۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
رضایی کوچی در گفتگو با مانا:

موانع و مشکلات بخش دریایی در کمیسیون عمران بررسی می‌شود/ اثر راهبردی کشتیرانی در زمان تحریم‌های ظالمانه/فقدان شناخت کافی از ظرفیت‌های دریا در کشور

رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: در کمیسیون عمران به دنبال احصاء موانع و مشکلات در اسناد بالا‌دستی در جهت رفع آن‌ها از پیش پای بخش دریایی و بندری کشور هستیم.
کد خبر: ۸۸۶۴۰
موانع و مشکلات بخش دریایی در کمیسیون عمران بررسی می‌شود/  اثر راهبردی کشتیرانی در زمان تحریم‌های ظالمانه/فقدان شناخت کافی از ظرفیت‌های دریا در کشور
 
محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه کمیسیون عمران در کنار فراکسیون دریایی و کمیته بنادر و سواحل مجلس در حال احصاء موانع و مشکلات حوزه دریایی هستند، خاطرنشان کرد: در همین رابطه برنامه ششم توسعه و برخی دیگر از احکام بالا‌دستی در جهت رفع موانع و مشکلات حوزه دریایی در حال بررسی هستند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شناخت کافی نسبت به ظرفیت‌های دریایی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: باید اقتصاد دریا محور را بشناسیم و بدانیم دریا و تجارت دریایی می‌تواند چه منافع بزرگی برای کشور به ارمغان بیاورد.
نمایندۀ مردم جهرم در مجلس یازدهم وجود بیش از پنج هزار کیلومتر سواحل کشور در شمال و جنوب را ظرفیتی بزرگ و خدادادی دانست که از آن به خوبی بهره برداری نمی‌شود.
 وی ادامه داد: متاسفانه عدم توجه کافی به این امر سبب شده حتی ساحل نشینان نیز بهره کافی از برکات دریا نبرند.
وی این مسأله را ناشی از عدم شناخت دریا و همچنین فقدان برنامه ریزی صحیح در این زمینه دانست و گفت: باید توجه داشت برنامه ریزی کلان در بخش دریایی تنها با مساعی سازمان بنادر و دریا‌نوردی و مجموعه وزارت راه و شهر سازی امکان پذیر نیست بلکه دیپلماسی اقتصادی برای توسعه روابط تجاری به ویژه همسایگان باید به کمک این بخش بیاید.
رضایی کوچی با اشاره به اینکه کم‌توجهی به ظرفیت‌های دریایی کشور سبب شده برخی همسایگان علی‌رغم فقدان مزیت‌های جغرافیایی موفق به ترانشیپ و ترانزیت حجم قابل توجهی کالا شوند، لازمه تغییر چنین وضعیتی را در همکاری مشترک دستگاه‌های اجرایی و دیپلماسی به همراه مجلس و دیگر ذی‌ربطان حوزۀ دریایی کشور دانست و تاکید کرد: با رقم خوردن چنین مشارکتی است که دریا می‌تواند در برنامه‌ریزی کلان کشور جایگاه واقعی خود را بیابد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم با بیان اینکه ما اگر بتوانیم با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشتیرانی، بنادر، جاده و ریل داخلی تنها نیاز‌های ترانزیتی و ترانشیپی دو قدرت اقتصادی منطقه یعنی چین و هند را مرتفع سازیم به درآمد و اشتغال‌زایی قابل توجهی دست می‌یابیم، تصریح کرد: در زمینه ترانزیت خوب عمل نکرده‌ایم این در حالی است که مشارکت اقتصادی با کشور‌های همسایه نه تنها منفعت اقتصادی به همراه دارد بلکه به افزایش سطح امنیت ملی نیز کمک شایان توجهی می‌کند.
وی درگیر شدن مسئولان اجرایی و برنامه‌ریزان در مسائل بی شمار خُرد روزمره را از جمله علل عدم توجه به ظرفیت‌هایی مانند دریا در برنامه ریزی کلان دانست و افزود: مسائل خرد سبب شده دولت مردان از کلان نگری غافل شوند و تمرکز لازم را در این زمینه نداشته باشند.
رضایی کوچی با اشاره به اثر راهبردی کشتیرانی و بنادر کشور در زمان تحریم‌های ظالمانه گفت: این بخش نقشی حیاتی در مقابله با تحریم‌ها ایفا و در تامین نیاز بازار مصرف داخلی موفق عمل کرد.
وی با تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کالای اساسی را علی‌رغم محدودیت‌های تحریمی به بنادر رساند و بنادر نیز تخلیه و بارگیری و انبار این کالا‌ها را به موقع انجام داد، خاطر نشان کرد: با این حال مشکلات شبکه حمل و نقل داخلی در توزیع کالا سبب شد در برخی مواقع شبهه کمبود کالا به وجود بیاید در حالیکه بنادر مملو از کالا بود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس یازدهم در پایان سخنان خود با اعلام اینکه در این کمیسیون به دنبال رفع موانع توسعه بخش دریایی و بندری کشور هستیم، تصریح کرد: قصد داریم با دعوت از سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دیگر دستگاه‌ها و دست اندرکاران ذی‌ربط زمینه بحث و بررسی مشکلات این بخش را فراهم سازیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار