۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
مرزبان به مانا گفت:

در زمینه اجرای STCW قوی شده‌ایم/نقش مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این کنوانسیون

در زمینه اجرای STCW قوی شده‌ایم/نقش مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این کنوانسیون
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در اجرای کنواسیون STCW طبق فرمایش مقام معظم رهبری، قوی شده‌ایم و خودکفا هستیم.
کد خبر: ۸۸۲۳۳

علی‌اکبر مرزبان در گفتگو با خبرنگار مانا در رابطه با تمدیدِ قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در لیست سفید IMO با بیان اینکه ایران از گذشته یکی از کشو‌های عضو IMO است که در اجرای کنواسیون STCW حرف برای گفتن داشته و دارد، خاطرنشان کرد: با ایجاد بستر‌های لازم رکورد‌های خوبی به دست آورده‌ایم و در میان کشور‌های پیشروِ جهان قرار داریم.
وی با یادآوری اینکه ایران طی بازنگری جامع کنواسیون STCW در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نقش بسیار پررنگی در میان کشور‌های عضو IMO ایفا کرد، افزود: در آن زمان ایران با ارائه بیش از ۴۰ سند اصلاحی در بخش‌های مختلف بیشترین اثر را بر تدوین مفاد کنواسیون گذاشت و رتبه نخست ارائه اسناد را در میان تمام کشور‌های عضو به خود اختصاص داد در حالی‌که کشور آمریکا با ارائه نصف این مقدار سند رتبه دوم را کسب کرد.
مرزبان یکی از علت‌های اصلی موفقیت کشورمان را در این زمینه دارا بودن ناوگان بزرگ کشتیرانی برشمرد و تصریح کرد: تا دو دهه قبل بیشتر دریانوردان فعال در صنعت کشتیرانی ایران دریانوردان خارجی بودند، اما با اقداماتی که صورت گرفت هم اکنون بیش از ۹۰ درصد دریانوردان فعال بر روی ناوگان داخلی در سطوح مختلف ایرانی هستند.
وی با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری کشور با تربیت دریانوردان خبره نقش مهمی در اعتلای صنعت دریایی کشور در دنیا بر عهده داشته است، گفت: در میان دریانودران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افراد شاخصی مانند کاپیتان شهبا حضور دارند که موفق شدند در پروژه بازنگری جامع کنوانسیون STCW اثرگذار باشند و به عنوان ارزیاب رسمی IMO در این زمینه انتخاب و فعالیت کنند.
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه ثبیت جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج سال در لیست سفید IMO رخدادی تصادفی نیست، اظهار کرد: این دستاورد حاصل دو دهه تلاش پیگیر و مستمر تمامی دست‌اندرکاران و ذینفعان حوزه دریایی ایران در موسسات آموزش دریانوردی و صنعت کشتیرانی کشور است که باید بابت آن به صورت ویژه از دو مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران قدردانی به عمل آورد.
وی اقدامات صورت گرفته در سازمان بنادر و دریانوردی در جهت تقویت جایگاه ایران در IMO را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: طی سال‌های اخیر با زحماتی که از سوی کارشناسان سازمان بنادر دریانوردی صورت گرفت به طُرق مختلف دانش لازم کسب شد تا کشورمان همواره به عنوان کشوری پیشرو در تدوین استاندارد‌های آموزشی بین‌المللی دریایی نقش داشته باشد.
مرزبان وجود چنین ساختار دورن‌زا و خودکفا را که هیچ وابستگی به دیگران ندارد یکی از دارایی‌های مهم جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: در اجرای کنواسیون STCW طبق فرمایش مقام معظم رهبری، قوی شده‌ایم و خودکفا هستیم به همین علت به راحتی موفق به تحقق ادامه حضور ایران در لیست سفید IMO طی آخرین جلسه MSC این سازمان شدیم.
وی در پایان اظهارت خود یادآور شد: با توجه به وجهه موفق کشورمان در سازمان IMO به تازگی دو تن دیگر از همکاران در سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان ارزیاب IMO تعیین شدند تا ایران در کنار کاپیتان شهبا، سه ارزیاب بین‌المللی و مورد وثوق این سازمان در سطح جهانی داشته باشد.
شایان ذکر است، کنوانسیون بین ‎المللی استاندارد‌های آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) در سال ۱۹۷۸ با هدف یکسان سازی و معرفی یک الگوی واحد و جدید به عنوان حداقل استاندارد‌های آموزشی دریانوردان به تصویب رسید و در سال ۲۰۱۰ مورد بازنگری اساسی قرار گرفت.

 
  
ارسال نظرات
آخرین اخبار