۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸

تولید ۲۰۰ تن خاویار پرورشی تا افق برنامه هفتم توسعه

در هشتمین همایش ملی خاویار، نمایشگاه و صنایع وابسته که با شعار خاویار ایرانی یک مزیت جهانی بر تولید ۲۰ هزار تن گوشت و ۲۰۰ تن خاویار پرورشی تا پایان برنامه هفتم توسعه تاکید شد.
کد خبر: ۹۶۵۰۶

 

تولید ۲۰۰ تن خاویار پرورشی تا افق برنامه هفتم توسعه

به گزارش مانا، این همایش با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، سفرای کشور‌های بلاروس، اندونزی، ونزوئلا و نمایندگان سفارتخانه‌های روسیه، عراق، ژاپن، مؤسسات تحقیقات علوم شیلاتی خاویاری، اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در مجموعه غدیر تهران برگزار شد.

سیدحسین حسینی کل تولیدات شیلاتی را ۱۳۶۱ هزار تن برشمرد و افزود: تولیدات آبزی پروری  ۵۹۹ هزار تن و صید و صیادی ۷۶۲ هزار تن است و ارزش صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی ۶۰۵  میلیون دلار برآورد شده؛ در حالی‌که تراز تجاری آبزیان و محصولات شیلاتی ۵۶۵  میلیون دلار است.

وی از رهاسازی بچه ماهی و میگو به منظور بازسازی ذخایرخبر داد و گفت: تاکنون ۳۳۵  میلیون قطعه  بچه ماهی رهاسازی شده است.

حسینی ارزش کل تولیدات آبزیان و محصولات شیلاتی در سال ۱۴۰۱ بیش از  ۱۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این رقم  نسبت به سال قبل  بیش از ۳۵۰ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۶۴۶ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۸ تن خاویار پرورشی در کشور با  ارزشی بالغ بر  ۲۵۰۰ میلیارد تومان تولید شده است.

حسینی ادامه داد: سهم تولید ماهیان خاویاری پرورشی از کل تولید آبزیان تنها ۰.۳ درصد است در حالیکه ۲.۲۱ درصد از ارزش تولیدات شیلاتی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: با توجه به ممنوعیت صید و صادرات ماهیان خاویاری  تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در کشور مورد توجه سازمان شیلات ایران قرار گرفت و در یک دهه گذشته در کشور رشد قابل قبولی را نشان می‌دهد.

حسینی ادامه داد: پرورش ماهیان خاویاری از سال ۱۳۸۸ به صورت تجاری به صنعت آبزی پروری کشور معرفی شده و از ۳۶۳ تن در این سال به بیش از ۴۶۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است یعنی بیش از ۱۱۰۰ درصد رشد داشته است.

ایران دارای رتبه بین المللی در پرورش ماهیان خاویاری در جهان

رئیس سازمان شیلات ایران درباره برنامه تولید ماهیان خاویاری در سال افق برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه داریم که ۲۰ هزار تن گوشت ماهی خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار تا پایان برنامه هفتم توسعه تولید داشته باشیم.

حسینی درباره مشوق‌های قابل ارائه توسط سازمان شیلات به بهره برداران این صنعت گفت: معرفی برای اخذ مجوز‌های لازم برای سرمایه گذاری، دریافت تسهیلات بانکی به میزان ۸۰ درصد سرمایه گذاری طرح، تامین و تخصیص اراضی مستعد برای اجرایی شدن طرح‌های اولویت دار، مشاوره کارشناسی و حمایت از طرح در طول اجرا و بهره برداری در چهارچوب قانونی، پرداخت تسهیلات بلند مدت با مدت تنفس و نرخ بهره کمتردر جهت تداوم تولید، پرداخت بخشی از حق بیمه آبزیان توسط دولت به عنوان یارانه بیمه (حداقل ۵۰ درصد)، ارائه تسهیلات کم بهره سرمایه در گردش برای خرید نهاده‌های مورد نیاز و ارائه  مشوق‌های صادراتی از برنامه‌های این سازمان برای حمایت از بهره برداران ماهیان خاویاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار