روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

همکاری روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های نفتی غرب

شرکت کشتیرانی Kurow از  شرکت‌های عمده نفتی است که ملیّت مشخصی ندارد، اما حمل بخش اعظم نفت روسیه را  در دوران تحریم برعهده  دارد. این شرکت برای تکمیل ظرفیت نفتی خویش جهت صدور نفت تحریمی روسیه ضمن خرید نفتکش‌های جدید از چین، چندی پیش قراردادی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت هشت فروند نفتکش افرا‌مکس با  کارخانه کشتی‌سازی  Zhoushan Changhong چین امضا کرد.
کد خبر: ۹۶۵۴۲

همکاری روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های نفتی غرب


اختصاصی مانا-
این قرارداد اتحاد چین و روسیه را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از پیش و به وضوح نشان داده و ضمن رویارویی با کشور‌هایی که به تحریم‌های نفتی دلخوش هستند، بی‌تأثیری تحریم‌ها را به اثبات می‌رساند.

این اتحاد که به صورت پنهانی بین چین و روسیه صورت گرفته است تقویت ناوگانی است که تحت عنوان ناوگان سایه برای صادرات نفت روسیه حدود یک سال  پیش تشکیل شده و پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا گسترش یافته است. براساس آمار‌های تأیید نشده بیش از ۴۵۰ فروند نفتکش در این ناوگان عضویت دارند که صرفاً به حمل نفت تحریمی می‌پردازند.

در واقع نفت روسیه در حال حاضر توسط این ناوگان سایه در سطح جهان توزیع می‌شود و متأسفانه در برخی شرکت‌هایی که نفت روسیه را جابه‌جا می‌کنند نفتکش‌های قدیمی با عمر ۲۶ ساله به چشم می‌خورد.

 نکته جالبی که در این موضوع نهفته آن است که شرکتی که  نفت روسیه را قاچاقی در دوران تحریم حمل می‌کند به راحتی سفارش ساخت نفتکش‌ها را به شرکت‌های چینی می‌دهد. این کار به معنی بی‌توجهی روسیه به تحریم‌های نفتی است. فراموش نکنیم با این کار نگرانی در محافل سیاسی بیشتر قوت می‌گیرد که جنگ روسیه و اوکراین به این زودی‌ها پایان نخواهد پذیرفت.

بی تأثیر بودن تحریم‌های نفتی

امروزه جهان به این موضوع پی برده که محدودیت‌های اتحادیه اروپا نه تنها نتوانسته بر صدور نفت روسیه تأثیر بگذارد بلکه منجر به افزایش صادرات نفتی این کشور از آسیا به اروپا و سایر قارّه‌ها شده است؛ در این میان فقط مسیر‌ها کمی طولانی شده است.

خبر‌های رسیده در این زمینه حاکی است ناوگان سایه‌ای که از آن نام برده می‌شود استاندارد‌های بیمه‌ای را رعایت نمی‌کند و فقط سعی می‌کند از دسترس بازرسان دولت‌ها در بنادر خارج شود. به تعبیری می‌توان گفت روسیه با ناوگان سایه‌ای که در اختیار دارد به راحتی در عرصۀ آب‌های بین‌المللی جولان می‌دهد و کشور‌های اروپایی  نیز از مشتریان نفتی این ناوگان هستند.

دریاسالار «جیمز استاوریدیس» چندی پیش طی مقاله‌ای در زمینه ناوگان سایه که توسط روسیه هدایت می‌شود نوشت: ناوگان تحت عنوان turbo یک بخشی از ناوگان نفتی است که نفت روسیه را به اقصی نقاط جهان منتقل می‌کند و صد‌ها کشتی در اختیار دارد. بدین ترتیب غرب نمی‌تواند از صدور نفت روسیه جلوگیری کند، زیرا کشور‌های مختلف جهان احساس می‌کنند نفتِ با قیمت پایین روسیه را به راحتی می‌توانند در اختیار بگیرند.

بر‌اساس آنچه در بالا آمد قرارداد ساخت هشت فروند نفکش توسط یک شرکت حمل نفت روسیه که به چین سفارش داده شده باعث نگرانی جامعه جهانی است و به نظر می‌رسد که این کار با حمایت دولت چین صورت گرفته، زیرا کارخانه سازنده این کشتی‌ها یارانه دریافت می‌کنند و تحت کنترل دولت چین هستند و ممکن است ساخت این نفتکش‌ها را خارج از نوبت انجام داده و در آیندۀ نزدیک به شرکت سفارش دهنده تحویل دهند.

علاوه بر این، تانکر‌های نفتی جدید سفارش داده شده ممکن است این فرصت را برای شرکت Kurow فراهم کند تا در عرصه صدور نفت حضور قانونی خود را اعلام کن؛ زیرا یکی از منابع موثق کارخانه سازنده چینی تأیید کرده که استاندارد‌های لازم را برای ساخت نفتکش‌ها رعایت خواهد کرد.

خبر‌های رسیده دیگر حاکی است که شرکت Kurow به منظور صدور نفت روسیه نفتکش‌های جدیدی را از چین خریداری کرده است.  

 به هرحال قرارداد بلند پروازانه شرکتی که بُرد بین‌المللی ندارد و فقط در کار صدور نفت تحریمی روسیه عمل می‌کند با کشتی‌سازان چینی جای، اما و اگر دارد. اما وقتی به اتحاد دو کشور پی می‌بریم این مطلب به راحتی قابل هضم است.
همکاری روسیه و چین برای دور زدن تحریم‌های نفتی غرب

همفکری چین و روسیه برای  زهر چشم گرفتن از غرب 

«کاپیتان استیو کارمل» معاون ارشد شرکت Maersk چندی پیش در این زمینه گفت: چین و روسیه در حال حاضر با اتحاد و همفکری به منابع قابل اعتمادی دست یافته‌اند که شاید بتوان یک روح در دو بدن را برای این وضعیت تشبیه کرد. آنان در صددند ضمن دور زدن تحریم‌ها وجود خود را در عرصه جهانی نشان دهند و از غرب زهر چشم بگیرند و این موضوع را به اثبات برسانند که غرب قادر به تحریم نفتی روسیه نیست.

 باید اذعان داشت این تحریم‌ها برا‌ی چین نیز شرایط ایده‌آلی فراهم کرده تا بتواند نفت روسیه را به قیمت ارزان در اختیار بگیرد حتی اگر بازار بین‌المللی نفت دچار اختلال شود.

بدین ترتیب باید گفت که چین برنده اصلی منازعه بین روسیه و اوکراین است و آمریکا بازنده‌ای است که با تردید به موضوع اتحاد چین و روسیه نظاره می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که چینی‌ها در کشتی سازی روی دست آمریکا بلند شده‌اند. آمریکا  طی یک‌سال اخیر بیشتر به  ساخت ناو‌های جنگی روی آورده، اما چین در هر زمینه‌ای برای ساخت  کشتی‌ها چه تجاری و چه جنگی و چه نفتی اقدام کرده است.

 بر اساس آمار‌های منتشر شده در حال حاضر کارخانه‌های کشتی‌سازی چین در حدود ۲۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تُن  ظرفیت دارند در حالی‌که ظرفیت کشتی‌سازی آمریکا به ۱۰۰ هزار تُن می‌رسد در واقع ظرفیت کشتی‌سازی چین ۲۳۲ برابر ظرفیت کشتی سازی آمریکا است این تفاوت به مرور زمان با توجه به شرایطی که در حال حاضر پدید آمده روز به روز بیشتر خواهد شد.

در پایان باید گفت با اتحادی که چین و روسیه در زمینه صدور نفت پیدا کرده‌اند و بدون شک در ابعاد دیگر اقتصادی نیز قطعاً ادامه دارد جهان را وارد مرحله‌ای کرده که نمی‌توان صف‌آرایی این دو کشو‌ر را در مقابل آمریکا و متحدان اروپایی نادیده گرفت.

نویسنده: کاپیتان جان کنراد
منبع:Tradewinds
مترجم: بهاره قهرمانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار