۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

تداوم گرمای "خرما پزان" در شهر‌های ساحلی خوزستان

تداوم گرمای توام با شرجی که جنوبی ها به آن "خرماپزان" می گویند شرایط بسیار سختی را برای ساکنان شهرهای ساحلی خوزستان رقم زده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۹۰۴۶۱
تداوم گرمای
 
به گزارش خبرنگار مانا، گرمای سوزان توام با رطوبت بالای ۸۵ درصدی در شهر‌های خرمشهر، آبادان، ماهشهر، اروندکنار، هندیجان و شادگان بیشتر ساکنان این شهر‌ها را خانه نشین کرده است و خیابان‌های اصلی این شهر‌ها خلوت و واحد‌های تجاری به صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

برخی از شهروندان شهر‌های ساحلی خوزستان برای فرار از گرمای نفسگیر و در امان ماندن از پیامد‌های گرمازدگی و کرونا، راهی شهر‌های شیراز، تهران، کرج و اصفهان شدند.

فعالیت‌ای عمرانی و زیرساختی شهر‌های ساحلی خوزستان به علت گرمای فزاینده تعطیل شده و پیمانکاران به گرمای بی سابقه تمایلی به ادامه کار ندارند.

کامیون‌داران نیز با تشدید گرمای هوا و شرجی نفسگیر تمایل چندانی برای حمل کالا‌های اساسی از بندر امام نیز ندارند و متعاقب آن کرایه‌های بار نیز افزایش یافته است.

گرمای هوا همراه با تنش آبی در شهر‌های ساحلی خوزستان و نارنجی شدن وضعیت کرونا شرایط سختی را برای ساکنان شهر‌های ساحلی استان رقم زده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی، همچنان جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت و شرجی در مناطق ساحلی خوزستان شده است.

محمد سبزه زاری افزود: از روز جمعه (امروز) تا اواسط هفته آینده نیز وقوع دما‌های ۵۰ درجه و بالاتر در برخی نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آب‌های شمال غرب خلیج فارس و مناطق ساحلی خوزستان آرام و بدون پدیده است از دریانوردان و صیادان خواست در سفر‌های دریایی احتیاط کنند.

با وجود آرامش در آب‌های شمال غرب خلیج فارس، بسیاری از صیادان به علت گرما و گرانی یخ، تمایل چندانی برای سفر‌های دریایی ندارند و ترجیح می‌دهند در منازل در کنار خانواده‌های خود باشند.

با افزایش مصرف برق و آب در شهر‌های ساحلی خوزستان، مواردی از قطع برق، اُفت فشار آب و افزایش میزان شوری آب آشامیدنی گزارش شده است.

با افزایش میزان شوری آب، واحد‌های تصفیه و شیرین سازی آب در شهر‌های ساحلی خوزستان فعال شده‌اند و همچنان مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند.

مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تداوم وضعیت زرد هواشناسی، بار دیگر از ساکنان شهر‌های ساحلی خوزستان خواست در مصرف آب وبرق صرفه جویی کنند واز مدیران دستگاه‌های اجرایی خواسته شده همچنان برای ارائه خدمت به مردم آماده باشند.

با توجه به افزایش دوباره دمای هوا وعبور از دمای ۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و وزش باد‌های گرم و سوزان، احتمال تعطیلی اداره‌های شهر‌های ساحلی خوزستان وجود دارد.

در خرداد و تیرماه شهر‌های ساحلی خوزستان دست کم پنج روز به علت گرمای شدید تعطیل شدند تا با کاهش بار مصرف برق، امکان تامین پایدار برق خانگی فراهم شود.

بر اساس اعلام سازمان آب وبرق خوزستان، امسال دمای هوا در شهر‌های ساحلی خوزستان ۲ تا ۲.۵ درجه از میانگین سال گذشته بیشتر بوده که همین امر سبب افزایش بی سابقه مصرف برق و آب شده است.

خوزستان امسال با بدترین وضعیت خشکسالی و تنش آبی در نیم قرن اخیر مواجه است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار