۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵

معاون وزیر راه: رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا

معاون وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: رقم این مبادلات به ۲.۴ میلیارد دلار رسید.
کد خبر: ۸۸۱۹۰
معاون وزیر راه: رشد ۱۴ درصدی روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا
به گزارش مانا به نقل از تسنیم، شهرام آدم‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران در منطقه آزاد انزلی با اشاره همکاری ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برگزاری همایش بین‌المللی این اتحادیه اقتصادی اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای نقش محوری در توسعه مبادلات ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به‌عنوان یک پیشران توسعه روابط ترانزیتی دانست و بیان داشت: این موافقت‌نامه در راستای تقویت روابط چندجانبه با کشور‌های عضو این اتحادیه و ایجاد فضایی برد-برد در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
آدم‌نژاد تعامل ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در صلح و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، رشد و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله موثر دانست و بیان کرد: این همکاری در حقیقت به‌معنای گام برداشتن در مسیر اهداف مندرج در قانون اساسی و منشور اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات با کشور‌های همسایه تصریح کرد: دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گر می‌توان از دیگر دستاورد‌های گسترش همکاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برشمرد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برخی برنامه‌های این معاونت خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی حمل و نقل با حضور نقش‌آفرینان بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌ها و رفع موانع در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت از جمله برنامه‌هایی هستند که در دستور کار داریم.
آدم‌نژاد حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در موافقت‌نامه اتحادیه اقتصادی اورسیا و تعامل سازنده با کشور‌های عضو این اتحادیه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این همکاری‌ها و حضور پررنگ در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت موجب ایجاد هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته و کلیدی کشور در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب می‌شود.
وی افزود: از سوی دیگر توسعه بیشتر همکاری‌های بندری و دریایی با کشور‌های حوزه CIS به‌ویژه توسعه خطوط تجاری کشیرانی و گردشگری میان بنادر ایران و بنادر کشور‌های مزبور، مناطق آزاد ایران و مناطق آزاد کشور‌های عضو اتحادیه، ایجاد بستر جهت ارائه بسته‌های تشویقی در مناطق بندری و پسکرانه‌های تخصیص یافته به امور لجستیک نیز در دستور کار است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان‌ماه سال ۹۸، روابط تجاری ایران با اعضای اتحادیه مذکور تا امروز افزایش یافته است تصریح کرد: روابط تجاری هم‌اکنون به ۲.۴ میلیارد دلار رسید و رشد ۱۴ درصدی روابط را نشان می‌دهد.
آدم‌نژاد با با اشاره به مسائلی که برای رشد مراودات، توسعه و تقویت ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر می‌بایست مورد توجه قرار گیرد افزود: مسائلی همچون ارائه تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌های ویژه به‌منظور ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و برقراری سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری توجه به سرویس‌های رو-رو میان بنادر شمالی کشورمان و بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر جهت تقویت تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های همسایه گفت: با توجه به ظرفیت‌های عملیاتی و زیرساختی لجستیکی مناسب در بنادر شمالی به‌ویژه انزلی و کاسپین باید از این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها در جهت توسعه مناسبات با کشور‌های اوراسیا استفاده شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی در شمال کشور با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده و می‌تواند نقش موثری در توسعه مبادلات کشورمان با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایفا کند.
آدم‌نژاد با اشاره به برخی مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندر انزلی که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری هستند گفت: نزدیک بودن بنادر آستراخان و ماخاچ‌کالا در روسیه، ترکمن‌باشی در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در جمهوری آذربایجان، وجود ارتباط با بازار‌های منطقه‌ای و دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیونی از جمله مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و بندرانزلی هستند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: این وزارتخانه به‌عنوان متولی اصلی امور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت در کشور و تنظیم‌کننده روابط دو و چندجانبه حمل و نقلی و ترانزیتی با سایر کشورها، همکاری و تعامل بسیار خوبی را با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار