روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱

تبعیت بازار جهانی حمل فله از اقتصاد چین

بهبود اقتصادی چین می‌تواند منجر به بهبود مجدد بازار فله در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی شود و انتظار می‌رود این بهبود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شود.
کد خبر: ۹۶۸۲۲

تبعیت بازار جهانی حمل فله از اقتصاد چین

مانا-
صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی را ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۳.۱ درصد تخمین می‌زند. اکنون برآورد می‌شود که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۵.۲ درصد رشد کند که در این صورت نسبت به پیش‌بینی قبلی صندوق بین‌المللی پول با افزایش ۰.۸ درصدی همراه بوده است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل بهبود اقتصادی چین، تقاضا حدود ۱.۵ تا ۲.۵ درصد افزایش یابد. همچنین با بهبود رضایت مصرف کننده به حل بحران املاک و مستغلات چین و افزایش تقاضای انبوه کمک کرد.

تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

با این حال، با کاهش محموله‌های زغال سنگ، تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند با کاهش ۱۲ درصدی همراه شود. با استمرار واردات، کشور‌هایی نظیر هند و چین به تقویت استخراج داخلی و انتقال سوخت‌های فسیلی به اروپا ادامه خواهند داد.

پیش‌بینی می‌شود که صنعت کالای فله و خشک در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۲.۰ درصد رشد کند. تحویل سفارشات جزئی ناوگان‌ها با میزان ۷.۵ درصد، به صورت محدود انجام خواهد شد.

به علت سرعت پایین ناشی از رعایت مقررات EEXI و CII، عرضه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی،  ۰.۵ درصد کمتر از ناوگان است.

پیش بینی می‌شود تعادل میان عرضه و تقاضا در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز باید بهبود یابد، همچنین انتظار می‌رود با افزایش تقاضا در چین، شاهد بهبود نرخ‌ها در سال جدید باشیم.

کشتی‌های مناسب برای گذر از کانال پاناما (پانامکس) نیازمند بهبود محموله‌های زغال سنگ می‌باشند، این در حالی است که کشتی‌های غول پیکر (کیپ ساز) باید از بهبود تقاضای سنگ آهن بهره‌مند شوند.

تقاضای ناوبران

در حال حاضر رشد تقاضا روندی صعودی پیش‌بینی شده است و اکنون انتظار می‌رود که تقاضا در سال ۲۰۲۳ میلادی بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۱ تا ۲ درصد رشد داشته باشد.

انتظار می‌رود رشد اقتصاد چین، برای حمل‌و‌نقل فله خشک در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش تقاضا را به دنبال داشته باشد که می‌تواند کاهش ۳.۰ درصدی میزان حمل‌و‌نقل در دو ماه اول سال را جبران کند. با وجود بهبود شرایط اقتصادی، به دلیل کاهش محموله‌های زغال سنگ در سال ۲۰۲۴ میلادی تقاضا روند نسبتاً آرامی را در پیش خواهد گرفت. مسافت حمل‌و‌نقل باید ثابت و مشخص بماند، زیرا به علت کاهش حمل‌و‌نقل‌های زمان‌بر زغال سنگ به اروپا سود حمل‌و‌نقل سنگ آهن با مسافت طولانی‌تر کشتیرانی نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

چشم انداز اقتصادی جهان

از آخرین به روز رسانی سه ماهه، چشم انداز اقتصادی صندوق بین المللی پول با بهبود اندکی مواجه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۲.۹ درصد و در سال ۲۰۲۴ رشد ۳.۱ درصدی داشته باشد. در حالی‌که این میزان هنوز به طور قابل توجهی کمتر از میانگین رشد ۳.۸ درصدی ثبت شده در دو دهه اول هزاره است، خطر رکود جهانی کاهش یافته است. انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۳ میلادی به افزایش نرخ‌های بهره که علت اصلی کاهش رشد می‌باشند، ادامه دهند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ میلادی را ۰.۸ درصد افزایش داده و به ۵.۲ درصد رسانده و پیش‌بینی ۴.۵ درصدی برای سال ۲۰۲۴ میلادی را حفظ کرده است. در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی هنگامی که اقتصاد چین عملکرد ضعیفی داشت و تنها ۳.۰ درصد رشد کرد این یک بازگشت قوی به شمار می‌رود که افزایش انتظارات اقتصاد جهانی را در پی داشت.

چین به دلیل تصمیم برای پایان دادن به سیاست‌های بهداشتی کووید ۱۹ و تمرکز بر رشد، بهبود چشم‌انداز اقتصادی را رهبری می‌کند. بانک‌ها برای حمایت از اقتصاد چین در ماه ژانویه حدود ۳.۵ میلیارد یوان (۵۱۰ میلیون دلار آمریکا) به کسب و کار‌ها وام دادند که سه برابر بیشتر از ماه دسامبر بود. انتظار می‌رود با افزایش پس‌انداز در دوران تحریم، هزینه‌های خصوصی نیز افزایش یابد و رضایت و اطمینان مصرف کنندگان پس از بازگشایی کشور بهبود یابد.

تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در کشور‌های پیشرفته در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱.۲ درصد و سپس در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱.۴ درصد برسد. از آنجایی‌که این کشور‌ها در مقایسه با چین، بازار‌های کوچکتری برای محموله‌های عمده و خشک محسوب می‌شوند، کاهش ۰.۲ درصدی رشد در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند موضوعی نگران کننده باشد. این کشور‌ها مجموعاً ۲۸.۲ درصد از تقاضای اصلی را به خود اختصاص می‌دهند.

محموله‌های سنگ آهن بیشترین سود را از بهبود اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ میلادی خواهند برد. با کاهش ۱.۰ درصدی محموله‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی تا این لحظه و با افزایش ناوگان‌های بزرگ‌تر نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، شاهد کاهش میزان کشتی‌های کیپ ساز بوده‌ایم. شروع ساخت و ساز املاک جدید در سال ۲۰۲۲ میلادی به میزان ۳۹.۴ درصد کاهش یافت و هزینه‌های دولت در زیرساخت‌ها نقش اساسی در حفظ تقاضای سنگ آهن داشت. در حالی‌که فعالیت‌های ساختمانی همچنان متوقف شده است، شی جین پینگ از قصد دولت برای حمایت از بخش املاک و مستغلات در سال جاری خبر داد. بهبود در این بخش باید به تدریج در نیمه اول سال صورت گیرد. از این رو تقاضای جدی سنگ آهن در نیمه دوم سال پیش‌بینی شده است.

آغاز ساخت و ساز املاک جدید در چین

پیش‌بینی می‌شود در طول سال ۲۰۲۳ میلادی تقاضای زغال سنگ در آسیا افزایش یابد و به حفظ بهبود میزان گزارش شده در سال ۲۰۲۲ میلادی کمک کند. از این رو ممکن است تقاضای واردات از سال ۲۰۲۴ میلادی به بعد روندی نزولی داشته باشد. در سه سال منتهی به ۲۰۲۵ میلادی، طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، واردات زغال سنگ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی به میزان ۶.۰ درصد کاهش می‌ابد که منجر به کاهش ۹.۶ درصدی حجم واردات زغال سنگ بخار می‌شود. در حالی که بحران انرژی تمایل به انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا را شدت بخشیده است، با افزایش استخراج داخلی در هند و چین نیز تقاضای واردات کاهش می‌یابد. برخلاف زغال سنگ بخار، تقاضای واردات زغال سنگ کُک تا سال ۲۰۲۵ میلادی به میزان ۶.۲ درصد افزایش خواهد یافت که افزایش تولید جهانی فولاد را به همراه خواهد داشت. کشور‌هایی نظیر اندونزی با صادرات زغال سنگ کک، جزء اولین کشور‌هایی خواهند بود که کاهش تقاضا را احساس خواهند کرد.
تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

انتظار می‌رود که میزان غلات در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی رشد ناچیزی داشته باشد. عرضه گندم و ذرت از زمان شروع جنگ در اوکراین تحت فشار بوده است و صادرکنندگان را مجبور به استفاده از موجودی‌های خود کرده است، در حالی‌که خشکسالی بر برداشت در کشور‌های عمده صادرکننده مانند آمریکا و آرژانتین تأثیر گذاشته است. با نگاهی به آینده، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) کاهش ۰.۲ درصد در صادرات گندم در طول سال بازاریابی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی و افزایش ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی را پیش‌بینی می‌کند. صادرات ذرت پیش از بهبود و رشد ۳.۹ درصدی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی و رشد ۱.۹ درصدی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی، در سال جاری با کاهش ۹.۸ درصدی همراه است. با این حال، این میزان افزایش نیز برای بازگشت به میزان قبل از جنگ کافی نخواهد بود. طبق پیش‌بینی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) تاریخ پایان جنگ اوکراین نامشخص بوده و از این رو بهبود تولید اوکراین نیز در نظر گرفته نخواهد شد. چشم‌انداز برای سویا همچنان خوش‌بینانه‌تر است و تخمین زده می‌شود که حجم آن در سال جاری میلادی با افزایش ۱.۸ درصدی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی و ۲.۱ درصدی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی همراه باشد. طبق ارزیابی‌های USDA، علت این میزان افزایش برداشت‌های بیشتر در برزیل است. صادرات از ایالات متحده نیز باید میزان ثابتی داشته باشد چرا‌که افزایش تقاضای داخلی برای تولید سوخت زیستی رشد صادرات را محدود می‌کند.

برخلاف سال‌های گذشته، ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی، کالا‌های خشک جزئی نسبت به کالا‌های فلۀ مهم، رشد نسبتاً سریعی نداشته باشند. از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی این میزان اُفت کرده و در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۷.۱ درصد کاهش یافته است. در حالی‌که انتظار می‌رود بهبود اقتصادی چین موجب افزایش تقاضا برای برخی از این کالا‌ها شود، شرایط ضعیف بازار در کشور‌های پیشرفته این بازگشت را محدود خواهد کرد. برخلاف کالا‌های عمده مهم، اقتصاد‌های پیشرفته محرک اصلی تقاضا هستند و ۳۷.۵ درصد کالا‌های فله خشکِ جزئی را به خود اختصاص می‌دهند. ما معتقدیم که تقاضا ممکن است در سال ۲۰۲۴ میلادی با شروع ثبات اقتصاد جهانی بهبود یابد.

با وجود بهبود چشم‌انداز تقاضای عمده جهانی، ریسک‌های متعددی باقی می‌ماند و دشواری‌های جدی‌تری می‌تواند پدیدار شود. بهبود به تأخیر افتاده اقتصاد چین می‌تواند تا حد زیادی بر نحوه عملکرد بخش فله در سال ۲۰۲۳میلادی تأثیر بگذارد. چین هنوز باید با بحران جاری املاک و مستغلات خود دست و پنجه نرم کند و برای تسریع فعالیت‌های اقتصادی نیازمند محرک‌های دولتی است. علی‌رغم برخی دخالت‌های دولت قبلی، سازندگان مسکن هنوز نتوانسته اند حجم زیادی از مسکن‌های پیش‌فروش شده را تحویل دهند و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات همچنان پایین است که می‌تواند روند بهبود را به تأخیر بیندازد.

چند ابهام دیگر در مورد کالا‌های فله می‌تواند تقاضا را تحت تأثیر قرار دهد. مذاکرات جاری بر سر تمدید قرارداد غلات اوکراین این پتانسیل را دارد که محموله‌ها را در اوایل مارس ۲۰۲۳ میلادی مختل کند. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی شدید، مانند خشکسالی‌هایی که چندین صادرکننده غلات را در سال ۲۰۲۲ میلادی تحت تأثیر قرار داد، می‌تواند عرضه جهانی غلات را که در حال حاضر محدود شده است، بیشتر به چالش بکشاند. از سوی دیگر، استمرار نرخ بالای انرژی خطری جدی محسوب می‌شود. به دنبال نرخ بالای قیمت نفت و گاز، کشور‌های حساس به قیمت در آسیا و آفریقا همچنان زغال سنگ را به عنوان یک منبع انرژی مقرون به صرفه دانسته و حذف این کالا را بیشتر به تأخیر می‌اندازند.

تأمین ناوبران

ناوگان حمل‌و‌نقل کالای فله و خشک در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی به میزان ۲.۰ درصد رشد خواهد کرد، چرا‌که دشواری‌های حمل‌ونقل و آسیب به میزان چشمگیری کاهش یافته است. با این حال، انتظار می‌رود به دلیل تأثیر مقررات EEXI  و  CII بر سرعت کشتیرانی، عرضه به میزان ۰.۵ تا ۱.۵ درصد کمتر از ناوگان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی رشد کند.

تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

میزان جِرم قابل حمل توسط کشتی

در حال حاضر سفارشات، ۷.۵ درصد از ناوگان کالای فله خشک را به خود اختصاص داده است که رشد ناوگان را محدود می‌کند که این امر در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز صدق خواهد کرد. تحویل کشتی‌های سوپرامکس، پاناماکس و کیپ‌سایز از نظر میزان وزن قابل حمل مجاز (DWT) تقریباً برابر خواهند بود، در حالی‌که تحویل دستی تنها ۷.۰ درصد از کل تحویل کشتی‌های فله‌بر را تشکیل می‌دهند. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرارداد‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی از میزان پایینی برخوردار بوده است، اما با توجه به شرایط بازار و رشد و ارتقاء کارخانه‌های کشتی‌سازی ممکن است شاهد افزایش آن‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی باشیم.

 پیش‌بینی می‌شود میزان بازیافت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب به ۷.۸ میلیون DWT و ۷.۲ میلیون DWT برسد. با کاهش برآورد بازیافت نسبت به گزارش‌های پیشین و با اتکا به کشتی‌های قدیمی‌تری که توسط مقررات زیست محیطی تایید شده‌اند، محموله‌های بیشتری تقاضا شده است.

در طول دو ماه اول سال، سرعت کشتی‌های مملو و دارای وزنه تعادل به ترتیب ۳.۰ درصد و ۱.۵ درصد سالانه کاهش یافت. این موضوع واکنش مهندسان فنی کشتی به شرایط ضعیف بازار فعلی را برانگیخت. پیش‌بینی می‌شود که پس از افزایش تقاضا در چین این موضوع نیز بهبود پیدا کند. با این وجود، انتطار می‌رود که مقررات زیست محیطی به کاهش سرعت کشتیرانی کمک کند. از این رو کاهش دو درصدی در سرعت کشتیرانی برآورد می‌شود که نیمی از تأثیر آن در سال ۲۰۲۳ میلادی و نیمی دیگر در سال ۲۰۲۴ میلادی که اولین رتبه بندی CII اعطا می‌شود، گنجانده شده است.

تبعیت بازار جهانی حمل فله از چین

با وجود اختلال در استخراج معادن در استرالیا و برزیل، ازدحام سالانه ۳.۹ درصد در دو ماه اول سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافت. انتظار می‌رود در اواخر امسال با افزایش میزان بار و پایان مشابه با میانگین سال ۲۰۲۲ میلادی، تراکم در اواخر امسال افزایش ناچیزی داشته باشد.

نتیجه

از آنجایی‌که افزایش تقاضا در چین باعث بهبود تعادل عرضه و تقاضا می‌شود، انتظار می‌رود که نرخ حمل‌و‌نقل از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی به بعد بهبود یابد. طبق انتظارت رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش یافته، چرا‌که اروپا صادرات زغال‌سنگ را کاهش داده و تقاضای واردات از هند و چین تثبیت می‌شود. اما همچنان انتظار می‌رود که عرضه با سرعت کمتری رشد کند و شرایط بازار همچنان به میزان ناچیزی بهبود یابد.

ناوگان حمل‌و‌نقل فله خشک باید در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۲.۷ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی به میزان ۲.۰ درصد در میان تحویل‌های محدود رشد داشته باشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود که مقررات زیست محیطی رشد عرضه را به میزان ۰.۵ تا ۱.۵ درصد با کاهش سرعت کشتیرانی کاهش دهد. به طور کلی، عرضه در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۱ تا ۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی  به میزان ۰.۵ تا ۱.۵ درصد افزایش می‌یابد، در حالی‌که رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ تا ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ میلادی به میزان ۱ تا ۲ درصد پیش‌بینی می‌شود.

بهبود مورد انتظار در محموله‌های سنگ آهن باید منجر به برقراری شرایط خوشایند در بازار کشتی‌های کیپ‌ساز که از حجم کم سنگ‌آهن در طول سال ۲۰۲۲ میلادی متحمل شده است، شود. در مقابل، کاهش محموله‌های زغال سنگ در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند دلیلی برای نگرانی کشتی‌های پاناماکس باشد چرا‌که زغال سنگ بیش از نیمی از حجم آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

بهبود پیش‌بینی شده برای تعادل میان عرضه و تقاضا موضوعی قطعی به شمار می‌رود؛ زیرا تقاضا در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی  تنها ۰.۵ درصد از عرضه پیشی خواهد گرفت. به این ترتیب، این بهبود هنوز در برابر خطرات مختلفی آسیب پذیر است که می‌تواند چشم انداز تقاضا برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی را تحت تأثیر قرار دهد. بهبود اقتصادی کُندتر پیش‌بینی شده در چین یا حل دیرهنگام بحران املاک و مستغلات می‌تواند تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر تقاضا داشته باشد، بنابراین شرایط کلی بازار بار فله خشک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منبع: بیمکو

ارسال نظرات

نظرات کاربران

ناشناس Iran (Islamic Republic of) ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
0
0
بسیار گزارش خوبی بود.
آخرین اخبار