۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به تجارت دریایی و یک میلیارد دلاری به کانال سوئز

مسدود شدن کانال سوئز در مدت یک هفته بر اساس آخرین برآورد شرکت بیمه آلیانتس آلمان بین ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار به تجارت دریایی و یک میلیارد دلار نیز به کانال سوئز خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۸۹۴۹۷
خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به تجارت دریایی و یک میلیارد دلاری به کانال سوئز
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در مدتی که کانال سوئز مسدود شده بود بیش از ۴۵۰ کشتی در طول کانال سرگردان و بلاتکلیف باقی ماندند. بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی شرکت بیمه آلیانتس  با توجه به اینکه ۱۵ درصد از محموله‌های تجاری، ۹ درصد محصولات نفتی و ۸ درصد کشتی‌های حامل گاز LNG از این کانال عبور می‌کنند به طور کلی روزانه مجموعه کالا‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند به ۱۰ میلیارد دلار بالغ می‌گردد.

هرساعت ۳.۳ میلیون تن  کالا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از کانال سوئز به سایر نقاط جهان منتقل می‌شود. این گزارش حااکی است کانال سوئز یکی از شاهراه‌های  حیاتی ارتباطی شرق وغرب است که دریای سرخ را به مدیترانه متصل می‌کند با توجه به اهمیت آن مسدود شدن این کانال باعث شد در مدتی که کانال سوئز بسته بود بهای نفت به بشکه‌ای ۶۴ دلار برسد که در یک‌سال اخیر بی‌سابقه بود.   

در همین حال "اسامه ربیع" مدیر اجرایی اداره کانال سوئز با اشاره به اینکه تحقیقات درباره علت وقوع حادثه به ویژه نقش عامل انسانی در حادثه در جریان است، یاد آورشد: جمع هزینه‌ها و خسارت‌های اقتصادی و خدمات و تجهیزات به کار رفته این حادثه یک میلیارد دلار است که قرار است میزان خسارت از طریق دعاوی بیمه‌ای و دادرسی پیگیری شود. اگرچه در حال حاضر کشتی‌ها از کانال سوئز عبور می‌کنند، اما دو هفته طول خواهد کشید تا کانال سوئز از ترافیک کشتی‌های باقی مانده از انسداد کشتی‌ها پاکسازی شود.

این حادثه به اعتبار مصر لطمه زده  و این کشور باید حق خود را پس گیرد و از سوی دیگر شرکت Evergreen  که کشتی Ever Given متعلق به آن است گفت: مسئولیت تأخیر در حمل محموله را بر عهده ندارد.

"Eric Hsieh" مدیر عامل Evergreen Marine گفت: برای دریافت غرامت هیچ شانسی نداریم. از سوی دیگر سخنگوی Shoei Kisen که کشتی در اجاره آن بود گفت: در مورد جبران خسارت با اداره کانال سوئز بحث خواهیم داشت، اما فعلاً از ارائه جزئیات خودداری می‌کنیم.

رئیس اداره کانال سوئز گفت: قصد نداریم موضوع جبران خسارت به دادگاه کشیده شود.

نماینده Evergreen Marine در مصر گفت: شک دارم که بین شرکت Evergreen Marine و اداره کانال اختلاف مالی وجود داشته باشد، زیرا طی چهل سال فعالیت اختلافی بین ما  بوجود نیامده است.

"اسامه ربیع" مدیر اجرایی اداره کانال سوئز در پایان یاد‌آور شد: بیمه گر کشتی Ever Given که لویدز لندن است در حال آماده سازی مستندات قانونی برای پرداخت خسارت می‌باشد.

چنانچه برآورد شرکت بیمه برای پوشش دادن هزینه‌های انجام شده در محدوده صد میلیون دلار باشد، تا‌کید کرد: این رقم هزینه‌های انجام شده برای  نجات کشتی را  به هیچ عنوان پوشش نمی‌دهد.

به گفته وی به نظر می‌رسد که کشتی Ever Given کمترین خسارت را متحمل شده و تا حد زیادی از خسارت در امان مانده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار