط برخی کشتی سازان و شرکت های کشتیرانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا وجود این دستگاه در کشتی آن را به دوستدار محیط زیست تبدیل می‌کند .

بر‌اساس این گزارش وجود این دستگاه با نام CLIMEON که سیستم ارتقا یافتۀ Waste heat recovery (WHR) ‌است باعث می‌شود تا گرمایی که از طریق موتور کشتی تولید می‌شود بازیابی شده و برای تولید برق و آب شیرین مورد استفاده قرار گیرد .

از سوی دیگر این دستگاه کمک می کند فاضلاب‌هایی که قرار است به دریا ریخته شود به منظور تولید برق مورد استفاده قرار گیرد‌.

این سیستم در کشتی‌هایی که به ژنراتور دیزلی متکی هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می شود در مصرف سوخت صرفه جویی به عمل آید.

به طور کلی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش راندمان کشتی از جمله فوایدی است که نصب این دستگاه در کشتی در‌بر دارد.

نکته قابل توجهی که در زمینۀ این دستگاه باید گفت آن است که می توان آن را بر رو‌ی تمام کشتی‌های موجود نصب کرد و همانگونه که اشاره شد کارخانه‌های کشتی سازی نسبت به نصب آن در کشتی‌هایی که در دست ساخت می‌باشد‌، اقدام می‌کنند؛ زیرا روشی مقرون به صرفه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ناوگان فعلی صنعت کشتیرانی است.

سیستم CLIMEON(WHR)) در واقع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به شدت کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف می شود.

جالب‌تر اینکه  سیستم با سوخت های جدید  سازگار‌تر است و باعث بازدهی انرژی کشتی می شود و در کشتی‌هایی که از سوخت پاک استفاده می‌کنند صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال دارد. 

در پایان این گزارش آمده است به طور کلی  سیستم فنّاوری این دستگاه باعث تولید برق پایدار در کشتی‌ها می‌شود در حالیکه کمتر هزینه‌ای  برای تولید آن پرداخت می‌شود‌.

این سیستم توسط کشتی‌سازان بزرگ جهان انتخاب شده زیرا مزایای مالی و زیست محیطی مناسبی به ارمغان می‌آورد‌.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار