۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵

بررسی معاملات بورس و یک هفته منفی دیگر: بارقه‌های امید در تالار سعادت آباد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد رسید که حدود هفت درصد اُفت را تجربه کرد، هر چند رشد ۱۰ هزار واحدی نماگر بورس طی روز چهارشنبه امیدواری‌ها برای بازگشت بورس به مدار صعود را افزایش داد.
کد خبر: ۸۷۸۵۲

بررسی معاملات بورس و یک هفته منفی دیگر: بارقه‌های امید در تالار سعادت آباد

به گزارش خبرنگار بورس مانا، طی هفته‌ای که گذشت سامانه کدال شاهد گزارش‌های درخشان از عملکرد تولید و فروش بنگاه‌های بورسی در شهریورماه بود که با توجه به جو منفی حاکم بر بازار چندان مورد توجه بورس‌بازان قرار نگرفت. با این حال در صورت بازگشت تعادل به بازار در ادامه می‌تواند محرک جدی رشد قیمت سهام باشد.

بازار سرمایه طی هفته‌ای که گذشت ناامید و خسته بود،   ولی به نظر می‌رسد به پایان روز‌های سخت در حال نزدیک شدن باشیم. یکی از نشانه‌های این موضوع حرکت  به  سمت تعادل و افزایش تحرکات حقیقی‌ها در بازار است که نشانه خوبی است.

در سوی دیگر اتفاقات مهمی پیرامون بازار رخ داده که تا امروز  بازار و بخش عمده‌ای از سهامداران فعلاً به آن توجهی ندارد، اما این اتفاقات می‌تواند سرمنشاء حرکات بعدی بازار شود. نرخ دلار، گزارش‌های خوب شرکت‌ها و تحولات مثبت بورس کالا به طور کامل از چشمِ بازار دور مانده، اما دیر یا زود این عوامل می‌تواند روند‌ها را تغییر دهد.

آمار معاملات

شاخص بورس در معاملات هفتۀ گذشته ۱۰۳ هزار واحد کاهش داشت و در عدد یک میلیون و ۵۰۳ هزار واحد به کار خود پایان داد.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و سرمایه‌گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، سایر واسطه‌گری‌های مالی، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، اطلاعات و ارتباطات، خرده فروشی و حمل و نقل انبارداری و ارتباطات با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

در مقابل محصولات چوبی، پیمانکاری صنعتی، سایر حمل و نقل، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، منسوجات، چاپ، وسایل ارتباطی، لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات، هتل و رستوران، شیمیایی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، استخراج سایر معادن، کانی غیرفلزی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات فلزی، قند و شکر، استخراج ذغال سنگ، چند رشته‌ای صنعتی، زراعت و خدمات وابسته، فنی و مهندسی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، دستگاه‌های برقی، استخراج کانه‌های فلزی، رایانه، سیمان، آهک و گچ از جمله گروه‌هایی بودند که با بازدهی منفی مواجه شدند.

همچنین نماد‌های دنا آفرین فدک (گدنا)، بیمه آرمان (آمان)، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، کربن ایران (شکربن)، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه (ثباغ)، صندوق سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی (مدیر)، مرآت پولاد (تپولا)، کف (شکف)، پتروشیمی مارون (مارون)، بیمه کارآفرین (وآفری) مثبت‌ترین نماد‌های بازار بودند.

این در حالی بود که سیمان صوفیان (سصوفی)، آسان پرداخت پرشین (آپ)، بانک پارسیان (وپارس)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت ارتباطات سیار (همراه)، اعتبار سرمایه نو آفرین (نوآور)، تولید مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، مخابرات ایران (اخبار)، صنعتی بهپاک (بهپاک)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، کاغذ پارس (چکاپا)، تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ)، ذوب آهن اصفهان (ذوب) بیشترین اُفت قیمت‌ها را تجربه کردند.

پیش بینی کارشناسان از هفتۀ جاری

کارشناسان معتقدند بازار این هفته روندی متعادل و مثبت خواهد داشت. اُفت شدید قیمت سهام خرید را با نگاه میان مدت جذاب کرده است.

از سویی دیگر شاهد تثبیت نرخ دلار در محدوده‌های ۳۰ هزار تومان هستیم که می‌تواند باعث اقبال بازار به نماد‌های گروه صادراتی شود.

همچنین آغاز به کار صندوق‌های بازار گردانی ناشران از هفته جاری، جزء دیگر اتفاق‌های مثبت و اثرگذار بر بازار است که می‌تواند سایۀ ترس را از سر بازار سرمایه دور کند.

در مجموع به نظر می‌رسد بازار این هفته روندی بهتر داشته باشد، البته نباید در انتظار رشد‌های پرشتاب قیمت‌ها و شاخص کل بود، اما روندی آرام و منطقی را می‌توان پیش بینی کرد.

عملکرد صنعت حمل و نقل

گروه حمل و نقل طی هفته گذشته با غیبت نماد کشتیرانی، شاهد اُفت قیمت اکثریت سهام بود. به این ترتیب طی این مدت دو نماد توریل و حاریا با بیشترین رشد قیمت در صدر جدول قرار گرفتند و در مقابل ۱۲ نماد دیگر این گروه بین ۰.۰۲ تا ۱۲ درصد اُفت قیمت سهام را تجربه کردند.

در حالی توکا ریل با نماد توریل طی این مدت رشد قیمتی بیش از ۱۱ درصدی داشت که در انتهای جدول ریل سرداز سیر با نماد حریل قرار دارد که ۱۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. جزئیات عملکرد این گروه را در جدول زیر مطالعه کنید.

بررسی معاملات بورس و یک هفته منفی دیگر: بارقه‌های امید در تالار سعادت آباد

ارسال نظرات
آخرین اخبار