۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
تیزهوش‌تابان مطرح کرد:

تقدیر از راه‌اندازی خط منظم کانتینری کشتیرانی دریای خزر/ صادرات نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های متولی است

تقدیر از راه‌اندازی خط منظم کانتینری کشتیرانی دریای خزر/ صادرات نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های متولی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان گفت: ایجاد خط کانتینری کشتیرانی دریای خزر به آکتائو و آستاراخان گام خوبی در جهت توسعه صادرات کشور است.
کد خبر: ۸۸۳۸۸

 هادی تیزهوش تابان در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به راه‌اندازی خطوط کانتینری کشتیرانی دریای خزر به بنادر آکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه، اظهار کرد: این اقدام در جهت توسعه صادرات ایران به کشور‌های حوزۀ اوراسیا (روسیه، بلاروس، قزاقستان، قزقیزستان و ارمنستان) و CIS بسیار مهم است و از جمله خواسته‌های همیشگی تجار بوده است.
وی با بیان اینکه این خطوط کانتینری و دیگر زیرساخت‌های بندری، دریایی و ریلی در استان‌های شمالی مختص این استان‌ها نیست، تصریح کرد: این امکانات به تجار سراسر کشور کمک خواهد کرد که بتوانند کالای صادراتی خود را با سرعت بیشتر و هزینۀ کمتر به مقاصد صادراتی برسانند.
تیزهوش تابان اقدام کشتیرانی دریایی خزر را شایستۀ تقدیر دانست و افزود: انتظار بازرگانان این است که در جهت کمک به صادرات محصولات کشاورزی و باغی، تعداد کانتینر‌های یخچالی در خطوط راه‌اندازی شده افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه هر‌چه زیرساخت‌ها آماده‌تر باشد فعالان اقتصادی در امر صادرات موفق‌تر عمل خواهند کرد، گفت: خطوط کانتینری منظم کشتیرانی دریای خزر در زمان آغاز تعطیلات سال نو میلادی زمینه را برای صادرات هرچه بیشتر مرکبات، خشکبار و تولیدات صنایع سبک فراهم ساخته است.    
تیزهوش تابان همچنین خواستار توجه ویژۀ سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی دریای خزر به تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی در دریای خزر با راه‌اندازی خط رو-رو شد و ادامه داد: راه‌اندازی این خط بسیار حائز اهمیت است، هر چند به تازگی یک فروند کشتی در این رابطه فعالیتی را آغاز کرده، اما لازم است که بنادر و کشتیرانی‌های ما در این باره اهتمام بیشتری داشته باشند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه فرصت صادرات به کشور‌های حوزه CIS به ویژه روسیه را بسیار مغتنم دانست و خاطر نشان کرد: بازار روسیه برای جذب تولیدات ایرانی بسیار مستعد است بنابراین لازم است همزمان با توسعه زیرساخت‌ها نسبت به کاهش هزینه‌های حمل نیز اقدامی درخور صورت پذیرد.
وی افزود: درخواست تجار و صادرکنندگان ایرانی از سازمان بنادر و دریانوردی، خطوط کشتیرانی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی برنامه‌ای است که طی آن هزینۀ حمل تعدیل شده تا کالای ایرانی با قیمت تمام شدۀ رقابتی‌تری در بازار هدف توزیع شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه زیرساخت‌های مربوط به توسعه صادرات تنها محدود به سخت افزار نیست، اظهار کرد: یکی از معضلات عمده‌ای که تجار ایرانی برای همکاری با طرف‌های خارجی با آن مواجه هستند بحث مبادلات بانکی و نقل و انتقال پول است.
وی تصریح کرد: این مهم به همراه مقررات سیال تجاری کشور سبب شده بازرگانان ایرانی نتوانند با طرف‌های خود وارد تعامل و انعقاد قرارداد طولانی مدت شوند.
تیزهوش تابان این مشکلات را از جمله علل و موانع توسعه صادرات کشور دانست و افزود: با این حال فعالان اقتصادی دست از تلاش برنداشته اند و از هر طریق ممکن خطوط صادراتی کشور را زنده نگه‌ داشته‌اند.
وی با اذعان به اینکه وزیر نیرو به عنوان مسئول روابط با کشور‌های اوراسیا در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است، گفت: فعالان اقتصادی این حوزه از تلاش‌های آقای اردکانیان بسیار سپاسگذارند با این حال بخش‌های دیگر در عمل به مسئولیت خود اهتمام لازم را ندارند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با گلایه از اینکه ایران در بازار مستعد روسیه رایزن اقتصادی ندارد، تصریح کرد: در حالیکه در روسیه چندین نفر متخصص فرصت‌های صادراتی این کشور بازار ایران را رصد می‌کنند، ما حتی یک نفر رایزن در این کشور نداریم.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی این امر می‌بایست اقدامی به موقع انجام دهد، ادامه داد: در صورتی‌که زیرساخت‌های قانونی و فنّی فراهم شود بخش خصوصی به راحتی می‌تواند نقش رایزن اقتصادی را در دیگر کشور‌ها ایفا کند و توسعه صادرات را رقم بزند.
تیزهوش تابان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه سبب توجه به ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی شده است، تصریح کرد: اگر با رفع فشار‌های اقتصادی و سهولت صادرات نفت، همچنان توجه به صادرات غیرنفتی باقی بماند قطعاً با افق بسیار روشنی در این زمینه موجه خواهیم بود چه آنکه بازار کشوری مانند روسیه توان جذب حجم عظیمی از تولیدات کشاورزی و باغی ما را دارد.


   
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار