۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶

نقش کلیدی دیجیتال سازی حمل و نقل دریایی در عصر کرونا

کارشناسان و صاحبان مؤسسات فنّاوری و خطوط کشتیرانی با حضور در یک وبینار اعلام کردند در عصر کرونا انتخاب فنّاوری دیجیتالی در صنعت حمل و نقل دریایی اجنتاب ناپذیر است و تمامی کشور‌ها باید ضمن حمایت از آن به فکر امنیت سایبری هم باشند.
کد خبر: ۸۹۲۴۹

نقش کلیدی دیجیتال سازی حمل و نقل دریایی در عصر کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، این وبینار با نام اولویت‌های هوشمند سازی صنعت حمل و نقل در عصر کرونا که  با حضور نمایندگان اکثر سازمان‌های حمل و نقل و شرکت های تولید تجهیزات دیجیتالی برگزار شد شرکت های حمل و نقل دریایی به منظور تداوم فعالیت به خصوص در عصر کرونا نسبت به استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی در کنار هشدارهای سایبری دعوت شدند.

"Ronald Spithout" از شرکت Inmarsat در این وبینار طی سخنانی اظهار داشت: کرونا اگرچه باعث ویرانی اقتصاد بسیاری از کشورها شد اما در تسریع دیجیتالی شدن  بخش‌های مختلف به خصوص حمل ونقل دریایی نقش بسزایی داشت به گونه‌ای که در حال حاضر فنّاوری دیجیتالی حمل و نقل دریایی به هیچ عنوان قابل مقایسه با یک‌سال گذشته نیست و حمل و نقل دریایی جهان به خوبی توانسته با انتخاب هوشمندانه دیجیتال سازی تمامی فعالیت‌ها را تسریع بخشد.

 وی افزود: در حال حاضر کمتر کشوری  را می توان یافت که صنعت حمل و نقل دریایی آن زمین گیر شده باشد که این از نتایج هوشمند سازی در دوران کروناست‌.

"Georgios Plevrakis" از مؤسسه ABS با اشاره به اینکه امروزه تمامی اطلاعات‌، تجهیزات و فعالیت های یک شرکت حمل و نقلی به صورت دیجیتالی اداره می‌شود، گفت: این دیجیتال سازی در تجارت دریایی و تعیین استراتژی هم  نقش اساسی دارد‌.

"تام اِوِنسن" از شرکت Jotun نیز گفت: در یک بررسی مقایسه‌ای به خوبی می‌توان دریافت که پیامدهای مثبت ویروس کرونا در دیجیتالی شدن صنعت حمل و نقل دریایی بیشتر از چالش های آن است‌. البته شاید این دیدگاه مورد پذیرش خیلی‌ها نباشد.

"ویکرانت شارما" از ShipDC نیز تاکید کرد: با جمع‌آوری و بررسی کامل داده‌های حاصله و عملکرد حمل ونقل دریایی در دوران کرونا می‌توان با غلبه بر نقاطِ ضعف‌، نقاط مثبت آن را تقویت کنیم که به نظر من نقاط مثبت آن شگفت‌انگیز است.

"Stavros F. Papageorgiou" از شرکت LATSCO توضیح داد صاحبان حمل و نقل دریایی تصمیم گرفته‌اند با چالش‌ها‌ی هوشمند سازی و دیجیتال‌ سازی روبه‌رو شوند و ضمن حرکت رو به جلو، نقاط ضعف ناشی از کمبود امکانات و فنّاوری را  پیدا کنند تا بتوانند یک دورۀ جدید سازگار با شرایط جهانی را ترسیم کنند.

"Stavros F. Papageorgiou" از شرکت مدیریت دریایی LATSCO  نیز خاطر نشان ساخت: اگرچه در دوران کرونا راه حل های دیجیتال سازی افزایش یافته و حمل و نقل دریایی با استفاده از تمامی تجهیزات هوشمند به مرحله بلوغ دست یافته است اما هنوز برای دستیابی به مدل‌های عملیاتی جدید راهِ درازی در پیش دارد، با این حال استفاده از فنّاوری دیجیتالی در کرونا توسط صنعت حمل و نقل جای تقدیر دارد.

"Valentinos Steliou" از Safebridge گفت: بحث تحول دیجیتالی موضوع جدیدی نیست و سالهاست که دغدغۀ ذهنی صاحبان حمل و نقل دریایی شده و آنان از مدت‌ها پیش به منظور تبدیل روش‌های سنتی به روش‌های مدرن تلاش‌های خود را به عمل آورده‌اند اما بروز و شیوع کووید 19 با تمامی خسارت‌هایی که به اقتصاد حمل و نقلی وارد کرد اما به تسریع روند حرکت به سمت فنّاوری‌های جدید کمک کرد و امروزه تمامی صاحبان صنعت حمل و نقل دریایی اذعان دارند که پیشرفت‌های فنّاوری کلید بهبود کارآیی به شمار می رود‌.

وی افزود: صنعت حمل و نقل دریایی به سرعت در حال تبدیل مهارت‌های غیر‌فنّی به فنّاوری‌های دیجیتالی است اما متاسفانه به منظور استفاده از فنّاوری‌ها یک دیدگاه مشترک در بین صاحبان حمل و نقل دریایی به چشم نمی‌خورد، در واقع بیشتر کارها به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود‌.

"جیمز لی" از Wärtsilä Voyage طی سخنانی گفت: باید بررسی کنیم که از نظر دیجیتال سازی حمل و نقل دریایی و آموزش نیروی انسانی در کجا قرار د‌اریم . در این ارتباط  باید از دیدگاه کارشناسان و بینش‌های افراد خبره به منظور افزایش آموزش دریایی بهره ببریم و مهارت های فردی را به اشتراک بگذاریم.

"Arild Risholm Saether" از Navtor  نیز با اشاره به اهمیت ساده سازی کارهای عملیاتی در صنعت حمل و نقل دریایی گفت: در دوران کرونا حمل و نقل دریایی با برخی مشکلات مواجه است که باید با حل این چالش‌ها به سمت دستیابی به فنّاوری بیشتر حرکت کند. اول بهره وری محیط زیست‌، دوم شناخت مشکلات‌، سوم اثبات عملکرد و چهارم  مدیریت است.

"Dimitris Zisimopoulos" از RINA با اشاره به نقش راه‌حل‌های نرم افزاری به منظور جایگزینی اسناد دیجیتالی به جای اسناد سنتی که در دوران کرونا اتفاق افتاد یاد‌آور شد: به نظر می‌رسد گرایش هرچه بیشتر به سمت دیجیتالی شدن جامعه دریایی را از خطر‌هایی که خطای انسانی ایجاد می‌کند غافل گذاشته است که به اعتقاد من باید به خطاهای انسانی و تهدیدات سایبری در دوران کرونا توجه بیشتری نشان داد.

"Zois Dagkaris از Euronav" نیز گفت: در دوران کرونا حمل و نقل دریایی از آنچه به نام انقلاب دیجیتالی عقب مانده بود، توانست عقب ماندگی خود را  جبران کند.

"Simon Fotakis ازTototheo" نیز طی سخنانی گفت: بحران کرونا فضای دیجیتالی و تهدیدات سایبری را در سراسر جهان به ویژه در  حمل و نقل دریایی تغییر داده به همین جهت امنیت سایبری باید از کل صنعت حمل و نقل دریایی  فراتر رفته و به همه بخش‌های حمل و نقل تسری یابد‌.

وی ادامه داد: علاوه بر دستورالعمل سازمان بین‌المللی دریانوردی یک استراتژی امنیت سایبری مناسب به منظور جلوگیری از تهدیدات هکرها باید حتماً با مشارکت تمام افراد و گروه‌های ذی‌نفع تدوین شود.

خانم "اولگا کارالی" از DNVGL ضمن حمایت از دیدگاه افرادی که به امنیت سایبری اهمیت می‌دهند یاد‌آور شد: در کنار دستیابی به تجهیزات دیجیتالی امنیت سایبری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که جامعه دریایی باید به آن توجه نشان دهد.

John Wilson ازکلوپ آمریکایی یا آور شد اگرچه صنعت حمل و نقل دریایی از فناوری دیجیتالی برخوردار بوده و به تجهیزات هوشمند جدیدی دست یافته است اما باید توجه به بحث بیمه ها و تغییر خدمه و مسائل رفاهی دریانوردان در کنار دیجیتال سازی در اولویت قرار گیرد.

"Derek Rose" از V.Group گفت: همانطور که تمامی حاضران در وبینار اشاره کردند من هم ضمن استقبال از دیجیتالی سازی به نوبه خود نسبت به حوادث سایبری به جامعه حمل و نقل دریایی هشدار می‌دهم که باید در کنار نرم افزار‌های هوشمند سازی به بدافزارها و حملات هکرها  نیز بیندیشد.

شایان ذکر است در این وبینار نمایندگانی از موسسات و شرکت های  Inmarsat, MacGregor & SQE MARINE. The event was also sponsored by: ABB, ABS, The American Club, Bureau Veritas, Capital-Executive Ship Management Corp., Capital Ship Management Corp., CR Ocean Engineering LLC, DNVGL, Dorian LPG, Eastern Mediterranean Maritime Limited (EASTMED), ERMA FIRST, Green Jakobsen, JOTUN, LATSCO, MarineTraffic, NAVTOR, OCEANKING, Palau International Ship Registry, RINA, RISK4SEA, Safebridge, SHIP Data Center, The Swedish Club, Tototheo Maritime, Tsakos Group of Companies, WALLEM, Wärtsilä Voyage, World Link Communications حضور داشتند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار