۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

تهدید محیط زیست دریا با ورود میلیاردها گلوله‌ پلاستیکی

سالانه میلیارد‌ها گلوله‌ پلاستیکی با ورود به اقیانوس تأثیر ویرانگری بر روی گونه‌ها و محیط ­زیست دریایی می‌گذارند.
کد خبر: ۹۶۶۳۱

تهدید محیط زیست دریا با ورود میلیاردها گلوله‌ پلاستیکی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، گلوله­‌های پلاستیکی که اغلب به عنوان «nurdles» شناخته می­‌شوند، قطعات پلاستیکی کوچک و به اندازه عدس هستند که با هم ذوب شده و تقریباً تمام اقلام پلاستیکی را تولید می­‌کنند. از بطری‌­های پلاستیکی گرفته تا تلفن­‌های همراه و بسیاری از محصولات رایج خانگی از گلوله‌­های پلاستیکی ساخته می­‌شوند.

گلوله‌های پلاستیکی توسط زنجیره‌های تأمین جهانی حمل­‌ونقل می­‌شوند، اما شیوه‌های ضعیف مدیریت در زمان حمل منجر به ریختن این گلوله‌ها در خشکی و دریا به شکلی سرسام‌آور، به‌ویژه هنگام حمل‌­و­نقل روی کشتی‌ها می‌شود.

تخمین زده می‌­شود که سالانه میلیارد‌ها گلوله به دلیل نشت­‌های معمول ناشی از بسته‌بندی ضعیف و حمل­‌ونقل بدون دقت و حوادث حمل‌و‌نقل در دریا گم شده و وارد اقیانوس می‌­شوند.

با ورود به اقیانوس، کنترل گلوله‌های پلاستیکی تقریباً ناممکن می‌­شود و تأثیر ویرانگری بر روی گونه‌ها و محیط ­زیست دریایی خواهند گذاشت. یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی که آن‌ها ایجاد می‌کنند این است که حیات وحش دریایی اغلب گلوله‌­ها را به دلیل گرسنگی به‌عنوان غذا می‌پذیرند و شکم‌هایشان را با آن پر می‌­کنند.

به‌علاوه، آلودگی گلوله‌های پلاستیکی بر روی مردم نیز به دلیل استفاده از گونه­‌های دریایی می‌­تواند تأثیرات منفی بسیاری بگذارد. این گلوله‌ها همچنین در مرز خشکی و آبی اقیانوس باعث ایجاد آلودگی­‌های مداوم در منظره سواحل می‌شوند.

پیامد‌های آلودگی گلوله‌های پلاستیکی بسیار خطرناک هستند؛ اما این مشکل به‌طور کامل قابل پیشگیری است. با وجود آنکه صنایع می‌دانند چه اقداماتی باید انجام شود، اما متأسفانه تاکنون اقدامات به شکلی کافی انجام نشده است و تنها بخش کوچکی از صنعت به‌صورت داوطلبانه با مدیریت برخی از منابع آلوده‌کننده پراکنده در سطح دریاها، برخورد کرده­‌اند.
تهدید محیط زیست دریا با ورود میلیاردها گلوله‌ پلاستیکی
جلوگیری از آلودگی گلوله‌های پلاستیکی برای همه جوامع در سرتاسر دنیا اقدامی قابل توجه است؛ آلودگی نه تنها یک فاجعه برای محیط زیست است، بلکه مصرف منابع را نیز کاهش می‌دهد. در همین راستا قانون­گذاران دریایی خواستار اتخاذ و اجرای دستورالعمل‌­های اجباری به منظور کاهش مقابله با این مشکل هستند.

در جلسه اخیر کمیته حفاظت محیط زیست دریایی IMO در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.

همچنین به مناسبت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها، که با عنوان مارپل شناخته می‌شود و روز جهانی دریانوردی در ماه سپتامبر، کشور‌ها فرصت دارند تا با اتخاذ اقدامات اجباری درخصوص گلوله‌های پلاستیکی در طول سال آینده، آلودگی­‌های گسترده را به خاطره بسپارند. در هیچ شرایطی نباید اجازه داد که این آلودگی­‌های قابل پیشگیری تا بعد از سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه داشته باشند.
  تهدید محیط زیست دریا با ورود میلیاردها گلوله‌ پلاستیکی
تهدید محیط زیست دریا با ورود میلیاردها گلوله‌ پلاستیکی

ارسال نظرات
آخرین اخبار