۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷

تشدید شکاف عرضه و تقاضا در بازار تانکر

تشدید شکاف عرضه و تقاضا در بازار تانکر
با توجه به روند نزولی تقاضای جذب تانکر‌های حمل نفت خام، بخش عرضه نیاز به یک اصلاح اساسی دارد تا بازار بتواند دوباره شاهد توازن باشد.
کد خبر: ۸۷۴۴۸
تشدید شکاف عرضه و تقاضا در بازار تانکر
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه تحقیقاتی Drewry نوشت؛ کاهش شدید تقاضا ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ منجر به تشدید شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار تانکر حمل نفت خام گردیده است. بازگرداندن تعادل به بازار قطعاً مستلزم یک اصلاح اساسی در بخش عرضه خواهد بود. اگرچه پس از اُفت تاریخی تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال جاری، تقاضای مذکور و فعالیت پالایشگاه‌ها به تدریج بهبود پیدا خواهند کرد، اما قطعاً تا قبل از ۲۰۲۰، به سطح تقاضای ۲۰۱۹ نخواهند رسید.

لازم به ذکراست: درحالیکه به دلیل سفارش ساخت اندک قطر، تحویل شناور در سال جاری روند نزولی را طی کرده است، اما از آن‌ طرف خاموشی بازار اوراق منجر خواهد شد تا ظرفیت ناوگان تانکرحمل نفت خام به روند صعودی خود ادامه دهد.

این گزارش در ادامه با اشاره به بی‌رونقی بازار سفارش ساخت در نیمۀ نخست ۲۰۲۰ نوشت: تنها سفارش ساخت ۱۸ فروند تانکر حمل نفت خام با ظرفیت چهار میلیون DWT در مدت مذکور به ثبت رسید و انتظار می‌رود این شیب نزولی در نیمۀ دوم ۲۰۲۰ و حتی سال‌های آینده نیز به قوت خود همچنان باقی بماند. چرا‌که براساس پیش‌بینی‌ها تقاضای تناژ در بخش تانکر حملِ نفت‌خام ضعیف باقی می‌ماند و این مسأله مالکان را مجبور می‌سازد کمتر به سمت سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام طی دو الی سه سال آینده گرایش پیدا کنند.

پس از رشد ۱.۷ درصدی ظرفیت ناوگان جهانی تانکر حمل نفت خام در نیمۀ نخست ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال رشد ۱.۴ درصدی را نیز تجربه کند. اما روی‌هم رفته رشد کلی ۳.۲ درصدی ظرفیت ناوگان در ۲۰۲۰ به طور چشم‌گیرتری پایین‌تر از رشد ۶.۵ درصدی در ۲۰۱۹ است.

ناگفته نماند پس از ۲۰۲۰، از سرعت گسترش ظرفیت ناوگان بیشتر کاسته خواهد شد، چرا‌که از یک سو بازار اوراق رونق می‌گیرد و ازسوی دیگر سطح تحویل شناورهمچنان پایین باقی خواهد ماند.

علی‌رغم اُفت تقاضا برای جذب نفتکش‌های غول‌پیکر در نیمۀ نخست ۲۰۲۰، اما به دلیل اوج گیری فعالیت پالایشگاه، تقاضای تناژ مذکور در نیمۀ دوم ۲۰۲۰ و کل ۲۰۲۱ بهبود پیدا خواهد کرد. هم‌چنین به دنبال ظرفیت مازاد قابل توجه در بخش تانکر‌های سوئزماکس، انتظار می‌رود نرخ‌های کرایه حمل در این بخش در نیمه دوم ۲۰۲۰ و کل ۲۰۲۱ ریزش داشته باشد.

این گزارش در پایان نوشت: درحالیکه بازار اوراق از فعالیت باز ایستاده است، اُفت شدید تحویل شناور جلوی رشد ظرفیت ناوگان تانکر‌های افراماکس را در سال جاری خواهد گرفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار