۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

سلامت روانی و رفاه دریانوردان برای صنعت کشتیرانی جنبه حیاتی دارد

سلامت روانی و رفاه دریانوردان طی میزگردی با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان بر لزوم توجه به سلامت روانی و رفاه دریانوردان از سوی جامعه دریایی تأکید کردند.
کد خبر: ۹۶۶۴۹

سلامت روانی و رفاه دریانوردان برای صنعت کشتیرانی جنبه حیاتی دارد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ میزگرد "حمایت صنعت کشتیرانی از سلامت روان دریانوردان و رفاه آنان" به همت سایت safety4sea به صورت آنلاین با حضور کارشناسان و دست اندرکاران صنعت کشتیرانی برگزار شد و شرکت کنندگان بر لزوم توجه به سلامت روان دریانوردان با این مضمون که رعایت مسائل سلامت روانی در کشتی، احترام به حقوق آنان و در نهایت احترام به حقوق بشر است‎، تأکید کردند سلامت روانی تنها توجه به سلامتی روح و روان نیست بلکه ایمنی را برای سرنشینان کشتی فراهم می‌کند.

بر‌اساس این گزارش «ماریس سیرولیس» مدیر‌عامل CleverPoint Marine در این زمینه گفت: بسیاری از افراد ذی‌نفع در صنعت کشتیرانی در سراسر دنیا نمی‌دانند که سلامت روان دریانوردان یک مسأله بزرگ است که صحبت نکردن دربارۀ آن مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. باید دراین زمینه باب گفتگو باز باشد و زمینه‌ای فراهم شود تا دریانوردان به طرح مشکلات بپردازند.
«گوون کاله» کارشناس ارشد بالینی نیز طی سخنانی گفت: داشتن یک کشتی شاد و دریانوردان سالم که توأم با آرامش بر روی کار تمرکز کنند و فعالیت‌ها را به نحواحسن انجام دهند برای جامعۀ دریایی و صنعت کشتیرانی بسیار مهم است و این موضوع تنها با توجه به سلامت روانی و رفاه دریانوردان به دست می‌آید.

«ماریس سیرولیس» در ادامه از استرس  به عنوان رفتار  سمی و منفی در کشتی یاد کرد که باعث فرسودگی روح و روان دریانوردان می‌شود در نتیجه منجر به پدید آمدن مشکلات سلامت روان دریانوردان می‌شود.

وی در ادامه یاد‌آور شد: صنعت کشتیرانی باید به این موضوع به خوبی پی ببرد که خدمۀ کشتی انسان‌های قابل احترام هستند و ربات نیستند به همین جهت باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند.

«گورو کوهلی» مدیر توسعه شرکت‌های AP نیز گفت: در دو سال گذشته که کووید ۱۹ بر سراسر جهان سایه افکنده بود سلامت روانی به عنوان دومین عامل وارد کننده استرس‌های روانی به دریانوردان مطرح بود و دریانوردان زیادی به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشتند. اینک که دوران کووید ۱۹ سپری شد سلامت روانی دریانوردان باید در اولویت موضوعات  اصلی صنعت کشتیرانی قرار گیرد.

بر‌اساس این گزارش در ادامه برخورد ناعادلانه در کشتی توسط خدمه ارشد با زیر‌دستان توسط سخنرانان مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که بسیاری از خدمه به علت برخورد ناعادلانه قادر به بیان نگرانی خود نیستند که این موضوع به سلامت روانی آنان لطمه وارد می‌کند.

استرس و خستگی طولانی مدت در کشتی نیز توسط اعضای حاضر در میز‌گرد به بحث گذاشته شد که توجه به اثرات این موارد بر سلامت روانی نیز از سوی کارشناسان به مسئولان  صنعت کشتیرانی توصیه شد.

«کریستوفر ال هال» مدیر‌عامل باشگاه آمریکایی در‌یانوردان در هنگ کنگ  نیز کم بودن میزان تفریح در کشتی، دسترسی محدود به مراقبت‌های پزشکی و کم بودن اوقات فراغت را از عواملی عنوان کرد که احساس خوشبختی را ممکن است در دریانوردان کم کند.

 به گفتۀ وی  ورود فنّاوری‌های جدید و دیجیتالی شدن فعالیت‌ها که نیازمند آموزش‌های جدید است فشار بیشتری را بر دریانوردان  وارد می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

«کریستوفر ال هال» در ادامه افزود: مدیران کشتیرانی باید بدانند هر هزینه‌ای که برای سلامت روان دریانوردان می‌شود چندین برابر سود‌آوری برای کشتی دارد.

«Gisa Paredes» مدیر ارشد WellAtSea APS  نیز در این میزگرد به این موضوع اشاره کرد که دریانوردان باید هر از چند گاهی مورد آزمایشات روانپزشکی قرار گیرند البته این کار نباید یک مورد منفی برای آنان به حساب آید و احیاناً باعث ناراحتی آنان شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد تبعیض بین دریانوردان در کشتی‌های مختلف باعث می‌شود دریانوردان احساس ناخوشایندی داشته باشند که در نهایت ممکن است به سلامت روانی آنان لطمه وارد کند.

وی افزایش فعالیت‌های فرهنگی را در داخل کشتی توسط مدیران کشتیرانی پیشنهاد کرد که نقش مناسبی می‌تواند در کاهش استرس و بهبود سلامت روان دریانوردان داشته باشد.

شرکت کنندگان در پایان این میز‌گرد نتیجه گیری کردند که همکاری کلیدی بین تمام ذی‌نفعان صنعت کشتیرانی ضروری است و مسئولیت کمتری را به وجود می‌آورد تا آیندۀ حرفه دریانوردان و سلامت روانی آنان تضمین شود.

آنان اعلام کردند باید صنعت کشتیرانی به حرفه دریانوردی به عنوان یک سبک زندگی بنگرد و از سازمان ها‌ی مرتبط با صنعت کشتیرانی انتظار می‌رود که از کمک‌های کارشناسانه و روانشناسانه مضایقه نکنند و بالاخره ذی‌نفعان صنعت کشتیرانی باید بدانند یک کشتی شاد یک کشتی سود آور است که در آن سلامت روان دریانوردان اهمیت بسزایی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار