mana.ir

کد خبر: ۸۸۳۰۹ |
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹

پیش‌بینی اُفت بازار تانکر در سال ۲۰۲۱

سال‌ ۲۰۲۱ برای بازار تانکر حمل نفت خام چالش برانگیز‌ خواهد بود، چرا‌که ظرفیت عظیم تناژ مازاد منجر به سرکوبی نرخ‌های کرایۀ حمل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود نوشت: علی‌رغم اینکه در پی ازسرگیری رشد تقاضای نفت و افزایش همزمان فعالیت‌های پالایشگاه، تقاضای تناژ در سال ۲۰۲۱ تا حدی نسبت به ۲۰۲۰ بهبود پیدا خواهد کرد، اما در عین حال سایۀ ظرفیت مازاد همچنان سنگینی کرده و سبب ریزش نرخ کرایۀ حمل و تلخی کام مالکان خواهد شد.

این گزارش ادامه داد: علی‌رغم اُفت چشمگیر تحویل شناور در سال ۲۰۲۰، اما در آنسوی سکه، سکوت محض حاکم بر بازار اوراق سبب شد تا ناوگان رشد ۲.۷ درصدی را طی ۹ ماه نخست تجربه کند. با توجه به اینکه فعالیت اوراق در سه ماهۀ چهارم سال نیز ضعیف باقی خواهند ماند، رشد کلی ناوگان به ۳.۶ درصد می‌رسد.

شایان ذکراست پس از سفارش بسیار بالای شناور در بازه زمانی ۲۰۱۷-۲۰۱۹، به دلیل چشم‌انداز تیرۀ بازار، فعالیت ساخت شناور به شدت در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. تنها ۲۹ فروند تانکر حمل نفت خام (مجموع ظرفیت شش میلیون و ۷۰۰ هزار DWT) طی ۹ ماه نخست ۲۰۲۰ سفارش داده شدند. به جز چشم انداز ضعیف بازار، قوانین آیمو در خصوص کربن زدایی به عنوان یک عامل بازدارنده در بازار سفارش ساخت عمل می‌کند، درحالیکه هدف آیمو کاهش دستِ کم ۵۰ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است، اما مسیر دستیابی به این هدف نامشخص است. بالطبع مالکان نسبت به سفارش ساخت شناور‌های جدید محتاط هستند تا شفافیت بیشتری در خصوص قانون مذکور به وجود آید.

انتظار می‌رود، در فصل زمستان به دنبال تقاضای ضعیف، بازارِ نفتکش‌های غول پیکر تیره ظاهر شود و ظرفیت مازاد جلوی هرگونه افزایش نرخ‌های کرایۀ حمل را بگیرد. سناریوی مشابه‌ای نیز برای بازار تانکر‌های افراماکس پیش‌بینی می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار
پرطرفدارترین