۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

لایروبی اروند و راه آهن شلمچه به بصره دو اقدام اساسی دولت برای آبادان و خرمشهر

لایروبی اروند و راه آهن شلمچه به بصره دو اقدام اساسی دولت برای آبادان و خرمشهر
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دو اقدام اساسی برای شهر‌های آبادان و خرمشهر در دست اقدام داریم که امید می‌رود هر چه سریع‌تر نتیجه بدهد، گفت: در سفر دکتر روحانی به عراق توافقنامه‌ای با نخست وزیر آنجا برای لایروبی اروند رود و اتصال راه آهن شلمچه به بصره منعقد شد.
کد خبر: ۸۸۹۸۸

به گزارش مانا، اسحاق جهانگیری در آئین افتتاح پایانه مسافری جدید فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان اظهار کرد: به رغم امضا این تفاهمنامه اما هنوز عملیات واقعی اجرایی انجام نگرفته اما بایستی بکوشیم تا شکوه این بنادر را به دوران قبل از جنگ برگردانیم که مردم بتوانند زندگی خوبی داشته باشند و اقتصاد منطقه بتواند با تجارت و با رفت و آمد کشتی‌های اقتصادی و باری در واقع اینجا شاهد یک تحول جدی باشیم  البته مقدمات این کار به خوبی از پیش رفته است و امید می رود که سریع‌تر وارد مرحله اجرا شویم.

وی افزود: طرح دومی که ما با عراقی‌ها بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم و هفته‌های گذشته هیئت‌های دو کشور در مرز با یکدیگر گفت‌وگو کردند، احداث راه آهن شلمچه به بصره است که جزء مهمترین پروژه‌ها برای دو کشور است که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است؛ اگر این پروژه را بتوانیم به سرعت اجرایی کنیم در واقع یکی از بزرگترین مسیرهای ریلی دنیا خواهد شد که از چین تا دریای مدیترانه امکان جابه‌جایی ریلی کالا به وجود می‌آید و به این ترتیب اینجا می‌تواند به یکی از کانون‌های مهم حمل و نقل در مسیرهای شرق و غرب دنیا تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: البته بقیّه کار هم در عراق و سوریه بایستی انجام گیرد تا دریای مدیترانه زیرا آنجا مسیرش بوده و نیاز به بازسازی است.

جهانگیری با اشاره به سخنان مسئولان استانی و شهرستانی یادآور شد: آنچه دوستان به آن اشاره کردند اینکه در زمینه رفع مشکلات ناشی از آب شور کار بزرگی در سال گذشته انجام شد که باید تقدیر کرد همگی به طور شبانه روزی کار کردند و کاری که می توانست طولانی باشد بر اساس کارهای جاری و قولهایی که داده شد انجام گرفت و امیدواریم در مورد مسئله فاضلاب آبادان و خرمشهر نیز همین اتفاق بیفتد.

وی گفت: هفته گذشته به بهانه این سفر جلسه را با حضور دوستان سازمان برنامه بودجه،  بانک‌ها، استاندار خوزستان و وزارت نیرو در تهران داشتیم و توافق شد تا در هفته آینده دو تا ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کار فاضلاب آبادان خرمشهر اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: طبق گفته استاندار خوزستان تصفیه خانه‌های فاضلاب نیز با حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحلۀ تکمیل لوله کشی است. نباید با هر بار بارندگی مردم مشکل مواجه شوند این موضوع در برخی از شهرهای استان خوزستان به یک یک مسئله نگران کننده تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: بایستی شهرداری‌ها به سرعت به موضوع ورود کنند و با حمایت دولت که مصوبه‌ای برای برخی از شهرها در نظر گرفته ایم بتوانند کارها را از پیش ببرند. امید می رود تا تحول خوبی را در این بخش شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: از همه دوستان تشکر می کنم از اینکه بالاخره در این فرودگاه این سالن زیبا ایجاد شد، فرودگاه آبادان جزء فرودگاه‌های قدیمی ایران است که در قبل از انقلاب هم پرواز زیادی از اینجا به نقاط مختلف جهان انجام می شد و لذا نیاز به ساخت چنین سالنی در اینجا احساس می شد البته با رنگ زردی که تمام جوان‌های آبادانی آن را دوست دارند و و سمبل فوتبال برای آنهاست و همین شکل کار را زیبا و جالب کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار