۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

نصب آزمایشی رآکتور هسته‌ای به جای سوخت کشتی نتیجه بخش بود

انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت بدون آلاینده توسط انجمن رده بندی ABS مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و بر روی دو کشتی تجاری آزمایش شد که این کار نتیجه بخش بود؛ بر این اساس کشتی در صورت استفاده از رآکتور اتمی در عمر ۲۵ ساله فقط یک بار سوختگیری می‌کند.
کد خبر: ۹۶۵۸۱

نصب آزمایشی رآکتور هسته‌ای به جای سوخت کشتی نتیجه بخش بود

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ انجمن طبقه‌بندی ABS با همکاری شرکت مهندسی هربرت (HEC) دو کشتی به عنوان نمونه برای نصب پیشران هسته‌ای و دستیابی به نتایج آن انتخاب کرده و این نوع سوخت را در آن‌ها مورد استفاده قرار دادند.

بر‌اساس این گزارش این پروژه با بودجه ۱۰۰ میلیون  دلاری بر روی دو کشتی کانتینری ۱۴۰۰۰ teu و نفتکش سوئز‌ماکس ۱۵۷۰۰۰ dwt مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج حاصله  که توسط مؤسسه ABS منتشر شده نشان می‌دهد کشتی کانتینری ۱۴۰۰۰ teu با نصب دو رآکتور سریع ۳۰ مگاواتی مدل‌سازی شد و نتایج حاصله بدین شکل می‌باشد که این کار به افزایش ظرفیت بار و سرعت عملیاتی کمک کرده و آن را بالا  می‌برد.  

مطالعه، تحقیق و آزمایش  در مورد نفتکش سوئز‌ماکس نشان می‌دهد که نصب چهار ریز‌رآکتور ۵ مگاواتی به کاهش ظرفیت حمل بار منجر شده، اما سرعت عملیاتی را بالا می‌برد.

در ادامه این گزارش آمده است در هر دو مورد نیاز به سوخت‌گیری به شدت کاهش می‌یابد؛ بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد که هر کشتی در عمر ۲۵ ساله فعالیت خود می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری در مسیر‌های مختلف تردد کند.

در این ارتباط شرکت Core Power با استناد به مطالعات انجام شده توسط ABS در حال توسعه یک رآکتور نمک مذاب اتمی در مقیاس کوچک برای صنعت کشتیرانی است.

به گفتۀ مسئولان استفاده از انرژی اتمی می‌تواند بر کمبود سوخت در جهان غلبه کند، اگرچه هزینه اولیه بالاتر است، اما به مرور هزینه‌های عملیاتی بسیار کمتر خواهد شد و به مرور حذف می‌شود.

مؤسسه ABS با استناد به این آزمایش‌ها درصدد است یک مدل ایمن از پیشرانه هسته‌ای را برای صنعت کشتیرانی تجاری مدل سازی کند.  

«کریستوفر جی. ویرنیکی» مدیرعامل ABS در این زمینه گفت: یافته‌های ما از آخرین تحقیقات پیشرفته نشان می‌دهد که پتانسیل گسترده‌ای در انرژی هسته‌ای به منظور استفاده در نیروی محرکه کشتی وجود دارد و از نظر کاهش گاز‌های گلخانه‌ای نقش اساسی دارد. ضمن اینکه کشتی نیاز به سوخت‌گیری مجدد ندارد. بدین ترتیب با استفاده از این نیروی محرکه هسته‌ای ایده‌های مربوط به کربن صفر درصد تحقق می‌یابد و خوشحالیم که امروز اعلام کنیم پایه‌های آن را برای آینده ایجاد کرده‌ایم.

به گفتۀ وی رآکتور‌های هسته‌ای در یخ شکن‌ها و ناو‌های جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما توسعه آن در کشتیرانی تجاری متوقف شده بود که این مؤسسه آن را به منصه ظهور رساند.  

شایان ذکر است این پروژه با همکاری وزارت انرژی آمریکا، مؤسسه رده بندی abs و دانشگاه تگزاس اجرا  شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار