۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر:

تقویت زیرساخت‌های بنادر ایرانی حوزه خزر الزامی است/ جوان‌سازی ناوگان دریایی کشور در خزر باید در اولویت باشد

مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: توسعه زیرساخت‌های بندری در دریای خزر نیاز اصلی برای توسعه بازار حمل دریایی کشور در حوزه این دریا است.
کد خبر: ۸۹۲۳۷
تقویت زیرساخت‌های بنادر ایرانی حوزه خزر الزامی است/ جوان‌سازی ناوگان دریایی کشور در خزر باید در اولویت باشد

کاپیتان داود تفتی در گفتگو با خبرنگار مانا، با بیان اینکه حل مشکلات حمل و نقل و توسعه بازار حمل دریایی دریای خزر تنها با توسعه ناوگان مرتفع نمی‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم برای پوشش کامل بازار صادرات و واردات کشور از طریق دریای خزر توسعه زیرساخت‌های موجود بنادر حوزه این منطقه است.

وی تصریح کرد: بهسازی و به روزرسانی عملیات لجستیکی در برخی از  بنادر شمال کشور و نصب تجهیزات جدید در راستای افزایش سرعت تخلیه و بارگیری می‌تواند به استقبال صاحبان کالا برای حمل کالای صادراتی و وارداتی از این بنادر منجر شود.

تفتی توسعه پسکرانه بنادری مانند بندر نوشهر و بندر انزلی را بسیار حیاتی دانست و گفت: این امر عملیات لجستیکی را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشد.

وی با اشاره به بارندگی‌های شدید در شمال کشور و سرمای این منطقه  در فصول سرد سال، خاطرنشان کرد: یکی از نیاز‌های مهم بنادر شمال کشور افزایش ظرفیت انبار‌های مسقف است تا در تمام فصول سال کالا در شرایط مناسب نگهداری شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به نبود توازن وجود سردخانه در بنادر شمالی کشور برای انبار کردن میوه و محصولات گلخانه‌ای جهت صادرات، افزود: بیش از ۹۰ درصد از سردخانه‌های موجود در کرانه ساحلی دریای خزر به علت نزدیکی به خط مرزی کشور آذربایجان جهت تسهیل در حمل و نقل جاده‌ای در بندر آستارا قرار دارند، این در حالیست که این بندر به نسبت دیگر بنادر ایرانی حاشیه خزر گنجایش محدودی دارد.

کاپیتان داود تفتی متعادل شدن کرایه حمل، مدیریت بهینه ترافیک و زمان در مسیر‌های منتهی به بنادر شمالی را زمینه ساز جلب صاحبان کالا و تجار به این بنادر ارزیابی کرد و ادامه داد: این وضعیت در حالی وجود دارد که دسترسی به مرز‌های کشور آذربایجان در غرب دریای خزر و مرز‌های کشور ترکمنستان در شرق این دریا برای صاحبان کالا راحت‌تر از دسترسی به بنادر ایرانی حوزه دریای خزر است.

وی اتصال تمامی بنادر شمال کشور به ریل را امری ضروری در راستای محور قرار گرفتن این بنادر در تبادل کالای حوزه خزر دانست و تصریح کرد: اکنون بندر امیرآباد ریلی است، اما به زودی بنادر کاسپین و انزلی نیز به ریل وصل می‌شوند که امیدواریم این امر در تمامی بنادر اجرایی شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ظرفیت ۹۵ هزار تنی ناوگان این شرکت، اظهار کرد: در صورت تقویت بنادر هر کشتی قادر است حداقل در ماه دو سفر دریایی انجام دهد، علاوه بر این در صورتی که زیرساخت‌ها توان عملیاتی کامل در تمام فصول سال را داشته باشند ناوگان کشتیرانی دریای خزر توان حمل حداقل ۱۹۰ هزار تن بار در ماه را داراست.

کاپیتان تفتی به مدیریت مناسب بخش حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در مرز‌های شمالی کشور به نسبت بنادر اشاره و خاطر نشان کرد: این امر باعث شده حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در کشور‌های ترکمنستان و آذربایجان قوّت یابد به طوری که بیش از ۷۰ درصد از ناوگان جاده‌ای شمالی را رانندگان روسی و آذربایجانی راهبری می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین رابطه توسعه زیر‌ساخت ریلی در بندر آستارا  به کشور آذربایجان واگذار شده است. اگرچه خطوط راه آهن ایران به راه آهن بندر خشک اینچه‌برون متصل است، اما خط ریلی آستارا متصل نیست و خط ریلی آستارا  تنها به خطوط ریلی آذربایجان متصل است و متاسفانه از سایر نقاط کشور به آستارا توسعه خطوط ریلی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: به علت اختلاف عرض خط ریلی ایران با خطوط ریلی  کشور ترکمنستان واگن‌های ایرانی  نمی‌توانند از مرز  کشور ترکمنستان  عبور کنند و این امر مستلزم عوض کردن بوژی واگن می‌باشد که در هزینه و زمان ارسال کالا اثرگذار است، اما با توجه به اینکه خطوط ترکمنستان از مرز ایران به داخل بندر خشک اینچه‌برون توسعه یافته‌اند واگن‌های کشور ترکمنستان به راحتی به داخل بندر خشک اینچه‌برون تردد دارند بنابراین لازم است  تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود  تا بتوان از مرز‌های ریلی  آذربایجان و ترکمنستان به راحتی عبور کرد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به سهم ۳۰ درصدی حمل دریایی در برابر سهم ۷۰ درصدی حمل جاده‌ای و ریلی در مرز‌های شمالی کشور گفت: این امر سبب شده دو کشور ترکمنستان و آذربایجان در مواقعی عبور کالا را متوقف کنند در حالیکه با تقویت بنادر می‌توانیم مدیریت تردد کالا را کاملاً در اختیار بگیریم.

کاپیتان تفتی به سن بالای ناوگان دریایی شمالی کشور اعم از ناوگان دریایی کشتیرانی دریای خزر و سایر ناوگان‌های موجود در این دریا  نیز اشاره کرد و اظهار داشت: جوانسازی ناوگان باید در اولویت کار  شرکت‌های کشتیرانی  در حوزه دریای خزر قرار گیرد.

وی همچنین بازاریابی مناسب و تبلیغات موثر در حوزه حمل و نقل دریایی خزر را الزامی و ضروری برشمرد و تصریح کرد: با این حال، خوشبختانه در حال حاضر و با رویکرد جدید کشور در شش ماه گذشته صادرات از بنادر شمالی ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همچنین حمل کانتینری و حمل انواع میوه با کانتینر‌های یخچالی نیز در حال توسعه روز افزون است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار